Rebesystem til storsejl

I modsætning til Køge Bugt, står der ofte en strid vind gennem Svendborg sund og jeg reber storsejl mere end nogensinde før. Faktisk så sjældent førhen at jeg bare smed en snor gennem rebehullerne og bandt dem til bommen, men nu vil jeg godt have en lidt smartere system hvis man kan lave noget der er lettere at rebe med når først vinden tager til efter man er taget ud af havnen.

Jeg har et reb i sejlet - et øje i hhv. for- og agterlig og en på hver side i midten så jeg kan binde det overskydende sejl til bommen. Jeg har søgt på google men ikke rigtigt fundet noget.
Har du nogle billeder af noget smart, et link eller en forklaring som jeg kan forstå vil jeg blive glad. biggrin

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I modsætning til Køge Bugt, står der ofte en strid... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hehe det har jeg aldrig hørt... Men jeg har dog hørt dens horn. Heldigvis ikke på grund af mig. biggrin

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det var min nu afdøde far der fortalte det, han boede jo lige ved lystbådehavnen med udsigten også. Og grunden til at den blev kaldt Rambukken var at lige da den var kommet til Svendborg havde de styrmænd der sejlede den ikke rigtigt forstået at bruge Joystikkene på broen så de smadrede bolværken temlig nogle gange inden de fik det lært. Som du sikkert ved så har den færge intet ror men en propel i hvert "hjørne" som så kan drejes 360 grader uafhængigt af hinanden.
Jeg kender godt joystick systemet, men troede først at den blev kaldt rambukke fordi den har jo sejlet ind i andet end bolværket. Bl.a. nogle både er jeg blevet fortalt.
På det smalle stykke går vi næsten altid for motor hvis vi skal krydse med sejl. og ellers er vi ikke i selve sejlrenden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis