Bilen røg igår..

Hej..

Jeg har som bekendt et Hyundai Accent 1.3 '97..

Igår aftes da jeg kørte hjem, gav den en del røg da jeg kørte hjem.. Røgen så umiddelbart ret lys ud, men det var lidt svært at bedømme, da jeg kun kunne se den, i lyset fra den bagved kørendes forlygter.. Den kom hovedsageligt når jeg gassede op..

Idag har jeg så prøvet at kigge lidt på den.. Har ikke den store forstand på biler, så har sådan set kun tjekket om den havde drukket af motorolien.. Den stod fint lige et par millimeter under max, som da jeg fyldte på den for en måneds tid siden.. Jeg prøvede så at starte bilen.. Der var ikke noget at se.. Jeg har også kørt en lille kort tur, for lige at varme motoren og se om det havde en effekt.. Heller ikke her skete der noget.. Der var ikke noget unormalt hverken i kørslen eller på instrumentbrættet.. Det samme gælder for turen igår..

Det skal lige siges, at jeg kom til at kvæle den igår.. Var inde og tanke og da jeg skulle til at afsted, spurgte en anden bilist om hjælp til at tanke.. Der kom jeg til at slippe koblingen da den stod i gear, og den gik derfor ud..

Nogen der har et forslag til hvorfor den røg, eller til noget jeg lige skal ha tjekket? Eller kan det være fordi der har været noget uafbrændt benzin i udstødningen fra kvælningen? Turen jeg kørte igår aftes var vel et par kilometer (efter jeg havde kvalt den)..

På forhånd tak..

Mark

Mvh

Mark Herskind

Hej.. Jeg har som bekendt et Hyundai Accent 1.3... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tjekker vandstanden hver gang jeg skal ud at køre i den.. Men for tiden opfører den sig pænt med vandet, men afgiver som sagt stadig lys røg, når den har holdt i tomgang..

Jeg har snakket med stedet hvor jeg købte den.. Vi skal have den på værksted for at få skiftet gearkassen (jvnf http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/6/postid/99434/view/topic/Default.aspx ).. De har lovet at tage et kig på den der.. Han snakkede noget om at de kunne sætte noget tryk på systemet og derved finde ud af om der var noget...

Mvh

Mark Herskind

Hej igen..

Jeg venter stadig på at høre fra værkstedet ang. om de har skaffet gearkassen.. Så jeg har ikke fået den prøvet endnu, men tænkte på om det stadig lyder som en utæt pakning eller hvad?

Har nu kørt rundt i den i et par uger, og har tjekket vandstanden inden hver tur, samtidig med at jeg har observeret udstødningen osv.. Røgen kommer kun hvis den har stået i tomgang længere tid (der skal et par minutter til) og der så sættes igang.. Der er ikke noget at se, når man kører eller f.eks sætter igang efter at have holdt for rødt.. Der svinder ikke jævnligt i vandet, men den har en enkelt gang taget en god slurk.. Altså dvs den har holdt niveau hver gang jeg har tjekket (knap max), undtagen en enkelt gang, hvor den var røget ned omkring min og derfor blev efterfyldt op til knap max..

Den har vel kørt 700km i løbet af de sidste par uger, og den har opført sig upåklageligt, også på længere køreture (har kørt fra Herning til Aalborg 2 gange), bortset fra den ene gang, hvilket var efter bykørsel.

Nogen der har et bud, så jeg kan være lidt forberedt på om der kommer en ond regning eller ej.. :)

Mvh

Mark Herskind

Jeg syntes mange biler har tendens til at se ud som om de giver røg når man i nattelys bliver lyst på bagfra.
Er der noget røg at se når du kører normalt om dagen?? Næsten alle biler giver fugtrøg når det er så fugtigt i luften som det er nu, når man får de der lys lige ind i udstødningen

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har også set det om dagen i fuld sollys, da jeg havde holdt og ventet 5 min ved broen (Aalborg/Nørre Sundby)..

Mvh

Mark Herskind

Bliver den for varm når du holder stille - starter din kølerblæser??
Ellers lyder det som starten på en utæt toppakning. Der er jo lidt mere undertryk i tomgang når indsugning er lukket.
Så trækker/suger den sikkert ganske lidt vand ind som jo bliver brændt af når du gasser op..
Det er ikke sådan at farven på røgen er lidt blålig? kan være svært at se, men det lugter lidt af brændt olie. Lugter det kan det være ventilstyr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Det kan selvfølgelig være..

Tror ikke den bliver mere varm end den bør.. Blæseren kører som den skal..

Må lige prøve at nærstudere røgen, næste gang den viser sig, for at se efter om den kunne være lidt blålig..

Mvh

Mark Herskind

Nu har bilen været forbi værkstedet, og de kunne ikke konstatere nogle fejl i kølersystemet.. Den har heller ikke slugt noget af vandet de sidste 2 uger.. Til gengæld fortsætter røgen..

Mekanikeren snakkede om, at de muligvis kunne være motorolie der kom ind i cylinderne.. Det lyder meget rimeligt, da den faktisk er ret tørstig med olien.. Nogen forslag til hvad der kunne være galt her?

Mvh

Mark Herskind

hej

det lyder ikke helt usansynligt at det er lidt olie røg  efter at du en gang har haft for lidt vand på at den har fået en lille varmme skade det gir nemt lidt olie forbrug

det kan du blive nødtil at leve med

hvor dant gig det med din gearkasse fik de den til at virke igen

eksmek
Tak for svaret..

Gearkassen er blevet skiftet.. Snakkede med forhandleren, og han kunne godt se at det ikke var så godt med syncromesh-ringene.. Så han snakkede med den tidligere ejer, som gik med til at betale 1/3 af prisen.. Forhandleren gav så værkstedstimerne, så jeg kom af med 2500 alt i alt for anden brugt gearkasse... Så fik jeg så også skiftet koblingen, når de nu var igang.. Det kostede 1500 oveni...

Ang olieforbruget, har jeg læst flere steder (tror det har været GrandOldMan eller Albino) at man kan bruge noget Svedol (tror jeg det var) ved højt olieforbrug.. Kunne det være noget der kunne hjælpe? Eller er alternativet ny toppakning/topstykke/motor?

Mvh

Mark Herskind

prøv at give den en ordentlig gang tæv i ca 10 min.... sådan 5-6000 rpm i 8-10 min i 3-4 gear på motovejen... Jeg tror du har vand til at stå i udstødningssystemet... evt fordi den altid er blevet kørt med blød hat... din katalysator har også godt af at blive brændt ordentligt af ind imellem...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis