Rebesystem til storsejl

I modsætning til Køge Bugt, står der ofte en strid vind gennem Svendborg sund og jeg reber storsejl mere end nogensinde før. Faktisk så sjældent førhen at jeg bare smed en snor gennem rebehullerne og bandt dem til bommen, men nu vil jeg godt have en lidt smartere system hvis man kan lave noget der er lettere at rebe med når først vinden tager til efter man er taget ud af havnen.

Jeg har et reb i sejlet - et øje i hhv. for- og agterlig og en på hver side i midten så jeg kan binde det overskydende sejl til bommen. Jeg har søgt på google men ikke rigtigt fundet noget.
Har du nogle billeder af noget smart, et link eller en forklaring som jeg kan forstå vil jeg blive glad. biggrin

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I modsætning til Køge Bugt, står der ofte en strid... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bomudhal kan godt nå øjet og jeg har et mærke så jeg ikke overstrækker underliget, der jo ikke har snoren der midt på sejlet.
Skal lige finde ud af hvad en skildpadde blok er.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hehe tak.. måtte lige kikke i mmc's katalog, men der hedder den ikke skilpadde.. Så fandt jeg den i Watski's katalog..
Jeg tror at jeg har en liggende.. Så jeg må lige have flere monelnitter og en ny klampe.. Hvis det bliver ved med at regne tager det nok nogle dage.. men jeg smider lige billeder på nettet når jeg kommer så langt.
Jeg har ihvertfald en god ide om hvad og hvordan, men jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke bare kan sætte forreste rebeøje i svanehalsen??
Men må lige kikke på det, så kan de være at jeg selv kan se det.

Ødelægger man sejlet hvis man lænser med rebet storsejl??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen du kan da godt sætte foreste øje i en speciel krog på svanehalsen, jeg troede bare at du ville undgå at ligge hen over kahytten og rode ! Jeg tror endda du kan købe sådan en krog hos mmc.
Svanehalsen sidder der allerede og man kan sidde med fødderne ned i kahytten og nå forlig og svanehals. Flirt er jo ikke så stor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jeg vil sige at, du gør bedst i at føre rebelinen ihvertfald så langt frem at den opkvejlede rebeline ikke fiskes af skødet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ahh genialt - det var slet ikke faldet mig ind.. tak.. smile så sparede jeg den dårlige erfaring.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ikke specielt genialt, jeg har bare sejlet i mange år

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
For mig er det. Sådan en mange års erfaring kan man ikke læse sig til.. og du har lige sparet Ann for at høre mig sidde og bande som en tyrker mens rebelinien kravler rundt i storskødet og jeg er ved at værderer Ærøfærgen. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den hedder ikke Ærøfærgen, men Rambukken i lokalsproget på Svendborg siden
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis