Huller i topcoat/gelcoat

Vores gamle Jeanneau Flirt 20 har efterhånden fået en del "småhuller" i gelcoaten fra slag og hvad sådan en gammel dame nu udsættes for gennem tiden.. Den forrige ejer har heller ikke været særlig flink til at give hende voks, så nogle steder er den også begyndt at "forvitre" og er meget ru.
Der er et skridmønstre i "salmiakpastil-facon" og nogle steder i bunden af rillerne er der slet ikke noget gelcoat/topcoat tilbage.
Alm. små revner i den glatte gelcoat ved jeg godt man "kradser op" og så kommer ny gelcoat i.
Men hvordan renover man sådan en gang skridsikker gelcoat?? Er der nogen nemme løsninger der ikke koster en bondegård. Skridsikkert gummimåtter koster i omegnen af 800 til 900 m² inkl. lim
Kan man male det med noget så den bliver vandtæt og skridsikkert eller skal den have alle toppene slebet af og så ny gelcoat på eller hvordan griber man det an??
Evt link til nogle billeder af hvad andre har gjort?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vores gamle Jeanneau Flirt 20 har efterhånden fået... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra lynæs

Man kunne jo kikke lidt på ordet "prime", som betyder første gang, og derud fra formode at der skal yderligere lag til.


Netop - men så er vi nok enige om at det er en dårlig ide at bruge primer som afsluttende lag. Så misforstod jeg bare, hvad du mente med dit indlæg om at malingproducenterne godt kendte problemerne med epoxys UV-følsomhed. Jeg forstod at du mente at det nu nok var løst for epoxy-malingers vedkommende, og at det derfor ikke skulle være et problem at bruge Light Primer. Jag gad i grunden godt vide hvad du så mente med det indlæg?

WS
I bådbutikken sagde han at primer i 2 lag alene var udemærket, men jeg har lige skrevet til Hempel om Light Primer er UV resistent eller om der skal et lag af noget andet ovenpå??
Nu må vi se hvad de svarer..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det bliver spændende at høre svaret :-)

WS
Hvis du nu glemmer ordet primer, og bruger ordet grundmaling, så er det en type maling med en stor vedhæftningskraft, og et produkt, som andet binder godt på, og det er det det er beregnet til. Det skal dækkes med en anden type med vejr og vindrestistens, med eller uden antislent.
På Lynæssen brugtes slet ikke 2 komponent maling. Det hvide er det samme, som dit gule og det grå kan jeg desværre ikke huske hvad var, men ikke 2 komp.
En pendant kan man se på ældre biler, hvor man tit ser folk har renset rusten af, givet det en gang rustbeskyttelse og ikke andet, snart har begyndende rust fået fat over hele reparationen, fordi man ikke gav et en gang lak ovenpå.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det hælder jeg også til nu.. Men hvis nu Primeren er UV resistent men ikke så blank som en topmaling vil jeg nøjes med primer - ellers skal jeg jo have stærkere solbriller.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har Hempel ikke et produkt, som hedder dæksmaling ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg kan ikke finde noget der umiddelbart skal være til dækket... derfor primeren fordi jeg troede den ville være holdbar og slidstærk.
Det er jo vigtigt at den også er vandtæt - det er jo nærmest umuligt at finde alle de små hulle og lappe dem med gelcoat først.. De lidt store (fra 1 til 2 mm) vil jeg lappe med gelcoat først.
Det tætteste jeg kan komme er til industrien
HEMPADUR MULTI-STRENGTH GF 35870 er en amin-addukt hærdet epoxy maling, forstærket med glasflager. Den giver en hård, slag- og slidstærk malingsfilm, med god modstandsdygtighed mod saltvand, mineralske olier, alifatiske kulbrinter, samt stænk fra benzin og lignende.
Som en selv-primende, tykfilmsbelægning fortrinsvis til områder der udsættes for et aggressivt korrosivt miljø og/eller for slidpåvirkning som f.eks. splashzoner, bolværk og dæk. Kan anvendes som indvendig beskyttelse for råolie og fuelolie i hovedtanke.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej
Det er jo enmeget gammel tråd. Mon der menes Treadmaster når der tales om salmiakpastil mønster? I så fald er det et kork/linolie produkt. Efter mange år kan det udtørre og smuldre lidt i kanterne. Men det er der råd for. I England lan man købe en slags coating i samme farve som dæksbelægningen. Prøv at google "treadcote". Malingen koster ca. 600 kr for en liter. Til vores Bandholm 28 rækker den til 2 gange med op til 5 års mellemrum. Og det ser flot ud. De lidt "flossede" kanter enkelte steder har jeg skåret af så faconen bibeholdes. Det drejer sig om ca. 5 mm brede småstykker omkring rundinger.
Ingeborg

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også