fastgørelse og montering af solpaneler til pool på paptag

Findes der nogle gode guides og råd til hvordan soladur paneler fastgøres til mit paptag. Det er paneler til pool hvilket betyder de består af nogle 5mm tynde plastik plader på ca 3x1m. Der er ikke nogle beslag på selve panelerne, men der fulgte nogle bånd med til at spænde hen over dem, men det virker lidt for lidt til at fastholde dem syntes jeg - især til skråt tag(Tidligere ejer havde fladt tag). Der er ca 10 graders hældning på og der kan godt komme noget vind, da vi bor ret højt.
Gerne en metode der letgør nedtagelse om vinteren, da jeg helst vil have dem ind i skuret om vinteren.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så gør du det da også svært for dig selv. Det letteste vil da være at tømme dem når badesæsonen er slut, og så fastgøre dem ordentligt.
Mine er spændt ud over de vand fremførende rør, som der så er fastgjort med strips til et par kroge der er sat fast i taget. Så længe plastikpanelet er spændt stramt ud, så kommer vinden ikke ind under, og kan derfor ikke rive så meget i panelet.
Hvis de er spændt ud over rørene kommer der da luft mellem dem og taget, som kan give sejl-effekt. Eller har jeg misforstået din beskrivelse? Har du nogle billeder? Det kunne være sjovt lige at se.
Borer du bare igennem taget og ned i spærrene? Hvad tætter du så med efterfølgende?
- men masser af PEL-rør (ligeså effektivt, koster 1/3 og billigt at renovere / kan lade sig gøre at reparere - og efter tømning ingen behov for nedtagning til vinter - ved evt frostsprængning kan man reparere med enten samlestykke til 12.- eller smeltetape + krympeslange).

Rørene ligger fladt mod tagpappet. jeg ville ikke lave huller midt i pappet, netop for at slippe for at lave tætninger eller inddækninger der ikke har samme holdbarhed som selve pappet - så jeg har på toppunktet fikseret det med dobbelt hulbånd der fortsætter ud til stern og er sat fast under sternkapslen. På 3 andre steder har jeg fastgjort det med en nylonsnor (i samme farve som pappet - vi kan se ud på det fra gavlenden på selve huset) der på samme måde sidder ud til kanten og er fastgjort under sternkapslen - det har indtil videre holdt glimrende.

Noget du skal huske med din løsning er også at tage højde for slør i hhv. koldt og varmt vejr da formstabilt PE giver sig en hel del - samme med rør til frem og retur (PVC?) - det er bedst hvis man vælger rørbærere der "bærer" og ikke "holder" - disse skal selvfølgelig også fikseres...


mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Citat fra henningdalgaard

Hvis de er spændt ud over rørene kommer der da luft mellem dem og taget, som kan give sejl-effekt. Eller har jeg misforstået din beskrivelse? Har du nogle billeder? Det kunne være sjovt lige at se.
Borer du bare igennem taget og ned i spærrene? Hvad tætter du så med efterfølgende?


Nej, du har ikke misforstået. Men hvis man spænder det stramt, og helt ned til taget, så kan de altså ikke flytte sig så meget. Mine gummipaneler vejer vel et par kilo stykket, og den smule vægt er nok til at vinden hellere vil pasere OVER gummiet end under.
Næh.... Men hvis jeg finder mit datakabel til kameraet, så kan jeg da nok tage nogen. Mind mig om det igen om nogle dage hvis jeg ikke har postet inden da.
ok, lyder godt.
Mange tak for det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis