Hvorfor har kildevand udløbs dato?

Ja undre mig bare lidt. Vandet har ligget i flere år tusinder i jorden, så smider feks. Carlsberg dem på flaske og vupti så kan det ikke holde sig så længe?
Har set det ofte på plastflasker, men er ikke sikker på det også gælder på glas.

Nogen der ved hvorfor? Bare nysgerrig smile
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg vil tro at det har noget at gøre med at bakterier kan gro i vand,-Når vand hentes op af jorden og kommes på flasker, så får det lys og ilt, som kan hjælpe med at få bakterier til at gro. Så over tid er der risiko for en opformering af bakterier.
Og så skal der være Mindst holdbar til" på alle fødevarer.

mvh jan
Som Jancar er inde på så er der krav til et "MHT" datomærkning af alle fødevarer produceret i danmark.
Herudover, så rådner vand faktisk når det står længe nok (ligesom brakvand). Indrømmet, hvis det har været iltet, og er kommet på en tætlukket flaske, så er det svært at tro at det ikke kan holde en del år, men der skal ikke den helt vilde utæthed til før forrådnelsesprocessen starter.
Det er jo netop fordi "flaskevand" indeholder megamange urenheder, som vandhanevand ikke gør. Gem lige sådan en flaske og drik det - jeg lover dig du kommer på tønden ret hurtigt - svarende til "feriemave"

Sniffer  
Hvis man fylder en almindelig flaske med kildevand og smider den i køleskabet. Så smager det muggent/råddent(Jordslået?) efter en måned. Tror kildevand skal være meget rent for at det ikke bliver dårligt når det kommer på flaske.
som andre skriver så rådner vandet når det har været oppe og vende (iltning) inden det kommer på flaske. og faktisk har de fundet ud af at de engangs flasker som mange genanvender til drikkedunk er de rene bakterie bomber
http://www.bt.dk/article/20080620/nyheder/80620006/

lidt stof til eftertanke

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
plastic er et mere åbent materiale end glas? Øl holder sig fx. ikke så længe på plastflasker som på glas.
Nå skidt selvom tråden er lidt gammel.
Men som det formodentlig ikke er ukendt ændrer vædskers rumfang sig afhængig af temperaturen. Da lukningen ikke i alle tilfælde er hermetisk vil flasken således "indånde" luft når den afkøles og vædsken trækker sig sammen. Herved tilføres indholdet bakterier. Hvis flasken opbevares ved samme konstante temperatur vil holdbarheden således være lang og kort jo mere skiftende opbevaringstemperaturen er. Holdbarheden nedsættes selvfølgelig også ved at flasken i øvrigt giver gode forhold for bakterievækst, herunder udsat for lys varme og indholdende næring som bakterierne kan leve af.

Man kan få sig en slem overraskelse ved brug af kildevand med brus, det er kulsyren der får vandet til at rådne hurtigere.
Jeg bruger meget destileret vand til mit dampanlæg, en dag stod jeg uden mere, så jeg fyldte en kildevand med brus på. Fy for den lede hele værkstedet kom til at stinke som en rådden mose eller som når tang rådner i strandkanten.
Det lyder underligt. Man bruger jo netop syre og iltning til at RENSE vandet for bakterier. Tror du ikke nærmere at det du lugtede var urenhederne, og ikke nødvendigvis bakterierne ? Urenhederne forsvinder jo IKKE ved at man ilter eller tilsætter syre til vandet.
Næh det gør det ikke, men jeg har en anelse om at når der er meget brus i vandet virker det bedøvende på dine smagsløg, så du ikke kan smage om vandet i virkeligheden er råddent.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis