Varmepumpe jungle - Fatter intet

Hej.

Jeg er så en af dem der tilsyneladende er ubegavet når det kommer til at forstå hvad der er skrevet i de talrige indlæg om varmepumper på dette forum.

Jeg har et et-plans sommerhus på 100 m2, som skal have noget tomgangsvarme til vintermånederne. Når vi er der, så fyrer vi med brændeovn, men en temperatur omkring de 12-14 grader skulle der jo gerne være som minimum. Der er pt. el-radiatorer med olie.

Jeg har kontaktet et par kølemontører, som alle kaster beløb ud i 30-40.000 krs klassen. Hvis vi bare lader som om den ville reducere vores elregning med 50%, så ville der gå 10 år før investeringen var hjemme, og til den tid er den teknologi der bliver benyttet i varmepumper idag sikker håbløst forældet.

Mange sviner Harald-Nyborgs varmepumper til (ja - Harald har fået mange stryg herinde. Jeg kan så forøvrigt meddele at 70% af mit værktøj er købt i Harald, og kun en enkelt rundsav har jeg måttet få ombyttet, forøvrigt uden bøvl).

Jeg har kigget på følgende modeller, hvor ingen af dem dog står på teknologisk instituts positivliste:

Zibro: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9771&Grp=&n=10

IVT Nordic inverter: http://www.klimacompagniet.dk/product.asp?product=86

Det lader til at den sidste model skulle være fin, ifølge hvad folk, andre end teknologisk institut skriver, og skulle kunne holde en lavere tomgangstemperatur, og dermed undgå at have et alt for varmt sommerhus når vi ikke er der.

Jeg har simpelthen ikke 50.000,- kr at smide i nakken på varme på én gang, så derfor håber jeg at der er nogen der har positive erfaringer.
Jeg har kigge på rigtigt mange hjemmesider, som lovpriser deres produkter, og hvor spec. ser fine ud, men næsten ingen af dem oplyser prisen på deres produkter, og så opgiver man hurtigt, når de simpelthen VIL sende en konsulent ud, før de oplyser priser.

Er der iøvrigt nogen der kender til en fornuftig montør i området omkring Hässleholm i Sverige (skåne).

Beklager min uvidenhed. Jeg har ikke 10 tommelfingre, men kaldte indtil for nyligt en bulldog skive for en spændeskive med pigge. Nogle områder har man styr på fagtermerne indenfor, og andre må man så bare bede om hjælp med. Så Hjælp!!

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Jeg er så en af dem der tilsyneladende er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tusind tak Esben.

Fandt selv ligeledes energibutikkens tilbud på 14.000,- kr, og resten vi så ikke oplyse pris, før du kontakter dem for tilbud. Jeg bliver sgu altid mistænkelig når folk vil kontaktes før de vil sige hvad ting koster.

Men jeg tror på at der findes en til 11.000,- kr, hvilket dog nok ikke rækker, da mit hus trods alt er 100 m2.

Så kan næsten regne ud, at jeg skal op med min 16-20.000,- kr, hvis jeg selv sætter den op, og får en montør til at tilslutte den, hvis det skal være Toshiba.


Ville ønske der var en gørdetselvpriser.dk ligesom edbpriser.dk

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej Albino.

Havde faktisk tjekket solpanelet ud, og det er en god idé. Jeg tør dog ikke løbe an på at det kan holde sommerhuset frostfrit om vinteren.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Nej det kan de garanteret heller ikke - men når først de er købt og installeret, leverer de den varme, de nu kan hive ud af sollyset frit og kvit, og kan måske nedbringe el-forbruget til det halve hvad angår 'tomgang' af huset, uanset om det er med olieradiatorer eller varmepumpe.

Vi har ikke sommerhus selv, men så indslaget i rabatten, og synes konceptet er genialt.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg er enig med dig i, at varmeforbruget falder, og det dermed er en besparelse, som matcher eller overgår en god varmepumpe. Men prisen på disse gode og miljøvenlige produkter er temmeligt høj, og jeg vil gerne helt af med elradiatorerne, og dermed bliver solpaneler noget jeg må investere i på længere sigt.
Men som sagt - det er bestemt noget der kommer til at findes i mit sommerhus i fremtiden.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Hej jgk.

Tak for links. Den tråd fra forummet du henviser til havde jeg ikke selv fundet, så tusind tak for den. Ser ud til at der er masser af hjælp at hente i Sverige. Og for en gang skyld bliver der sat pris på.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
samtidigt er det jo også muligt at finde firmaer fra kbh der kan lave det. meeen en toshiba til 11kg, så vil jeg da godt have sådan en, hehe

Ja - jeg har fundet en Toshiba Super Daisekai Ras-b10 til 10.500,- sv.kr. Installationskit til 800,- sv.kr (med 5 m rør, vibrationsdæmpere, og ophængskonsol) begge på www.polarpumpen.se (hvor de imodsætning til næsten alle andre oplyser priserne på ALLE deres enheder), og den svenske kølemontør jeg fandt ville have 4.700,- kr inkl moms, kørsel og så videre (proffskyl i Hässleholm).

Så 16.000,- sv kr for den luft-luft pumpe de fleste anmeldelser udråber til "bedst til prisen" inkl montering. Ja det er vel ca 13.000,- d.kr. De skulle jo være sparet ind i løbet af 3 år.

www.el-basserne.dk i Helsingør sagde at de kunne klare monteringen for imellem 3000 og 3500 d.kr inkl 100 km kørsel og moms, "hvis det var lige til", hvad det end betyder.

Tak til alle for hjælpen. Skal nok give yderligere oplysninger når projektet er færdigt. Flere har jo svinet svenske håndværkere til, men jeg tager nu chancen alligevel.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Citat fra thejokers

Ja - jeg har fundet en Toshiba Super Daisekai Ras-b10 til 10.500,- sv.kr. Installationskit til 800,- sv.kr.

Så 16.000,- sv kr for den luft-luft pumpe de fleste anmeldelser udråber til "bedst til prisen" inkl montering. Ja det er vel ca 13.000,- d.kr. De skulle jo være sparet ind i løbet af 3 år.

Tak til alle for hjælpen. Skal nok give yderligere oplysninger når projektet er færdigt.



Det lyder som noget du bliver glad for! biggrin
Og fundet til den rigtige pris..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis