Saltvandskølet i Ferskvand?

Hejsa..

Jeg er ved at overveje at købe min første lille båd, så jeg har lige et spørgsmål angående køling..

Har kigget lidt rundt på nettet og kan se at der både findes saltvandskølet og ferskvandskølet motorer og har lidt svært ved at finde en tråd der omhandler det herinde.. så mit spørgsmål lyder på om man kan sætte en saltvandskølet motor, både indenbords som undenbords i ferskvand uden ændringer eller om de kun kan sejle i de opgivne vandtyper?

Mvh
Søren
Hejsa.. Jeg er ved at overveje at købe min... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
T ak. Det kan måske få et par Volvo ejere til at tænke over zinken, som jeg tror mange glemmer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Når nu snakken falder på Volvo marine motorer...

Ja så husker jeg en der sejlede de nordiske farvande tyndt i sin Maxi95 og efter Volvo's kort over forhandlernettet......

Han forsøgte også at skiftede topstykke i Norge, men kunne ikke finde den rette. Så det endte også med en omgang plastpadding....

Det heldige er jo at i en Maxi 95 står motoren midt i kahytten og kan blottes rimelig nemt.. men det giver lidt mindre plads til resten af familien når motoren er adskildt midt i kahytten.....

Men husk tærezink.... Det sikrer ikke mod al tærring men er langt bedre end at lade være....

MVH Njord
Lynæs, det var jo netop min pointe. Man kan ikke regne med at den er lige så flot inden i hvis ikke den er vedligeholdt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Man kan vel sige at skindet kan bedrage, det gælder vel for næsten alt. Og man behøver ikke snyde sig selv, der er altid en der vil hjælpe.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
Denne er nok til lynæs.
Jeg har ladet mig fortælle at tæringen i en saltv.kølet motor er meget begrændset så længe der er vand i motoren.
Tæringen starter først rigtigt når den tømmes for vandet.
Er det rigtigt ???
Mvh autoole
Annonce
Det vil jeg ikke gøre mig til ekspert i, men da fabrikanterne monterer tærezink, som kun har effekt i forbindelse med vand, måtte man mene der var en grund. Men jeg mener at evt. saltaflejringer i kroge, gnaver godt når vandet er tappet af.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Alt vand, inklusice saltvand, tærer IKKE på metal, men lader ilt komme til metallet. Salt er mere aggressivt, og lader i højere grad ilt komme til metallet. Zink er jo et offermetal, og "mætter" iltmolekylerne, så de ikke angriber det andet metal så meget.
Derfor tæres motoren mere, når vandet er tappet af; Så er der mere ilt til tæringen, men ingen kemisk / elektrisk forbindelse til zinken, til at beskytte.

Jeg er ikke ekspert på området, men har da hørt efter i fysiktimerne i skolen!!!
Lars
Jeg takker for de mange svarsmile
Det skal - for fuldstændighedens skyld - nævnes at Tærezinck ikke benyttes i ferskvand - i ferskvand benyttes magnesium anoder
Hvordan får jeg afkølet min motor kan man købe et kit som kan monteres.

Det er et arvestykke som jeg har købt som ikke helt blev færdigt, motor kører perfekt.

Hilsen

Tommy
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også