Hjælp til strøm (2)

Min kæreste har fået et glattejern med hjem fra USA. Problemet er bare, at det bruger 120v og ikke 230v. Desuden er stikket anderledes.

Jeg har dog en adapter, så stikket nu passer i de danske stik.

Næste problem er dog bare, at det bruger 120v og ikke 230v. Jeg har dog fundet frem til, at dette ikke er det eneste man skal kigge på. Man skal også kigge på antallet af watt. Det fremgår af glattejernet, at det skal bruge 35w.

Jeg tog derfor i Brinck Elektronic ved Nørreport, og forklarede dem problemet. De præsenterede mig for en boks til 400 kr. med en transformator i. Boksen vejer omkring , og er ca. 10 x 10 x .

Kan det virkelig passe, at en kæmpe boks til 400 kr. er den eneste løsning for at få et glattejern til at køre i DK? Denne type glattejern fås også med europæisk stik/strøm. Og der skal jo ikke en kæmpe boks foran.

Håber nogen kan hjælpe!

Mvh

Rafe

 

Min kæreste har fået et glattejern med hjem fra... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hos Brinck sagde de, at andre af deres kunder havde haft problemer med glattejern, hårtørrere osv., som gik i stykker, hvis man bare brugte en 35w eller 45w omformer. Han sagde, at de en gang havde målt på sådan et glattejern, og at når der fx var angivet 35w, så var det noget med, at det var 35w hvert 10. minut. Så når der stod 35w, så skulle man gange det med 6, for at få det rigtige tal. Jeg forstod det ikke helt, men han sagde bare noget med hvert 10. minut, og at man skulle gange det med 6. Så man skal vel i virkeligheden have en 210w omformer, hvis jeg har forstået det rigtigt.
Står der 35 W på glatjernet, så er det det, du skal gå ud fra. Hvad der er sagt hos Brinck, er det rene vås.
Måske tænker han der er en termostat i jernet, der står og styrer temperaturen, om så der er det, er varmelegemet på 35W. og kan ikke forbruge mere - og sådan er det.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Skrevet af patrol2 den 12-08-2008 21:18
Står der 35 W på glatjernet, så er det det, du skal gå ud fra. Hvad der er sagt hos Brinck, er det rene vås.
Måske tænker han der er en termostat i jernet, der står og styrer temperaturen, om så der er det, er varmelegemet på 35W. og kan ikke forbruge mere - og sådan er det.


Ok. Jeg ville gerne tro på, hvad du siger, men jeg skal bare være 110 % sikker på, at det er rigtigt. For som sagt koster sådan en svend 1100 kr., og jeg vil naturligvis undgå at brænde det af.
Patrol2 har fuldstændig ret i det han siger. Hvis dit glattejern bruger 35W, så bruger det 35W og ikke 210W eller noget andet. Det med at gange det med 6 osv. giver ingen mening. Du skal jo ikke til at beregne på, hvor mange kWh du bruger eller noget.
Hvis der står på glatte jernet at det bruger 35W, ved 110VAC, så er det det som du skal gå efter.
Hvis Brinck sælger en stikadapter som kan klare 45W, så skal den kunne klare 45W. Den skal selvfølgelig kunne klare 45W kontinuerligt og ikke kun i spids, for så brænder den sammen.
Hvis ikke de kan svare dig 100% klart på det, så find et andet sted at handle.
Det vil være galimatias at begynde og ofre penge på en stor transformator, som er i over-over-størrelse.
På den anden side, så kan du være sikker på at du har strøm nok til dit glattejern.
Men jeg synes ikke at du får de rigtige eller ærlige svar inde hos dem.
Prøv at kontakte en anden leverandør, som eks. batteribyen eller andre som du kan finde på nettet.
Skrevet af Hawkeye67 den 12-08-2008 23:02
Patrol2 har fuldstændig ret i det han siger. Hvis dit glattejern bruger 35W, så bruger det 35W og ikke 210W eller noget andet. Det med at gange det med 6 osv. giver ingen mening. Du skal jo ikke til at beregne på, hvor mange kWh du bruger eller noget.
Hvis der står på glatte jernet at det bruger 35W, ved 110VAC, så er det det som du skal gå efter.
Hvis Brinck sælger en stikadapter som kan klare 45W, så skal den kunne klare 45W. Den skal selvfølgelig kunne klare 45W kontinuerligt og ikke kun i spids, for så brænder den sammen.
Hvis ikke de kan svare dig 100% klart på det, så find et andet sted at handle.
Det vil være galimatias at begynde og ofre penge på en stor transformator, som er i over-over-størrelse.
På den anden side, så kan du være sikker på at du har strøm nok til dit glattejern.
Men jeg synes ikke at du får de rigtige eller ærlige svar inde hos dem.
Prøv at kontakte en anden leverandør, som eks. batteribyen eller andre som du kan finde på nettet.

Du har ret i, at jeg gerne vil spørge et andet sted end hos Brinck. Jeg kender ikke det der batteribyen, men det kunne da være en mulighed.

Men hvem kan man ellers spørge? Hvis man virkelig vil finde en, som ved hvad han snakker om. Er det en elektrikker? Eller en elektronikmekaniker eller hvem er det, man skal have fat i?
Annonce
Hej
Du behøver nok ikke spørge andre, det rigtige svar vil altid være 35 W.
Batteribyen er et fantastisk sted at handle - lynhurtig levering af det bestilte, skulle der være et problem med det købte, byttes det omgående.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Skrevet af patrol2 den 13-08-2008 06:54
Hej
Du behøver nok ikke spørge andre, det rigtige svar vil altid være 35 W.
Batteribyen er et fantastisk sted at handle - lynhurtig levering af det bestilte, skulle der være et problem med det købte, byttes det omgående.


Mit problem er nok ikke så meget at finde en adapter på 35w/45w. Det er nok nærmere at finde ud af, om en sådan adapter er den rigtige. For man får jo kun et forsøg, og hvis det er den forkerte, så brænder glattejernet til 1100 kr. sammen, og så kan man købe et nyt. Og det er jo netop en sammenbrænding jeg vil undgå. Så det jeg søger, er en person, som med 100 % kan fortælle mig, hvilken adapter jeg skal købe, så jeg kan være helt sikker på, at lortet ikke brænder sammen. Du må forstå, at de udtalelser, som de kom med nede i Brinck eletronik, har gjort mig temmelig nervøs.
Helt ærligt, hvad er det egentligt du spør om??? Hvis du havde hørt efter i fysik, ville du have hørt, at du kan halvere volt som Hans beskrev(serieforbinding). Hvis du tror på mærkningen af varen, så er det 45W det handler om, og du har fået et hav af svar. Hvis du tror på Brinck ekspedienten, som siger han ved hvad han taler om, så passer mærkningen på jernet ikke, så ganger du med 6, og køber hans boks. Og hvis kæresten er en hystade, som ikke tåler, at du brænder hendes jern af - så tro på ekspedienten, så hun kan fare i hovedet på ham i stedet.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Mit problem er nok ikke så meget at finde en adapter på 35w/45w. Det er nok nærmere at finde ud af, om en sådan adapter er den rigtige. For man får jo kun et forsøg, og hvis det er den forkerte, så brænder glattejernet til 1100 kr. sammen, og så kan man købe et nyt. Og det er jo netop en sammenbrænding jeg vil undgå. Så det jeg søger, er en person, som med 100 % kan fortælle mig, hvilken adapter jeg skal købe, så jeg kan være helt sikker på, at lortet ikke brænder sammen. Du må forstå, at de udtalelser, som de kom med nede i Brinck eletronik, har gjort mig temmelig nervøs.

""Finde en adapter der er den rigtige""
Du kan næsten ikke finde en forkert. Står der 110V på den, kan den bruges, se bort fra hvor mange Wat den er på - tror ikke du kan finde en under de 35 wat, om der står 35 eller 1000W på den er total ligegyldigt, det er de 110V der betyder noget. 
Snup nu den hos batteribyen den passer perfekt til formålet. 

Så har vi vist kogt suppe nok på den omformer 

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Skrevet af RAFE den 13-08-2008 10:39
For man får jo kun et forsøg, og hvis det er den forkerte, så brænder glattejernet til 1100 kr. sammen, og så kan man købe et nyt.

Hvis du køber en tranformator som kan klare at levere 110 Volt/45 Watt vil den efter al sandsynlighed godt kunne klare at drive et glattejern der er oplyst til at bruge 110 Volt/35 Watt. Men hvis nu noget går galt og glattejernet alligevel ikke kun er på 35 Watt, men af en eller anden grund har en højere effekt, så kan det betyde at glattejernet vil bruge mere strøm end transformatoren kan tåle, og så kan transformatoren gå i stykker. Men skidt da med det, for den er der reklamationsret på.

Jeg har ikke erfaring med glatte- eller krøllejern, men tænker at man må kunne måle den ohmske modstand i jernet, ved at måle hen over de to stikben. Er modstanden 345,71 Ohm skulle der ikke være nogen problemer. I den modstand vil der nemlig afsættes 35 Watt ved netop 110 Volt.

Du kan helt sikkert få ekspedienten i Brinck til at måle modstanden i jernet for dig.

WS
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis