Drejningsmoment

Hvad fortæller tallet "Drejningsmonent " ?

Hvad kan oplysninge bruges til ?

Hvad fortæller tallet "Kompressionsforhold " ?

Hilsen den ukyndige

S.M
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det fortæller hvor meget trækkraft der er i motoren. Det fortæller faktisk
mere om motoren end HK. HK fortæller hvor meget motoren yder med næsten fuld
skrue på, mens momentet fortæller hvor meget bundtræk der er i motoren. Så
hvis du vil mærke en motor med en voldsom acceleration så skal man mere gå
efter momentet end HK.

>Hvad kan oplysninge bruges til ?

Fortælle dig lidt om hvor hurtig bilen er fra f.eks. 50-120 Km/t og hvor
hurtig du kan overhale en anden bil. Det kan også fotælle lidt om hvor meget
du skal sidde og skifte gear fordi der kommer en lille bakke.

>Hvad fortæller tallet "Kompressionsforhold " ?

Hvor højt et tryk der er inde i cylindrene i motoren. Man har ikke så meget
at bruge dette tal til med mindre at man selv vil igang med at tune på
motoren.

--
Tom

Unofficial Ford site Denmark http://members.tripod.com/FORD_DK/

> >Hvad fortæller tallet "Drejningsmonent " ?
>
> Det fortæller hvor meget trækkraft der er i motoren. Det fortæller faktisk
> mere om motoren end HK. HK fortæller hvor meget motoren yder med næsten
fuld
> skrue på, mens momentet fortæller hvor meget bundtræk der er i motoren. Så
> hvis du vil mærke en motor med en voldsom acceleration så skal man mere gå
> efter momentet end HK.

P = M*omega.....
Oversat til :
Effekten i kilowatt er drejningsmomentet ganget med vinkelhastigheden.
(radianer/sek= omdr/min * (2*pi/60))

Mvh. Mikael Kristiansen

Tom
Thomas Landberg Jensen
>Nej, det er ikke korrekt. Hvis man kører lige ud ad landevejen med måske
>2000 omdrejninger pr. minut og så giver gas, ja så har drejningsmomentet en
>del at sige, men er man villig til at bruge sin gearkasse, er det motorens
>effekt, der afgører accelerationen.

Det var faktisk det jeg "prøvede" at sige. Hvis man ikke har meget moment
skal man bruge gearskiftet flittigt. Og så er det jo netop fordi man skal
have så mange HK på baghjulene som muligt.

>Skal man forklare drejningsmoment, må man tænke på en cykel.
>Drejningsmomentet er det tryk, der er på pedalerne. Effekten er trykket x
>antal omdrejninger. Det er klart, at man får mere effekt ved at trykke med
>70kg på pedalen 40 gange i minuttet end 20 gange i minuttet. Hvem tror du
>kan trykke hårdest på pedalen: Brian Nielsen eller Bjarne Riis? Det kan
>Brian Nielsen garanteret, hvis han ligger vægten i, men han kan ikke gøre
>det så ofte som Bjarne Riis. Derfor accelererer Bjarne Riis hurtigst!

Svært at sammenligne pære og æbler som du gør det. Men jeg er rimelig sikker
på at Brian Nielsen har det største moment, om han har de fleste heste aner
jeg ikke. Bjarne derimod kan sikkert holde ud længst derfor det med pærer og
æbler.

--
Tom

Unofficial Ford site Denmark http://members.tripod.com/FORD_DK/

Annonce
> > Så hvis du vil mærke en motor med en voldsom acceleration så skal man
mere
> gå
> > efter momentet end HK.

Det handler ALTID om at man skal hve hævet mængden af kinetisk energi !
P=½*m*v^2

Derfor er det ALTID effekten som er afgørende for, hvor hurtigt du
accelererer !

Som tidligere nævnt er effekt = Drejningsmoment * omdrejninger.
Hvis man dermed har et stort drejningsmoment kan man ved et lavt
omdrejningstal skabe stor effekt = hurtig acceleration.......

Det er fysik fra folkeskolen !

Mikael Kristiansen
Mikael Kristiansen
> Hvordan kan du gå fra v til a, bare sådan!

Integrere dv/dt =a een gang !

Newtons love er endnu ikke blevet modbevist........

> Når man kommer videre end folkeskolen, lærer man at regne med
acceleration.
> Og ikke kun farten.

Hvad mener du ?????

Mikael Kristiansen
> > Hvordan kan du gå fra v til a, bare sådan!
>
> Integrere dv/dt =a een gang !
>
Sludder............ v til a = diferentiere !

Mikael Kristiansen
> Sludder............ v til a = diferentiere !

Ekin = ½ m v^2 ----> Tilført effekt = dEkin/dt

Mikael Kristiansen
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis