Udskiftning af gulv i carport (belægningssten -> beton)

Hej

Jeg har en 60 m2 carport, hvoraf de 25m2 er et skur. Skuret er isoleret i vægge og loft, men står på belægningssten. Belægningsstenene skråner, da carporten i virkeligheden bare er bygget oven på en eksisterende belægning. Carporten bæres af stolper på punktfundamenter, og ligger ikke af på selve belægningen.

Der er altid klamt/fugtigt derinde, mit gæt pga gulvet. Kan nogen give mig ret i at gulvet er årsagen?

Se skitsen med tilhørende snit: http://www.lav-det-selv.dk/forum/attachment.php?attachmentid=6565&stc=1&d=1210940931

Snit A-A: http://www.lav-det-selv.dk/forum/attachment.php?attachmentid=6566&stc=1&d=1210940931

Jeg vil gerne skifte gulvet ud til et beton-gulv, jeg havde forestillet mig noget i retning af dette:

http://www.lav-det-selv.dk/forum/attachment.php?attachmentid=6567&stc=1&d=1210940931

Mine spørgsmål:

1) Vil betongulvet afhjælpe mine problemer med fugt osv?
2) Hvilken opbygning (hvor meget beton, hvad skal være under betonen osv)
3) Anbefalinger til materialer?
4) Anbefalinger til fremgangsmåde?
5) Hvordan skal jeg afslutte gulvet - skal jeg støbe det ud under bundremmen i væggen, eller skal jeg forsøge at klodse nogle fundamentsblokke ind under remmen før jeg støber?
6) Og gad vide hvad det koster...confused

Gode tips og ideer - jeg vil gerne supplere med nogle fotos, men har dem ikke ved mig lige her.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmm - ingen kommentarer - man kan jo nøjes med at give sin mening om bare et enkelt af mine mange spørgsmål... smile
Jeg har lavet det af dig skitserede nummer.
Jeg har gravet ca. 12-20 cm af, rettet op i stabiltgrus, lagt en kraftig plasticdug på og støbt 8-10 cm beton ud med indlagt rionet.
Det gav en dejlig tør garage.

Ligeledes gjorde jeg med en udestue, hvor der også kun var havefliser i. Her blev der dog isoleret og lagt gulvvarme. Fantastisk forbedring.

Jeg ville kile nogle fundablokke ind under remmen, dog ikke anderledes end at man kan få noget murpap imellem. Sørg for, at der ikke kan løbe vand ind i skuret. Det gavner ikke indeklimaet! :-)

Jeg kan kun anbefale at forfølge tankerne

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Martin
Hvis det alene er fugten/lugten der er problemet, kunne et alternativ være at montere en soldreven ventilator. Den fås fra et par tusind kr., kræver ikke strøm, dvs. er gratis i drift. Den flytter rigtig meget luft, når solen skinner- sommer og vinter. Forudsætter blot at du har en sydvæg.
Det kunne være en prøve værd og hvis ikke det fjerner fugten og lugten kan du altid gribe til de tungere våben - og måske alligevel have glæde af den.
Søg fx på nettet under Solarventi.
Hej
Frank
Super, tak for input. Det er ikke kun fugten, jeg vil også gerne have et vandret "rigtigt" gulv.

Hvordan skal opbygningen være, hvis jeg gerne vil have det isoleret (men altså ikke gulvvarme - den elradiator der står der må være nok)

Nogen bud på detaljer omkring fundablokken?
Hej

Jeg skal selv igang med at lave nyt gulv i mit skur, som jeg isolerer.

Min opbygning bliver:
- Grave af til fast grund (er gjort smile )
- Udlægge sand og vibrere det
- Flamingo-isolering (ved tykkelse på 150 mm eller derover sparer du det kapilarbrydende lag - det er ret snedigt - tjek evt. Styrolit, Sundolitt eller Thermisols hjemmesider - der er vejledninger til gulvopbygningen)
- Beton lag (armeret med rio-net)
- Evt. pudslag til afslutning

Du kan også læse lidt her http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=52895 , hvor jeg selv var inde at stille nogle spørgsmål om gulvkonstruktionen, som jeg fik svar på (sidst i tråden).

Mvh
Rasmus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Super - så er jeg klar biggrin
Skal bare fifle lidt med hvordan jeg gør det ordentligt med de fundamentsblokke under remmen.

Har du regnet en ca kvm-pris på dit gulv? Blander du selv beton, eller får du leveret
Jeg mener ikke du har noget at bruge fundablokke til da gulvet jo ikke skal bære noget. Jeg ville gøre sådan her:

1: Grave ud til ca. 25 cm dybde (også under væggen - jeg går ud fra den er båret af stolper og at den ikke står på fliserne.
2: Fyld hullet op med 150 mm EPS (brug 80 hvis du skal have større tunge maskiner der)
3: Sætte støberamme op så langt ud som du vil støbe til (klaskes sammen i træ. Invendig i støberammen sætter du 100 mm EPS plader i de 10 cm højde (kun under muren ikke hvor du skal gå.
4: Læg rionet i hævet 4-5 cm over EPS bunden. (jeg har evt. nogle fødder du må få til en billig pris)
5: Bestil en betonbil med selvnivellerende beton og fyld hullet op (26 kvm * 0,1 giver 2,6 kubikmeter (godt 3 ton) så kan du jo overveje om det er værd at blande selv - jeg gad ikke). Få det jævnet godt ud.
6: Vent 1 uges tid hvor du vander gulvet 1 gang hver dag da det er under tag.
7: Lej en betonsliber og slib gulvet (gør det vådt i vådt så støver det ikke).
8: Skub murpap mellem væg og gulv så undgår du radon i rummet (Det har jeg også en rulle stående af hvis du er interesseret)

Nu har du efter min mening det bedste, letteste og billigste gulv. Du kan evt. ligge ekstra armeringsstål rundt i kanten for et par hundrede kr. men det burde ikke være nødvendigt. Punkt 8 kan du evt. gøre før du støber og sætte det fast nedefra og op istedet så kan det være det er lettere at få hele vejen ind.

Pris:

EPS: ca 2500
Beton: ca. 5000
Rionet: ca. 1500 (6 mm)
Fødder: ca. 200
Træ til støbeform: ca. 100 kr.
Leje af betonsliber: ca. 500 kr.

Ialt ca. 10000. Det kan sikkert gøres billigere hvis:

du blander selv eller
får et godt tilbud på betonen
bruger 4 mm rionet istedet for 6
bruger genbrugstræ til rammen
er ligeglad med afslibningen
osv.
Jeg tror jeg vil følge din anvisning ret slavisk, phwinther, pånær følgende:

Bør jeg ikke have nogle lodrette sondulit (eller lignende) under remmen til 60-80cm dybde u. terræn for dels at undgå kuldebro, dels nå til frostfri dybde så der ikke kommer problemer med hævning af gulv pga frost (eller er det unødvendigt?) Dem ville jeg så beklæde med f.eks. eternitplader yderst.

Altså:
1) Grav ud overalt
2) Grav 60-80 cm dyb rende under bundrem, og placer eternitplade (der vil ligne soklen udefra), fikseret i bundrem for oven, fikseret i jord forenden
3) Afret bunden af renden med sand, og placer 60-80 cm høje 10 cm brede (=vægtykkelse) flamingoplader på højkant, op mod eternitpladen
4) Flamingoplader, armering, beton osv. som du beskriver ovenfor, beton støbes ud til overside af de lodrette flamingoplader under væggen og derfor ingen træramme (hvad med Murepap?)
5) Vanding, slibning osv.

Hvor skal murepap lægges, og hvornår osv (kender ikke helt dets funktion)?

Og er ovenstående en god/dårlig/unødvendig løsning?

Hvis du bor nær Århus/Skovby, aftager jeg gerne hvad du har af stumper jeg kan bruge
Din beskrivelse ser helt ok ud. Du kan godt lægge EPS i 60 cm dybde rundt i kanten (pladerne er 600x1200 standard så det vil passe fint). Jeg havde bare sat pladerne helt ud under væggen og så sat 10x10 rundt i kanten ovenpå. Så er du jo reelt isoleret nedt til 25 cms dybde. Igen er det jo sådan at din støbning ikke skal bære noget andet end gulvet selv. Det er jo ikke en traditionelt fundament som skal bære en væg. Jeg tror ikke de 60 cm vil gøre den store forskel, men det kan jo være andre har en anden mening?

Du kan undvære trærammen hvis du sætte eternitpladerne godt fast. Du må ikke regne med at kantisoleringen kan holde sig på plads af sig selv når betonen plasker i. Det giver et pænt tryk.

Murpap lægges normalt rundt i kanten mellem gulv og ydervæg. Det primære formål er at forhindre fugt i at trænge via soklen og op i muren/træværket. Det er ikke noget problem her fordi du jo ikke har nogen beton under muren og EPS samler ikke fugt op. Problemet er dog at et lukket hus/skur opsamler jordens radon stråling. Strålingen kan ikke trænge igennem beton, men går fint igennem EPS - dvs. det kan komme ind ude i kanten under væggen. Derfor lægger man murpap mellem gulv og ydervæg. Du kan jo fint lægge det ovenpå de 10 cm EPS i yderkanten under bundremmen. Det er da ikke strengt nødvendigt, men når det nu er muligt og let ville jeg gøre det.

Jeg bor i Odder, men arbejder i Viby så det skulle ikke være noget problem.
Igen - super respons!

Overvejer pt. andet materiale end eternit (synes at have hørt at det er lidt skørt, så en træskosnude ved en uheld kan flække pladen). Ser lige om jeg kan finde på et andet bedre materiale/koncept.

Vi aftaler nærmere vedr div. materiale, når jeg får endeligt besluttet hvordan (og hvornår) jeg griber det an
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også