Hvorfor har kildevand udløbs dato?

Ja undre mig bare lidt. Vandet har ligget i flere år tusinder i jorden, så smider feks. Carlsberg dem på flaske og vupti så kan det ikke holde sig så længe?
Har set det ofte på plastflasker, men er ikke sikker på det også gælder på glas.

Nogen der ved hvorfor? Bare nysgerrig smile
Ja undre mig bare lidt. Vandet har ligget i flere... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det må kunne testes !!!!

Tror du vi kan finde en frivillig til at hælde råddent vand på sin sodastream og se om han kan smage at det faktisk er råddent ? ;)
Min gamle kemilærer fra studentertiden, forklarede det på denne måde..:

Vand som hentet op af jorden indholder salte og div mineraler.. bla svovlbrinte, som der ofte kan lugte af i nærheden af et vandværk..Æggelugten..

Vandet gennemluftes og iltes så de svovlforbindelser forsvinder..De organiske stoffer/salte der er i vandet, vil når de kommer i forbindelse med ilt, starte en kemisk proces og tilsætningen af f eks en større mængde af svovl, vil stoppe de bakterier, der er skyld i nedbrydning/forrådelsen.

Så får vandet lov til stå stille så okker (jernoxid) kan bundfældes, så det ikke kommer med ud i rørene..

Nede i jorden er der ingen ilt, så kemien kan ikke få lov til at hygge sig.. Når processen er gået igang, er den næsten umulig at stoppe helt igen.. Derfor kommer, specielt stille stående vand, til at lugte, hvis det ikke iltes ind i mellem.. Og på en flaske kan det jo ikke iltes..

Det tilsættes svovlforbindelser for at forhindre bakteriefloraen i at brede sig..

Kulsyren sænker ph´en svagt og det virker svækkende på baktusserne.. så kulsyren kan faktisk virke holdbarheds forlængende.. Men uendeligt kan det ikke holde baktusserne nede..

Om min gamle kemilærer, har ret eller ikke, ved jeg ikke.. Men lyder det helt ved siden af..??

Næh du er nok den der er tættest på et svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis