Kraftig rysten i rattet

Hej.

Jeg har nogen probs. som jeg håber i kloge hoveder kan hjælpe mig med. smile

For det første så ryster rattet/bilen MEGET når jeg bremser op, specilet når
jeg kører over 100 km/t. Jeg har næsten lige fået nye skiver og klodser på
så det kan ikke være det. jeg har så fået fortalt at det er kardanledene den
er gal med. Kan dette være rigtigt?

Det andet problem jeg har er at bilen "hopper" når man gir den gas og den
yder heller ikke dens optimale. jeg har så derfor fået skiftet tændrør,
dette hjalp lidt, men så sagde han at jeg også skulle have skiftet
tændkabler og at dette var årsagen til at den hoppede under kraftig
accelration. Jeg har derefter selv prøvet at kigge lidt på mine tændkabler
og set at der er brændt et lille hul i en af kablerne, kan dette være
årsagen?

Håber på at der er nogen der kan hjælpe mig, da dette jo trods alt er en
kostelig affære. :-)

MVH.
Jesper Lund!

PS. Bilen er en Opel Vectra 2,5 V6 fra 94.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke mekanikker, men min opfattelse er, at hvis rattet ryster,
når du bremser, så er det skiverne, der er skæve. Hvis ikke der er
noget under en alm. kørsel, vil jeg gætte på, at dine skiver skal
skiftes.

Min Mazda 323 åd bremseskiver som skidt - ratrysteri kunne begynde
allerede mindre end 1.000 km. efter skift.

>Det andet problem jeg har er at bilen "hopper" når man gir den gas og den
>yder heller ikke dens optimale. jeg har så derfor fået skiftet tændrør,
>dette hjalp lidt, men så sagde han at jeg også skulle have skiftet
>tændkabler og at dette var årsagen til at den hoppede under kraftig
>accelration. Jeg har derefter selv prøvet at kigge lidt på mine tændkabler
>og set at der er brændt et lille hul i en af kablerne, kan dette være
>årsagen?

Defekte tændkabler skulle have en hel del at sige - især hvis de er så
slemme, at der opstår krybestrøm, så strømmen ikke når tændkablet.
Er det ikke kun et tændingsproblem hvis motorgangen hakker, altså den accelerer
i ryk? Hvis der er så meget knald på at den hopper for at få ordentlig kontakt
med underlaget, så ville jeg da kigge på om hjulene var i balance og om
støddæmperne ellers er i orden.

Hygge..
Thomas

Det du skriver med at den acc. i ryk, beskriver det meget godt.

MVH.
Lund!

Hej

> Det du skriver med at den acc. i ryk, beskriver det meget godt.

Okay, det gør det mere sandsynligt at det er et tændingsproblem. Mit
omrindelige svar var baseret på at du har en bil med V6 og forhjulstræk,
nogle forhjulstrækkere kan finde på fysisk at hoppe op og ned hvis man laver
hjulspin. Du har en bil med mange heste og skriver at den hopper ved kraftig
acceleration, så det var nærliggende at antage. At den ryster ved
nedbremsning kan næppe være et tændingsproblem, så måske har du ovale hjul.
Et ovalt hjul kan også give ryk i accelerationen hvis hjulet spinner en kvart
omgang hver gang det når til "det flade stykke". Jeg gætter stadig på et
eller andet fysisk i kraftoverførslen fra gearkassen til vejbanen.

Hygge..
Thomas

Annonce
Hej igen. smile

ok, men jeg har også lige fået nye dæk på!?! Goodyear F1 205/45/16, de har
kun kørt 2000km nu. Og problemet var der også før jeg fik nye dæk på.....?

MVH.
Lund

Hej

det kan også være hvis flangen hvor bremseskive ligger an mod ikke er gjort
ordentlig ren vil du spænde bremseskiven skæv første gang du spænder hjulet
Ja det kan da godt tænkes at gnisten kan springer over der hvor der er hul i
dit tændkabel
Ang. Rysten kunne du jo lige prøve at trække håndbremsen forsigtigt når du
køre en 70 - 80 km/t og mærke om det så også ryster gør det ikke det er det
selvfølgelig forbremserne det er galt med hvilket også lyder mest sandsynlig
når den ryster i rattet

Mvh. Bufas

Hej

> For det første så ryster rattet/bilen MEGET når jeg bremser op, specilet når
> jeg kører over 100 km/t. Jeg har næsten lige fået nye skiver og klodser på
> så det kan ikke være det. jeg har så fået fortalt at det er kardanledene den
> er gal med. Kan dette være rigtigt?

Det er da muligt, men jeg ville først få checket at hjulene er balancerede og at
fælgene ikke er slået skæve..

> Det andet problem jeg har er at bilen "hopper" når man gir den gas og den

Et ovalt hjul kan også frembringe det.

> yder heller ikke dens optimale. jeg har så derfor fået skiftet tændrør,
> dette hjalp lidt, men så sagde han at jeg også skulle have skiftet
> tændkabler og at dette var årsagen til at den hoppede under kraftig
> accelration.

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvordan et par døde tændkabler kan få
bilen til at hoppe under acc.

> Jeg har derefter selv prøvet at kigge lidt på mine tændkabler
> og set at der er brændt et lille hul i en af kablerne, kan dette være
> årsagen?

Det tror jeg ikke. Kan hullet være opstået ved at kablet er kommet for tæt på
noget varmt? Skift kablet før det kommer i kontakt med noget metal og gnisten så
ryger den forkerte vej.

Hygge..
Thomas

Det er ikke selve bilen der "hopper", det er motoren eller lign. Man kan
sådan mærke nogen små hurtige ryk i bilen når man gir den gas og den
overstiger 4-5000 omdrejninger i første, og hvis man gør dette et par gange
i første og andet gear, så begynder den også på det når man skal starte op i
første. Det føles lidt som om at der er noget der ikke rigtig får fat et
eller andet sted, og derfor hopper den? Hvis man så lad bilen stå i et par
timer så kan man begynde forfra, altså så hopper den ikke i starten af
gearet mere.
Hvis det ikke skulle have noget med acc. eller lign at gøre at der er hul i
et af tændkablerne, hvad sker der så ved dette?

Og lige en anden ting. smile Jeg syntes også på det sidste at bilen er begyndt
at få et stort benzin forbrug, og har fået at vide at dette måske også kan
skyldes tændkablerne?

MVH.
Lund!

>Hvis det ikke skulle have noget med acc. eller lign at gøre at der er hul i
>et af tændkablerne, hvad sker der så ved dette?

Hvis der hul kan gnisten springe til noget andet metal, og når så defor ikke
tændrøret. Det vil sige at den i korte øjeblikke kører på 5 cylindrer.

>Og lige en anden ting. smile Jeg syntes også på det sidste at bilen er begyndt
>at få et stort benzin forbrug, og har fået at vide at dette måske også kan
>skyldes tændkablerne?

Læs evt. dit eget indlæg linie 2, 3 og 4 :-)=)
Tændingsproblemer kan sagtens medføre øget benzinforbrug.

M.v.h. Lars

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis