Drejningsmoment

Hvad fortæller tallet "Drejningsmonent " ?

Hvad kan oplysninge bruges til ?

Hvad fortæller tallet "Kompressionsforhold " ?

Hilsen den ukyndige

S.M
Hvad fortæller tallet "Drejningsmonent " ? Hvad... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
>>Hvad fortæller tallet "Kompressionsforhold " ?
>
>Hvor højt et tryk der er inde i cylindrene i motoren. Man har ikke så meget
>at bruge dette tal til med mindre at man selv vil igang med at tune på
>motoren.

Man kan - med lidt øvelse - bruge det som en rettesnor for en bils
oktanbehov.

MVH Peter

> >Hvor højt et tryk der er inde i cylindrene i motoren. Man har ikke så
meget
> >at bruge dette tal til med mindre at man selv vil igang med at tune på
> >motoren.
>
> Man kan - med lidt øvelse - bruge det som en rettesnor for en bils
> oktanbehov.

Hvis man samtidigt tænker på, hvilken knast man kører med !

Mikael Kristiansen
>Hvis man samtidigt tænker på, hvilken knast man kører med !

Det er lidt ud over min ekspertise. (men det er der jo så meget der er) :-)

Jeg har bare konstateret at der er en sammenhæng mellem
oktantal og kompression. Hvis man sidder og bladrer i f.eks. Bil-Revyen hvor
begge tal er opgivet, kan man efterhånden gætte oktantallet ved at se på
kompr. tallet.

Det var bare det jeg ville sige Hej !

MVH Peter


> Jeg har bare konstateret at der er en sammenhæng mellem
> oktantal og kompression. Hvis man sidder og bladrer i f.eks. Bil-Revyen hvor
> begge tal er opgivet, kan man efterhånden gætte oktantallet ved at se på
> kompr. tallet.

Det er muligt at komme benzin og luftblandingen så meget under tryk at den
selvantænder allerede inden tændrøret giver en gnist, det kaldes tændingsbanken
og er yderst usundt for motoren. Et højere oktantal kan tåle et højere tryk før
der opstår selvantænding og derfor bruger rallybiler med et meget højt
kompressionstryk ofte oktanbooster som er en væske der hældes i tanken for at
hæve oktantallet til fx. 104 oktan. På turboladede biler bliver trykket i
cylinderen også meget højt da turboen presser fx. 50% ekstra luft og benzin ind
i forhold til hvis motoren selv skulle suge det derind, så enten skal man bruge
meget oktanbooster eller også skal man sænke den grundliggende kompression så
det samlede tryk ikke bliver så højt at den banker. En anden mulighed er
naturligvis at sænke det tryk som turboen presser med, men så kan det jo næsten
være ligemeget.

Hygge..
Thomas

>
>>>Hvad fortæller tallet "Kompressionsforhold " ?
>>
>>Hvor højt et tryk der er inde i cylindrene i motoren. Man har ikke så meget
>>at bruge dette tal til med mindre at man selv vil igang med at tune på
>>motoren.
>
>
>Man kan - med lidt øvelse - bruge det som en rettesnor for en bils
>oktanbehov.
>
>MVH Peter
>
Sikkert nok rigtigt. Men når jeg hører om kompressionforholdet
fortæller det mig mere om det er en benzinmotor med et forholdstal
omkring 1 til en 8 - 9 stykker, eller en højere komprimeret
dieselmotor. Såvidt jeg har forstået det, er tallene 1: 8,5 et
billede på forskellen i kubikindholdet af cylinderen med stemplet i
bund eller top ????? Jeg TROR at det tal ville betyde at man kunne
bruge en sådan motor som kompressor og få 8,5 atm ud af den ?????
Er der ikke noget om at amerikanerbiler har brede stempler med kort
vandring og således lavt kompressionsforhold???? Medens f.eks en JAP
baneracer havde (for de findes vel ikke mere?) tynde lange stempler
med stor vandring og derfor høj kompressionstal ???

Er jeg galt på den (når jeg generaliserer)????

Jeg har for mange år siden dykket med en gammel Ford A motor hvor de
to cylindre trak de andre to som vi brugte til dykkerpumpe, det
virkede meget godt til tungt grej til stenfiskeri. Den var ikke
særligt højt komprimeret, men den slæbt godt nok med forholdsvis få
omdr.

Motorerne i skibene dengang var f. eks en 45 HK Grenå gløderørsmotor
(semidiesel ville man nok kalde den idag). Den havde een cylinder,
svinghjul på 1200 kg, hele motoren vejede 4,5 ton!!!!! Den gav som
sagt kun 45 hk, men til gengæld kunne den såmænd køre idag selvom den
ville være 60 år gammel!! Desværre kan jeg ikke huske
kompressionstallet, men mon ikke det har været på en 6 - 7 stykker??
Boringen var vel ca. 35 cm og slaglængden måske 50 cm, men det var jo
to-taktere med skylleluftkanaler, og jeg ved ikke om man ku' regne med
trykket førend stemplet var kommet op og lukke for kanalerne.

med venlig hilsen og en nok lidt "årf topick" sludder.

Woody

Hej

> Sikkert nok rigtigt. Men når jeg hører om kompressionforholdet
> fortæller det mig mere om det er en benzinmotor med et forholdstal
> omkring 1 til en 8 - 9 stykker, eller en højere komprimeret
> dieselmotor.

Det har du helt ret i.

> Såvidt jeg har forstået det, er tallene 1: 8,5 et
> billede på forskellen i kubikindholdet af cylinderen med stemplet i
> bund eller top ?????

Det har du også ret i.

> Jeg TROR at det tal ville betyde at man kunne
> bruge en sådan motor som kompressor og få 8,5 atm ud af den ?????

Ja, det burde du kunne.

> Er der ikke noget om at amerikanerbiler har brede stempler med kort
> vandring og således lavt kompressionsforhold????

Jo, typisk har de en boring omkring 4 tommer og en slaglængde på omkring 3,5
tomme.

> Medens f.eks en JAP
> baneracer havde (for de findes vel ikke mere?) tynde lange stempler
> med stor vandring og derfor høj kompressionstal ???

Jeg kender den ikke.

> Er jeg galt på den (når jeg generaliserer)????

Ja, helt så enkelt er det ikke. Kompressionsforholdet siger noget om hvor hårdt
presset en motor er. En stor doven V8'er med masser af kubik behøver ikke en høj
kompression eller mange omdrejninger for at få heste nok, mens en motor med få
kubik skal stresses noget mere. Den lille motor har derfor ofte et højt
kompressionsforhold og kan tage mange omdrejninger for at få effekten frem.

På en Volvo B20 fås samme motor med tre forskellige kompressioner afhængig af
tykkelsen på toppakningen, mens boring og slaglængde er ens. En 2,0 mm toppakning
giver 8,7:1 - en 1,2 mm pakning giver 9,3:1 og en 0,8 mm pakning giver 10,5:1.
Boringen er 89 mm og slaglængden er 80 mm for alle varianterne. På racermotorer
kan man ligefrem opleve at der er planet af motorblokken således at stemplerne i
top rager op i topstykket.

> Jeg har for mange år siden dykket med en gammel Ford A motor hvor de
> to cylindre trak de andre to som vi brugte til dykkerpumpe, det

Det gælder bare om at slutte luftslangen til de rigtige cylindre ellers giver det
en ret dårlig smag i munden.. :-)

> med venlig hilsen og en nok lidt "årf topick" sludder.

Årh, sålænge det drejer sig om motorer er jeg parat til at tilgive dig.

Hygge..
Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis