Huller i topcoat/gelcoat

Vores gamle Jeanneau Flirt 20 har efterhånden fået en del "småhuller" i gelcoaten fra slag og hvad sådan en gammel dame nu udsættes for gennem tiden.. Den forrige ejer har heller ikke været særlig flink til at give hende voks, så nogle steder er den også begyndt at "forvitre" og er meget ru.
Der er et skridmønstre i "salmiakpastil-facon" og nogle steder i bunden af rillerne er der slet ikke noget gelcoat/topcoat tilbage.
Alm. små revner i den glatte gelcoat ved jeg godt man "kradser op" og så kommer ny gelcoat i.
Men hvordan renover man sådan en gang skridsikker gelcoat?? Er der nogen nemme løsninger der ikke koster en bondegård. Skridsikkert gummimåtter koster i omegnen af 800 til 900 m² inkl. lim
Kan man male det med noget så den bliver vandtæt og skridsikkert eller skal den have alle toppene slebet af og så ny gelcoat på eller hvordan griber man det an??
Evt link til nogle billeder af hvad andre har gjort?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vores gamle Jeanneau Flirt 20 har efterhånden fået... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu var jeg jo ikke helt dum mere og vidste hvad jeg skulle spørge ind til i butikken, så jeg smuttede ned til Anders i Thurøbund butikke nede på Svendborg havn.
Først ville han også have at jeg sleb det hele af og gav den ny gelcoat. Men jeg sagde at andre med held havde malet med anti-skridmiddel i...
og det havde han også prøvet og sagde at den skulle have Light-primer eller en anden to-komponent epoxyprimer..
Første lag skulle være med HEMPEL'S ANTI-SLIP PEARLS og så når det var tørt skulle den have en gang til uden kugler i.. Fordi det vil blive lidt slidt med tiden og hvis der også er kugler/perler i sidste lag vil man få de der små sorte nister fordi perlerne vil blive fritlagt.
Først skal det hele skrubbes og kikkes godt igennem, for at undgå at der sidder alger i bunden af rillerne. Så skal det hele affedtes med degreaser (hempel igen) og når så det er tørvejr og varmt skal det males.
Vi har et låg over agterstuverummet som lige får en tur først så vi kan øve os.. det er også med det der salmiak mønster.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

trods er din båd bliver sænket med topedorer
af andre.!

den båd du har på billedet er ikke så tit man ser er gul.!
jeg synes er flot sailbåd med lys aptering med blå kanter.!
da jeg kikkede i dine billeder lidt nærmer
så ser det flot ud.:-)

men det jeg giver dig hold i
med din båd.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
wink tak........

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

så siger jeg selvtak.

men pas godt på din båd.:-)
Citat fra grandoldman

..og det havde han også prøvet og sagde at den skulle have Light-primer eller en anden to-komponent epoxyprimer..


Jeg må lige indskyde, at epoxy, så vidt jeg ved, ikke er resistent overfor sollys, og af den grund skal man nok ikke bruge epoxy som afsluttende finish udendørs.

WS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg må lige indskyde, at epoxy, så vidt jeg ved, ikke er resistent overfor sollys


Okay?? det må jeg indrømme at jeg aldrig har hørt ført.

Lige nu er jeg ved at vaske gelcoat af... Nogle steder er det simpelthen slidt igennem til fibren nede i fuerne, og enkelte steder er det alger og møg der sidder. Jeg har været i gang med vaskepulver, shampo (til båd) og er lige nu hjemme efter brun sæbe, for de små djævler sidder godt fast... De er til at fjerne med en metalskraber men jeg kan jo nemt komme til at overse nogle enkelte.. Er der nogen der ved hvad der kan løsne alger... Jeg ligger lige nu med en stiv børste, sæbe og knofedt. sad

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Okay?? det må jeg indrømme at jeg aldrig har hørt ført.

Jeg har hørt det fra flere steder. En kilde kan f.eks. være kortlink.dk/5f8s som er lavet af firmaet Teknos eller kortlink.dk/5f8x som er lavet af International. De beskriver at epoxy gulner og kridter udendørs. For WestSystem epoxy skal man tilsætte hærder 207 for at få god UV-betandighed.

Men om Hempel har tilsat noget UV-skærmende i deres epoxy-malinger ved jeg ikke - her vil jeg anbefale en e-post til Hempel for at få et svar.

WS
Jeg tror man ganske roligt kan gå ud fra at omtalte problemer med epoxy, som er almindelig kendt, også er kendt af malingsproducenterne, det er ihvertfald mange år siden, jeg læste om problemet og dets løsning på HF marines hjemmeside.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Jeg tror man ganske roligt kan gå ud fra at omtalte problemer med epoxy, som er almindelig kendt, også er kendt af malingsproducenterne, det er ihvertfald mange år siden, jeg læste om problemet og dets løsning på HF marines hjemmeside.

Jamen det har du da sikkert ret i - man kan i hvert fald på HF Marines hjemmeside, i forbindelse med brug af West System epoxy med hærder 207, læse: "Imidlertid vil det stadig være nødvendigt at beskytte den hærdede epoxyoverflade mod UV-beskyttelse på lang sigt med en god marinemaling eller en to-komponent lak med UV-filter." Så de kender godt problemet.

Og uden at jeg kan være sikker, tror jeg problemet med epoxys UV-resistens også må være til stede i f.eks. Light Primer, fordi det vil være mærkeligt at tilsætte UV-beskyttelse til en primer, som er beregnet til at blive overmalet. Men det er naturligvis bare mit bedste gæt :-) Så jeg tror altså at det vil være en god ide at afslutte med et andet lag maling end epoxy primer.

WS
Man kunne jo kikke lidt på ordet "prime", som betyder første gang, og derud fra formode at der skal yderligere lag til.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også