Isolering af kolonihavehus med Aluthermo

Hej! Jeg står og skal isolere et gulv og nogle vægge i et kolonihavehus,
huset er isoleret i forvejen med stadig pænt koldt om vinteren.
Så jeg overvejer at bruge Aluthermo.

Er der nogen der har erfaring med dette?
Kan et træhus "ånde" med Aluthermo?

LINK TIL ALUTHERMO
http://st-thermohus.dana11.dk/169-velkommen.htm

/MM

DR/\KE
Hej! Jeg står og skal isolere et gulv og nogle... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er jo at det er en utrolig bekostelig og unødvendig bøvlet affære at opbygge et hus,tilbygning, eller lign. med et produkt som endnu ikke er blevet dokumenteret i at virke. Det er kun dokumenteret af producenten selv, og alt andet ville være mærkeligt. Du går jo ikke ud og siger dit produkt ikke virker, ikke sandt? 

Du kan i sidste ende stå med en kæmpe regning, på nedbrydning af vægge for så at opbygge nye igen, hvor der skal tømrer, maler, og elektriker på igen. Det er også tid hvor beboeren i værste fald skal omhuses, fordi at isolerings evner og krav ikke kan overholdes. Det er for langt de fleste et spil roulette, som man gerne går langt udenom.

Så før der er en reel præcis virkning er dokumenteret bliver produktet ikke brugt.
Hej.

Hvis du læser hvad producenten skriver, så skal man overhovedet ikke tænke på økonomi, hvis produktet ikke virker så den kæmpe regning du nævner, den får forsikringsselvskabet, sådan er det bare.

Mærkelig nok, så råber alle på dokumentation, men alle andre lande bruger dette produkt langt mere end de bruger mineraluld, hvorfor mon det, er det kun os som ved alt om varmetab/beregning, nix det har jeg da fundet ud af at vi ikke er langtfra, måske fordi vores ingeniører er alt for konservative og stive i deres tankegang.


PE

.
Havde ellers besluttet mig at ignorer disse tråde efter jeg fik en sviner retur sidste gang, pga. min indblanding.... men here goes... så får vi se om jeg får samme respons igen.


Skrevet af pev på 18 sep 2010 18:15

Du har da lidt ret, men hvad med al det støv som ligger i mineralulden.

Skulle gerne for den største del af del ligge bageved en damspærre, hvis vi snakker om en korrekt udført isolering.

Skrevet af pev på 18 sep 2010 18:15

Luftventilerne som du nævner har måske en stor betydning for ledning af fugt, men den har ikke ret stor betydning for varmetabet, da det kun er 25% som udgør konvektionen.

Nu snakker vi her om ophobning af fugt, dvs. kondens og efterfølgende skimmel, svamp og rådskader, ikke varmetab.

Skrevet af pev på 18 sep 2010 18:15

Jeg kan oplyse dig, at vi har haft Aluthermo liggende som udertag uden afdækning af tagsten hele sidste vinter, den er blevet lidt mat, men er hel og fuld funktionsdygtig endnu.

Her kan jeg jo kun krumme tæer og ryste på hovedet.

Bobbelplast som undertag, også uafdækket med den mængde sne der kom, det vil jeg da kalde total uforsvarligt, og ville heller ikke anbefale nogle af benytte aluthermo som undertag, er der i det hele taget noget dokumentation for at det kan benyttes som undertag, hvis ja, men hvilken garanti... ?

Skrevet af pev på 18 sep 2010 19:05
Hej.

Hvis du læser hvad producenten skriver, så skal man overhovedet ikke tænke på økonomi, hvis produktet ikke virker så den kæmpe regning du nævner, den får forsikringsselvskabet, sådan er det bare.

Ligesom som mange andre producenter skriver, men alligevel ikke kan holde den dag at hele korthuset vælter under dem, desværre er det set flere gange at producenter lover en masse, men ikke rigtigt kan holde alligevel.

Skrevet af pev på 18 sep 2010 19:05

Mærkelig nok, så råber alle på dokumentation, men alle andre lande bruger dette produkt langt mere end de bruger mineraluld,

Du må meget undskylde, men jeg er da fuldstændigt ligeglad med hvad de gør i udlandet, at nogle tossede udlænge anser dette for værende det bedste på markedet kan jeg da være fuldstændig ligeglad med, jeg må forholde mig til det gældende reglement her i landet, og ikke hvad de tillader i udlandet.

Skrevet af pev på 18 sep 2010 19:05

hvorfor mon det, er det kun os som ved alt om varmetab/beregning, nix det har jeg da fundet ud af at vi ikke er langtfra, måske fordi vores ingeniører er alt for konservative og stive i deres tankegang.

Ingen siger at danskere er verdens revolutionerende inden for varmetab/beregning, de viser hvor meget bagud vi er med bla. viden om 0 energi løsning jo tydeligt, her er de jo meget længere fremme i nogle af vores nabo lande, men her i landet tillader man ikke produkter at love noget udokumenteret og her er netop problemet med jeres produkt, det der er dokumenteret om produktet her i landet, er netop at produktet ikke holder hvad det lover i oplyser, i må bare erkende at så længe det ikke kan dokumenteres efter danske normer og målemetoder, ja så kan produktet ikke benyttes i bygningsdele / byggerier hvor der er fastsat nogle krav til en minimums isoleringsevne, og derfor satse på at sælge produktet til bygninger uden nogen energi krav.

Urimeligt.... hmm måske men sådan er lovgivningen nu engang her i landet, og det må vi alle leve efter, heriblandt også sælger af Aluthermo.

Også fik i mig alligevel med i denne tråd.
Uanset hvor meget vi diskutere dette, så kommer vi ikke vist ikke videre.

Skrevet af pev på 18 sep 2010 19:05
Hej.

Hvis du læser hvad producenten skriver, så skal man overhovedet ikke tænke på økonomi, hvis produktet ikke virker så den kæmpe regning du nævner, den får forsikringsselvskabet, sådan er det bare.

Mærkelig nok, så råber alle på dokumentation, men alle andre lande bruger dette produkt langt mere end de bruger mineraluld, hvorfor mon det, er det kun os som ved alt om varmetab/beregning, nix det har jeg da fundet ud af at vi ikke er langtfra, måske fordi vores ingeniører er alt for konservative og stive i deres tankegang.



De bruger det fordi de tit har brug for at isolere store differenser af temperaturer væk fra hinanden som man meget sjældent har herhjemme - og det er derfor at det i et klima som det danske ikke giver mening at spekulere i refleksiv isolering. Du nævner selv at hævde at ingeniører herhjemme er gammeldags i deres tilgang til problemet på trods af at det eneste institut herhjemme som der på aluthermo's hjemmeside refereres til tager udgangspunkt i samme regneregel til at beregne effektiviteten - den hedder Stefan Bolzmanns lov - kender du den? citat: (http://ing.dk/artikel/100145-tomlen-ned-for-airflex) "I forhold til varmestråling virker Airflex i henhold til Stefan-Bolzmanns lov: Den forhindrede energitransport er proportional med forskellen på de to temperaturer (i Kelvin) opløftet til 4 potens. Airflex skal derfor bruges hvor varmestråling er den dominerende varmetransport = hvor temperaturforskellen er numerisk stor. F.eks imellem tagkonstruktionen og tagbelægningen, der i sommersol ofte bliver 60-80 grader varm, ifølge mit termokamera." Ud fra ovenstående tråd, som er en god og objektiv gennemgang af materialets egenskaber, kan konkluderes at refleksiv isolering som almen isolering ikke er anvendeligt i det danske klima. Det har Teknologisk institut beregnet, det har erhvervs og byggestyrelsen beregnet, det har airflex' og aluthermo's (få) ingeniører beregnet. Og det er humlen omkring refleksiv isolering! /BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hej Kaludabyg

Undskyld mig men du svarer helt i modsat retning af hvad jeg har skrevet.

Du har helt ret til at skrive din mening, men du har ikke den tekniske viden herom, det læser jeg ud af hvad du skriver.

Min anbefaling til dig og dem som ikke gider sætte sig ind i det tekniske på produktet, lad være med at blande jer, det skader mere end det gavner.

Ps. Aluthermo har en trækstyrke på ca 1200 kg pr/m og det egner sig ganske fortrinligt som undertag, det har jeg op til flere bygherres samtygge på.

PE

Skrevet af pev på 18 sep 2010 23:13

Ps. Aluthermo har en trækstyrke på ca 1200 kg pr/m og det egner sig ganske fortrinligt som undertag, det har jeg op til flere bygherres samtygge på.

Flere byggeherrers samtygge holder altså ikke ved evt. erstatningssager ved senere problemer med undertaget, hvilket du måske vil finde ud af senere.

Skrevet af pev på 18 sep 2010 18:15

Jeg kan oplyse dig, at vi har haft Aluthermo liggende som udertag uden afdækning af tagsten hele sidste vinter, den er blevet lidt mat, men er hel og fuld funktionsdygtig endnu.

Her er faktisk et andet problem med jeres produkt.

1. Reflektiv isolering skal ligge ud mod tagstenen for at virke korrekt (isolere mod den store temp. tur forskel der). HVIS det isolere som 200 mm så må man godt ligge ydeligere 100 mm på ind mod huset, FORDI jeres produkt er dampspærre og derved ligger den så 1/3 inde i konstruktionen. Så vidt så godt. MEN iflg. kommende regler skal tag isolering ikke kun være på 300 mm mere så derved kan jeres produkt ikke længeere bruges til disse konstruktioner.

Desuden så skal de bygherre der benytter dette produkt til tag konstruktioner huske at UNDLADE dampspærre indvendigt da man ellers får 2.

OG alt dette HVIS produktet isolere som 200 mm. Hvis ikke, ja så får du din dampspærre længere ind i konstruktionen og så fortættes dampen og de skader det medfører.

Indvendig isolering af huse er også problematisk fordi reflektiv isolering skal have en ny væg bygget uden på for at virke. Dvs. at man på sin gamle mur skal sætte stolper op - reflektiv isolering - komplet ny væg der er min. 25 mm fra reflektiv isolering for at virke Dvs ikke et eneste sted må den nye mur blive forankret til den reflektiv isolering da den derved mister sin isolerings evne.
DESUDEN skal der ventilations dyser ind til reflektiv isolering for at ventilere hul rummet og det ser da ikke godt ud med sådanne dyser i stuen. Desuden kommer hele konstruktionen til at fylde over 130 mm hvilket jo vil sige at MÅSKE jeres produkt isolere som 200 mm MEN det fylder altså som minimum 130 mm.

Derfor er det fusk at sige det kun fylder 10 mm og dette er ikke god markedsføring skik..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej MLU

For det første så ville det være til utrolig megen nytte at i læste hvad der var skrevet i de andre indlæg for det her er bare en ond cirkel.

Jeg kan kun anbefale at i prøver, eller lader være for at forklare om dette emne er ganske umuligt, men i kan være ganske vis om at jeg bliver ved i al evighed indtil i får klappen væk fra øjnene og ser logikken i produktet.

En sidste bemærkning MLU uden at nedgøre andre, men jeg er altså uddannet bygningshåndværker/tekniker med speciale indenfor konstruktioner, fugt og varmetab, synes nok at det skulle være en bedre viden end de fleste herinde. Til sidst men ikke mindst, så er jeg ikke sæælger som de fleste tror herinde, jeg prøver bare på at overbevise jer, at der er altså andre ting her på jorden som kan opdele varme og kulde, husk på at det er "kun varmen som kan bortføres" ikke kulden, derfor kan den holdes inde på samme måde som vores lavenergiruder.

Tak for en god dialog, kommer tilbage når de originale beviser/garantier ligger på bordet på produktet..

PE

Fint nok du har en uddannelse og har stor faglig viden. Men det nytter jo ikke noget at du så ikke svarer på de spørgsmål du bliver stillet. I det jeg har skrevet er konklusioner ud fra dit salgs materiale, hvilket jo burde være nemt for dig at modbevise mine argumenter.

Når du så ikke gør det og slet ikke kommer ind på det, ja så tror jeg mere på jeg har ret og at du forsøger at skjule de fejl og mangler der er ved produktet.

Så la vær med at skrive vi skal vente på dokumentionen og i stedet begynde at svarer på folks spørgsmål.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også