Drejningsmoment Fra NG 2410 24-04-2000 20:01 Hvad fortæller tallet "Drejningsmonent " ?Hvad kan oplysninge bruges til ?Hvad fortæller tallet "Kompressionsforhold " ?Hilsen den ukyndigeS.M Hvad fortæller tallet "Drejningsmonent " ? Hvad... Vis hele indlægget 16 svar « ‹ 1 2 Følg tråden Der er 10 indlæg før dette. Annonce Annonce Annonce
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 20:08 >>Hvad fortæller tallet "Kompressionsforhold " ?>>Hvor højt et tryk der er inde i cylindrene i motoren. Man har ikke så meget>at bruge dette tal til med mindre at man selv vil igang med at tune på>motoren.Man kan - med lidt øvelse - bruge det som en rettesnor for en bilsoktanbehov.MVH Peter
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 20:08 > >Hvor højt et tryk der er inde i cylindrene i motoren. Man har ikke såmeget> >at bruge dette tal til med mindre at man selv vil igang med at tune på> >motoren.>> Man kan - med lidt øvelse - bruge det som en rettesnor for en bils> oktanbehov.Hvis man samtidigt tænker på, hvilken knast man kører med !Mikael Kristiansen LDS Tip Automatisk tip Mangler du tilbehør til bilen? Se ugens tilbud på autotilbehør hos Harald Nyborg
LDS Tip Automatisk tip Mangler du tilbehør til bilen? Se ugens tilbud på autotilbehør hos Harald Nyborg
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 20:08 >Hvis man samtidigt tænker på, hvilken knast man kører med !Det er lidt ud over min ekspertise. (men det er der jo så meget der er) :-)Jeg har bare konstateret at der er en sammenhæng mellemoktantal og kompression. Hvis man sidder og bladrer i f.eks. Bil-Revyen hvorbegge tal er opgivet, kan man efterhånden gætte oktantallet ved at se påkompr. tallet.Det var bare det jeg ville sige Hej !MVH Peter
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 20:09 > Jeg har bare konstateret at der er en sammenhæng mellem> oktantal og kompression. Hvis man sidder og bladrer i f.eks. Bil-Revyen hvor> begge tal er opgivet, kan man efterhånden gætte oktantallet ved at se på> kompr. tallet.Det er muligt at komme benzin og luftblandingen så meget under tryk at denselvantænder allerede inden tændrøret giver en gnist, det kaldes tændingsbankenog er yderst usundt for motoren. Et højere oktantal kan tåle et højere tryk førder opstår selvantænding og derfor bruger rallybiler med et meget højtkompressionstryk ofte oktanbooster som er en væske der hældes i tanken for athæve oktantallet til fx. 104 oktan. På turboladede biler bliver trykket icylinderen også meget højt da turboen presser fx. 50% ekstra luft og benzin indi forhold til hvis motoren selv skulle suge det derind, så enten skal man brugemeget oktanbooster eller også skal man sænke den grundliggende kompression sådet samlede tryk ikke bliver så højt at den banker. En anden mulighed ernaturligvis at sænke det tryk som turboen presser med, men så kan det jo næstenvære ligemeget.Hygge..Thomas
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 20:09 >>>>Hvad fortæller tallet "Kompressionsforhold " ?>>>>Hvor højt et tryk der er inde i cylindrene i motoren. Man har ikke så meget>>at bruge dette tal til med mindre at man selv vil igang med at tune på>>motoren.>>>Man kan - med lidt øvelse - bruge det som en rettesnor for en bils>oktanbehov.>>MVH Peter>Sikkert nok rigtigt. Men når jeg hører om kompressionforholdetfortæller det mig mere om det er en benzinmotor med et forholdstalomkring 1 til en 8 - 9 stykker, eller en højere komprimeretdieselmotor. Såvidt jeg har forstået det, er tallene 1: 8,5 etbillede på forskellen i kubikindholdet af cylinderen med stemplet ibund eller top ????? Jeg TROR at det tal ville betyde at man kunnebruge en sådan motor som kompressor og få 8,5 atm ud af den ?????Er der ikke noget om at amerikanerbiler har brede stempler med kortvandring og således lavt kompressionsforhold???? Medens f.eks en JAPbaneracer havde (for de findes vel ikke mere?) tynde lange stemplermed stor vandring og derfor høj kompressionstal ???Er jeg galt på den (når jeg generaliserer)????Jeg har for mange år siden dykket med en gammel Ford A motor hvor deto cylindre trak de andre to som vi brugte til dykkerpumpe, detvirkede meget godt til tungt grej til stenfiskeri. Den var ikkesærligt højt komprimeret, men den slæbt godt nok med forholdsvis fåomdr.Motorerne i skibene dengang var f. eks en 45 HK Grenå gløderørsmotor(semidiesel ville man nok kalde den idag). Den havde een cylinder,svinghjul på 1200 kg, hele motoren vejede 4,5 ton!!!!! Den gav somsagt kun 45 hk, men til gengæld kunne den såmænd køre idag selvom denville være 60 år gammel!! Desværre kan jeg ikke huskekompressionstallet, men mon ikke det har været på en 6 - 7 stykker??Boringen var vel ca. 35 cm og slaglængden måske 50 cm, men det var joto-taktere med skylleluftkanaler, og jeg ved ikke om man ku' regne medtrykket førend stemplet var kommet op og lukke for kanalerne.med venlig hilsen og en nok lidt "årf topick" sludder.Woody
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 20:09 Hej> Sikkert nok rigtigt. Men når jeg hører om kompressionforholdet> fortæller det mig mere om det er en benzinmotor med et forholdstal> omkring 1 til en 8 - 9 stykker, eller en højere komprimeret> dieselmotor.Det har du helt ret i.> Såvidt jeg har forstået det, er tallene 1: 8,5 et> billede på forskellen i kubikindholdet af cylinderen med stemplet i> bund eller top ?????Det har du også ret i.> Jeg TROR at det tal ville betyde at man kunne> bruge en sådan motor som kompressor og få 8,5 atm ud af den ?????Ja, det burde du kunne.> Er der ikke noget om at amerikanerbiler har brede stempler med kort> vandring og således lavt kompressionsforhold????Jo, typisk har de en boring omkring 4 tommer og en slaglængde på omkring 3,5tomme.> Medens f.eks en JAP> baneracer havde (for de findes vel ikke mere?) tynde lange stempler> med stor vandring og derfor høj kompressionstal ???Jeg kender den ikke.> Er jeg galt på den (når jeg generaliserer)????Ja, helt så enkelt er det ikke. Kompressionsforholdet siger noget om hvor hårdtpresset en motor er. En stor doven V8'er med masser af kubik behøver ikke en højkompression eller mange omdrejninger for at få heste nok, mens en motor med fåkubik skal stresses noget mere. Den lille motor har derfor ofte et højtkompressionsforhold og kan tage mange omdrejninger for at få effekten frem.På en Volvo B20 fås samme motor med tre forskellige kompressioner afhængig aftykkelsen på toppakningen, mens boring og slaglængde er ens. En 2,0 mm toppakninggiver 8,7:1 - en 1,2 mm pakning giver 9,3:1 og en 0,8 mm pakning giver 10,5:1.Boringen er 89 mm og slaglængden er 80 mm for alle varianterne. På racermotorerkan man ligefrem opleve at der er planet af motorblokken således at stemplerne itop rager op i topstykket.> Jeg har for mange år siden dykket med en gammel Ford A motor hvor de> to cylindre trak de andre to som vi brugte til dykkerpumpe, detDet gælder bare om at slutte luftslangen til de rigtige cylindre ellers giver deten ret dårlig smag i munden.. :-)> med venlig hilsen og en nok lidt "årf topick" sludder.Årh, sålænge det drejer sig om motorer er jeg parat til at tilgive dig.Hygge..Thomas
LDS Tip Automatisk tip Mangler du tilbehør til bilen? Se ugens tilbud på autotilbehør hos Harald Nyborg