BB halse viger for SB halse men??

Bagbord halse viger for Styrbord halse - en regel jeg ikke kan se logik i og altid har haft svært ved at huske.
Hvad er en halse. Ved godt at bagbord halse er når lu er til bagbord - sagt på en anden måde, bommen står til styrbord.
Jeg er nød til at huske den regel ved at forestille mig at på SB siden af bomme er grønt og på BB siden er rødt..
Så kan jeg se om jeg har rødt eller grønt hvis den anden sejlbåd ligger på modsatte halse..
Men hvad betyder halse.. På nettet kan jeg finde denne forklaring, men kan ikke se hvad den har med hvor vinden kommer fra at gøre?
Halse At vende et skib ved at dreje agterenden op i vinden (også: kovende eller bomme)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Halsen er den side, vinden kommer ind fra - men reglen om at bagbord viger for styrbord, og luv viger for læ, kan virke lidt kringlede, men er vel i bund og grund lavet for at have en éntydig regel, når nu to sejlbåde, som begge har 'lige ret', mødes og skal omgås hinanden.

Der har vi det meget nemmere - vi sejler for motor, så vi skal bare 'fise af' når der kommer en sejlbåd, uanset hvor dårlig vores hals er, og om den er styr-, bag eller spisebord.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Halse er navnet på de nederste hjørner på et råsejl. Når vinden kom ind fra styrbord, var det den styrbords halse, man på de gamle skibe fastgjorde med taljer, og så sejlede man "for styrbords halse". Med en moderne rig giver det ikke rigtig nogen logisk mening (her sejler man jo "for bagbords skøde", når vinden kom fra styrbord), men vi har jo arvet en masse udtryk fra gammel tid. Det lyder nogen gange for udenforstående som om 2 sejlere snakker sort til hinanden, men det er da egentlig ganske hyggeligt.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Citat fra albino

vi sejler for motor
Fiskerens motor?biggrin
René
Rene:

confused confused confused

Det kan godt være, vi ligger underdrejet i Køge og ikke har alle skuffer på plads i kommoden lige nu, men vi fatter simpelthen ikke hvor du vil hen...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Citat fra albino

Rene:

confused confused confused

Det kan godt være, vi ligger underdrejet i Køge og ikke har alle skuffer på plads i kommoden lige nu, men vi fatter simpelthen ikke hvor du vil hen...
Var det ikke den søde fiskers motor der fik jer ind i Køge havn?
René
Annonce
Jo det var det da... vil finde hovedpuden nu og se frem til en tur rundt om Stevns og gennem Bøgestrømmen nu

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det skal nok gå sov godt og god vind senere på døgnet.
René
Her er hvad Kjeld Søderlundet skriver om halse i "Søforklaringer":

"Halse:
1. Et sejlfartøj erpå den halse , som svarer til dets luv side, styrbord eller bagbord halse.

2. Et sejlfartøj vender med vinden. Det modsatte af at stagvende, vende gennem vindøjet. Halse kaldes også at bomme eller kovende."

Vi har jo også halsbarmen på sejlet, det kunne henvise til historien om råsejlet.

Her endnu et citat fra "Søforklaringer":

"Hals, halsbarm
1. Foreste, nederste hjørne på et sejl.
2. Tovende, som anvendes til at manøvrere et sejls foreste nederste hjørne med."

En huskeregel kunne måske være at styrbord er den "fine" side af båden. Det er der du sætter dit gæsteflag, medens bagbord er der du sætter alt rallet, så som klubstander, ejerflag, piratflag osv.

Om styrbord Jesper
Der kom lige en underdrejet båd ind i tråden??

Citat, Dan H:
Halse er navnet på de nederste hjørner på et råsejl. Når vinden kom ind fra styrbord, var det den styrbords halse, man på de gamle skibe fastgjorde med taljer, og så sejlede man "for styrbords halse". Med en moderne rig giver det ikke rigtig nogen logisk mening (her sejler man jo "for bagbords skøde", når vinden kom fra styrbord), men vi har jo arvet en masse udtryk fra gammel tid. Det lyder nogen gange for udenforstående som om 2 sejlere snakker sort til hinanden, men det er da egentlig ganske hyggeligt.


Råsejl Sejl, som hænger under en rå

En bom, der anbringes på tværs af båden og fæstes til masten midt på råen, (flertal: ræer)

Det må være sådan et sejl jeg ser for mig når jeg tænker på et vikingskib og de gamle fuldriggere.

Sådan et sejl har da, 2 nederste hjørner? Et firkantet sejl som hænger i en bom. Bommen sidder på tværs på selve masten.
Hvis vinden kommer ind fra stryrbord, siger min logik mig at man skal tage det nederste BB hjørne og BB ende af Rå'en og trække ind for at holde sejlet i vinkel til vinden. Og selvfølgelig burde man kunne styre sejlet ved at "binde" det i alle hjørner?
Jeg ved godt det er et levn fra et gammeldags sejlsystem og det er jo helt sikkert min manglende viden der gør det, men jeg fatter ikke en disse.
Mit grønne lys på SB side og røde på BB side af bommen er stadig min huskeregel.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman

Fortvivl ikke, du er der næsten. Din beskrivelse af et råsejl er jeg helt med på, så råsejlet har altså 2 skødebarme (de to nederste hjørner af sejlet) en styrbord- og en bagbord skødebarm.
Hvis du kigger på definisationen på en halsbarm i mit forrige indlæg, er den, både idag og på et råsejl: Den foreste nederste barm på sejlet (det er det ord foreste der mangler i den definisation, du henviser til)
Når du nu sejler med dit råsejl med vinden ind fra styrbord, vil dit bagbord skødebarm være agten for masten, medens din styrbords skødebarm vil være foran for masten, og derfor halsbarmen, og dermed styrbord halse

Om styrbord Jesper
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis