DM i uheld på første feriedag...

Ja, vi fik det jo at vide allerede sidste år...

Impelleren i vandpumpen er en sliddel, der skal skiftes hvert år. Men nærighed og iver efter at komme på vandet har afholdt os fra det de sidste par sæsoner.

Belønningen kom i dag, hvor den røg et par sømil ud for Køge havn, på første dag af ferien. Vi har godt nok kodet SOK ind på telefonen, men havde egentlig regnet med at nummeret skulle bruges til at indberette olieforurening, ikke melde skibbrud. Ganske vist havde vi en ny impeller med, men overophedningen fik vores udstødningsslange til at revne, så vi også tog vand ind - ikke meget, men nok.

Det havde så ikke gjort så meget, nu var vi jo i sikker havn og kunne få skiftet slangen - men fandt ud af, at udstødningsmanifolden var så rusten, at vi aldrig vil kunne få en ny slange til at slutte tæt.

Så lige nu ligger vi i Køge og venter på en tilbagemelding fra vores stumpe-pusher i morgen tidlig - og kan tænke tilbage på en dag med ekstremt dårlig teknik-karma, som startede med en cola ned i vores navi-computer, vores familie-bærbare, der render varm i tide og utide, og ikke vil se vores mus hvis der er sluttet nogetsomhelst andet til USB-portene, og udsigt til dyr reparation foruden de 1000 kr vi måtte give i slæbeløn til den i øvrigt søde fisker, der fik os ind.

Heldigvis er junior også kropumulig, så herfra kan det kun gå fremad rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja, vi fik det jo at vide allerede sidste år...... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
All is well, that ends well. Men jeg er sikker på at, der er kørt en del scenarier over den indre skærm. Håber dit olietryk er ok, for en risiko ved for varm motor med stramme stempler, er stor belastning af plejlstangslejer. Lad os håbe det bedste, og god ferie.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi havde hende som sagt startet op i går, og hun lød rigtig godt, og holdt både olietrykket og temperaturen. Så med lidt held er vi sluppet med forskrækkelsen og en tom feriepengepung.

Hvis alt går vel, får vi en håndlavet, rustfri manifold leveret på havnen i morgen mellem kl. 8 og 9, så vi satser på at dunke mod Vordingborg inden frokost. Hvis I ikke hører mere, er vi sunket ud for Stevns Klint og takker for mange hyggelige meningsudvekslinger herinde, ellers skal vi nok vende tilbage.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

hvorfor en rustfri? de plejer ikke at kunne holde, de har en høj bevægelsesgrad i kulde/varme, men der kan da være nogen, som har fundet fidusen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den originale er i støbejern - og er i bund og grund bare en rørbøjning med en flange i den ene ende og en 48 mm studs til udstødningsslangen i den anden - og så lige en slangestuds ved flangen til kølevandet. Det løber ned langs bøjningen i 4 kanaler og møder udstødningsgassen ved overgangen til slangen. Og der er rørstudsen, der er så rådden, at vi ikke kan få den til at slutte tæt om udstødningsslangen. Vi kunne nok improvisere et eller andet, men ville konstant gå med tanken om, hvornår skidtet sprang op og i værste fald sænkede vores båd.

Men hverken Ledøje Diesel eller K. Madsen & Sønner i Holbæk (som tilsammen ellers kan bygge en mindre flåde af Albin 25 op af reservedele) lå inde med stumpen. Heldigvis kunne en lokalkendt mand på havnepromenade i går aftes give os nummeret på Køges marine-troldmand nr. 1, det var ham vi kontaktede i morges, og indenfor en time stod der en af hans svende på båden og kunne sætte ting iværk.

Da vi efterfølgende ringede til Ledøje Diesel for at stoppe hans eftersøgning og forklare ham situationen, klappede han i sine små hænder og komplimenterede vores løsning - så vi regner med, at vi har truffet det rette valg ang. leverandør og materialer - og alle, vi har talt med her, kender 'Anderson' og siger, han er ok - dyr, men kvali.

Og vi skal bare videre, så må det koste næsten hvad det vil...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Så er der nok ikke mere t-shirt at komme efter.
Har jeg totalt misforstået alvoren i hændelsen? I har da forhåbentlig en hane på kølevandsindtaget.
René
Annonce
Der er altid en t-shirt til dig - så har fru Albino noget at glæde sig til at pille af biggrin

Der er haner til stort set alt, der går ud af båden - men som du ved, sidder udstødningen lige i vandoverfladen, og der er ingen hane som kan lukke den vej, så når udstødningsslangen går, står Køge Bugt på spring til at løbe ind.

Lige nu ligger vi med en prop bestående af to affaldsposer i udstøningsrøret, ellers kunne vi fange hornfisk i motorsumpen rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Efter at jeg har fået monteret fødepumpe Nr.4 er der ikke de store overraskelser mere nu kan den komme i havn ved egen kraft.
Ja udstødningen ligger lavt,måske jeg skal have gang i et nyt projekt.
Jeg er ked af det med jeres gast her er det mig der må holde lidt igen JR er blevet totalt bidt og godt med det for det kan kun være bedre end gadehjørnerne.
René
Hej Albino.

Bliver nødt til at spørge hvorfor du er oppe på denne tid, skulle vel ikke være pga af larm fra havnebyggeriet i Køge? Jeg har nemlig lige været derinde med en sandpumper og losse en last fyldsand til havnen.
Nu er vi dog sejlet igen, så håber du kan få din nattesøvn, og komme videre på sommerferien i morgen.


Mvh

Sømanden
Ville bare lige sige god sommer til allesammen. Har ikke tid til at skrive mere da jeg skal skynde mig ned og skifte min impeller smile
Sømand:

Var det dig, der bankede pæle i kl. lidt i går morges? Vi troede det var tømmermænd.

Razol: God ide, kan varmt anbefales.

Men tak for medlidenheden alle sammen. Kl. 8:30 stod de fra Anderson med vores håndsvejsede, rustfrie manifold og en regning på 3400 slag.

Det har nu ikke ødelagt vores feriehumør, møget skulle jo skiftes på et tidspunkt, og hellere opdage det nu end hvis vi fandt vores båd på bunden af Ishøj Havn en dag.

Første prøvetur gik rundt om Stevns, og lige nu ligger vi i Rødvig og glæder os til turen gennem Bøgestrømmen i morgen (og komme af med junior).

Vi har ikke fået 'fremkaldt' billederne fra dagens tur i maskinrummet endnu, men det kommer.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis