>Nej, det er ikke korrekt. Hvis man kører lige ud ad landevejen med måske
>2000 omdrejninger pr. minut og så giver gas, ja så har drejningsmomentet en
>del at sige, men er man villig til at bruge sin gearkasse, er det motorens
>effekt, der afgører accelerationen.
Det var faktisk det jeg "prøvede" at sige. Hvis man ikke har meget moment
skal man bruge gearskiftet flittigt. Og så er det jo netop fordi man skal
have så mange HK på baghjulene som muligt.
>Skal man forklare drejningsmoment, må man tænke på en cykel.
>Drejningsmomentet er det tryk, der er på pedalerne. Effekten er trykket x
>antal omdrejninger. Det er klart, at man får mere effekt ved at trykke med
>70kg på pedalen 40 gange i minuttet end 20 gange i minuttet. Hvem tror du
>kan trykke hårdest på pedalen: Brian Nielsen eller Bjarne Riis? Det kan
>Brian Nielsen garanteret, hvis han ligger vægten i, men han kan ikke gøre
>det så ofte som Bjarne Riis. Derfor accelererer Bjarne Riis hurtigst!
Svært at sammenligne pære og æbler som du gør det. Men jeg er rimelig sikker
på at Brian Nielsen har det største moment, om han har de fleste heste aner
jeg ikke. Bjarne derimod kan sikkert holde ud længst derfor det med pærer og
æbler.
--
Tom
Unofficial Ford site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK/