BB halse viger for SB halse men??

Bagbord halse viger for Styrbord halse - en regel jeg ikke kan se logik i og altid har haft svært ved at huske.
Hvad er en halse. Ved godt at bagbord halse er når lu er til bagbord - sagt på en anden måde, bommen står til styrbord.
Jeg er nød til at huske den regel ved at forestille mig at på SB siden af bomme er grønt og på BB siden er rødt..
Så kan jeg se om jeg har rødt eller grønt hvis den anden sejlbåd ligger på modsatte halse..
Men hvad betyder halse.. På nettet kan jeg finde denne forklaring, men kan ikke se hvad den har med hvor vinden kommer fra at gøre?
Halse At vende et skib ved at dreje agterenden op i vinden (også: kovende eller bomme)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Bagbord halse viger for Styrbord halse - en regel... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er dette ikke noget nær sort snak??? :-)

Tror jeg bliver på landjorden, men ønsker søens folk god fart! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvorfor gøre det så besværligt for sig selv ? sejlere med vinden ind fra venstre skal vige for både med vinden ind fra højre, men sidstnævnte har pligt til at vige, hvis førstnævnte ikke gør det, og der er fare for kollision. Jeg har selv med en kutter med høj bak, så jeg ikke kunne se pæle i havnen, og en udkik som byttede om på styrbord/bagbord, vædret en pæl. Ikke nogen rar oplevelse. Så har jeg nogen med, som ikke er sikker i disse ting, aftaler jeg altid at man bruger højre / venstre.
Endnu værre kan det gå hvis udkikken vender sig om, og melder omvendt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Styrbord højre (i sejlretning) altid grøn.. så kan man kalde det rød side eller grøn side.
Problemet med højre og venstre opstår jo når 2 personer står og kikke hver sin vej, og så sker der små og store uheld. I hvert fald hvad jeg har fået banket ind i hovedet da jeg tog dulighedsbevis.

sejlere med vinden ind fra venstre skal vige for både med vinden ind fra højre
Det er jo også en "lær uden ad" sætning.

Den der har vinden viger, hvorfor har man brug for den anden regel også?? Ved godt at det lyder som et dumt spørgsmål.

Men spørgsmålet var nu ikke kun for at forstå reglen, men også for at få at vide hvorfor man kalder det SB halse og BB halse.. Det har jeg fået svar på

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Lige som på en bil er der vel på en kutter 1 højre side og 1 venstre side og altid set ift sejl/kørselsretning/front????

Hvorfor så i Himlens navn så have et særligt sprog i maritimt sammenhæng, der oven i købet kan medføre misforståelser og ulykker???

Måske ved at anvende normalt forståelige udtryk, kunne mange søfartsulykker måske undgås???

I bilverden har man dog forladt udtryk som "near side og off side" eller som brugt i dansk vedr. hestekøretøjer med 2-spand, " den nærmer og den fjerner" der var reminisenser fra hestekøretøjernes tid.

Eller er den maritime verden lidt konservativ??? :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Måske er den maritime verden nok lidt konservativ, men jeg sad lidt og funderede over det, når nu landtransporten ikke har haft problemer med at droppe de gamle betegnelser.

En mulig forklaring kunne måske være, at føreren af en bil altid sidder og ser i kørselsretningen (det må da i hvert fald håbe wink ). Han skal heller ikke afgive ordrer til mandskabet om dette eller hint for at ændre på kursen, så der kan ikke opstå katastrofale følger af tvivl om, hvad der er højre og venstre i en presset situation. Dette er jo i høj grad tilfældet på et skib, så måske derfor har man holdt fast i betegnelser, der er entydige, uanset hvordan folkene ombord er placeret.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Citat fra grandoldman

Styrbord højre (i sejlretning) altid grøn.. så kan man kalde det rød side eller grøn side.
Problemet med højre og venstre opstår jo når 2 personer står og kikke hver sin vej, og så sker der små og store uheld. I hvert fald hvad jeg har fået banket ind i hovedet da jeg tog dulighedsbevis.

Det er jo også en "lær uden ad" sætning.


Den der har vinden viger, hvorfor har man brug for den anden regel også?? Ved godt at det lyder som et dumt spørgsmål.

Men spørgsmålet var nu ikke kun for at forstå reglen, men også for at få at vide hvorfor man kalder det SB halse og BB halse.. Det har jeg fået svar på

Det forekommer da ellers ret klart i det første hit, hvis man søger på bagbords halse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja og sådan er verden skruet sammen.. Jeg søgte så med en lidt anden ordstilling..
Håber ikke at der var noget galt med mit spørgsmål?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

nej da . slet ikke

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra grandoldman

Den der har vinden viger, hvorfor har man brug for den anden regel også?? Ved godt at det lyder som et dumt spørgsmål.


Hvis du mener reglen om at luv viger for læ, så vil 2 både der sejler biddevind, på hver deres halse, begge være luv båd

Hvis du mener at den sejler læns viger for den der sejler biddevind så er det ikke en vigeregel, du har ikke retten til vejen fordi du sejler biddevind.
Dermed ikke sagt, at man ikke af venlighed kan give plads, hvis man selv sejler læns.

Venlig hilsen Jesper
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis