Modstrømsveksler virkemåde

Hej Folkens,

Jeg er ved at bygge hus og der er kun plads til et væghængt varmegenvindingsanlæg - Nilan 300 Top EC.

I Nilans materiale står der at der er en passiv modstrømsveksler med en virkningsgrad på 95%. Jeg har snakket med 2 Nilan montører, men ingen af dem kan forklare mig hvordan modstrømsveksleren rent teknisk virker.

Den varme indeluft (f.eks. 20 grader) suges ud af rummet og bruges til at varme den kolde udeluft (f.eks. 0 grader) op med. De 95% vil så sige at modstrømsveksleren ville kunne varme den kolde luft op til 19 grader. Hvordan kan den gøre det?
Hvis jeg har 1m3 20 grader varm luft, og skal varme 1m3 0 grader varm luft op, vil temperaturen ende på 10 grader for begge luftmængder hvis man eksempelvis bare blandede dem. Der er nemlig en fysisk lov der siger at 2 masser af forskellig temperatur, hele tiden vil forsøge at udjævne temperaturforskellen indtil begge masser har samme temperatur.

Så hvordan rent teknisk/fysik virker en modstrømsveksler?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt hvad du siger omkring den fysiske lov, men lige præcis anvendelsen af modstrømsvarmeveksleren gør at næsten alt varme genanvendes.
Veksleren virker ved modstrøm, som navnet antyder. Dvs. at luftstrømmene bevæger sig modsat hinanden. Det betyder, at der hvor den varme luft passerer ind i varmeveksleren, er temperaturforskellen mindst på den "nye" luft og den "gamle" luft. Derfor kan den " nye" luft modtage energi nok til at opnå en temperatur næsten lig den "gamle" luft. Der findes mange tegninger på nettet der beskriver princippet.
Den fysiske lov du omtaler kræver at luftstrømmene bevæger sig i samme retning, altså en medstrømsvarmeveksler. Når temperaturen har udlignet sig imellem de to luftstrømme, vil de bare blæse i samme retning uden energiudveksling.
Hej

En modstrømsveksler er i princippet det samme som den "gamle" krydsveksler, men i en forbedret udgave, hvor der er længere vandring for luften.

Det med 95% nyttevirkning er kun i et meget lille hus (ca. 110 m3/t) og den falder i takt med den mængde luft du skal have igennem den, og ved 300 m3/ er den ned på ca. 82% nyttevirkning (mange huse ligger omkring 88% nyttevirkning).

Du må have et regnestykke på, hvor meget luft der skal bruges ved konstant ventilation efter kravene til udsugning i vådrum eller et luftskifte på  ½ gang i timen, afhængig hvad der er størst?

Det er faktisk meget fint at du bruger et væghængt anlæg, for så har du faktisk muligheden for at føre alle dine ventilationsrør indenfor dampspærren (evt med NilAir systemet), så du undgår varmetabet fra både rør og ventilationsunit'n, og ligeledes undgår du at skulle bryde dampspærren.

Tak for det 17 måneder forsinket svar, jeg har faktisk ikke fået svar på spørgsmålet før nu :-)

Jeg har i dag et væghængt Genvex anlæg i stedet for det omtalte Nilan.
Valgte du så modstrømsveksler?

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg havde godt set at indlægget var gammelt, men det er ikke umuligt at andre står med samme problematik og interesse i hvordan tingene virker, så derfor svaret.
Annonce
LuneLund, ja mit anlæg er med modstrømsveksler og med Airvex - således at indsugningsluften enten bliver kølet ned om sommeren eller varmet op om vinteren af jorden varme, uden ekstra energiforbrug på anlægget.

henrikjep, godt tænkt, jeg havde jo heller ikke selv fået svar før nu :-)
Hvis jeg må dreje snakken lidt...

Airvex... jeg har fået samme idé, let køling om sommeren og forvarmning om vinteren. Og jeg havde egentlig planlagt at konstruere et rørsystem i 110mm kloakrør (2 eller 3 strenget) ala det genvex har hittet på. Men... en flok tosser... øh.. entusiaster, sikkert af vestjysk oprindelse og iført lådne sweatre, har eksterimenteret med dette i årevis. Og systemet fungerer fint, men desværre med en bakteriel bagside. Betingelserne i sådan et jordført luftrør er optimale for bakterier, som dermed forurener luften. Af den årsag har jeg valgt at lave mit system væske baseret istedet. Og med den store aktivitet på jordvarme siden er anlægsomkostningerne meget begrænsede. Mit system har kostet 4000 kr incl 100m slange, en cirkulationspumpe og en varmeflade foran ventilationen.

Er der nogle bud på hvorledes Airvex håndterer problematikken med bakterier ?

 /M

Mads, som jeg har forstået det, har rørerne en antibakteriel overflade, men så igen, ham kloakmesteren der gravede det ned sagde at det var ganske almindeligt rør og han har da også installeret et stykke på 3 meter som han ikke fik leveret fra Genvex.

Nu har vi brugt det i et år, og det kunne da være man skulle grave lidt i det med bakterierne.
Jeg ved ikke om det er et reelt problem, eller blot thyboerne der har brugt drænslange eller lign. Men man jo forvente at genvex har undersøgt problematikken. Jeg ville blot regne med at man trak luften gennem en UV bestråling eller lign for at sikre mod bakterierne.

Men ellers er det en smart løsning, gad vide hvornår de dobbeltmoralske politikkere pålægger co2 afgift for den energi man udvinder :-)

 /M

En passivmodstrømsveksler har kun en genvindinggrad på 80% ved tørluft, jo mere fugt der er i luften, jo mere stiger genvendingsgraden op imod de 90%. De 95% er kun når aggregatet frostsikrer sig selv, "ubalanceret ventilation". Under frostsikringen skruer anlægget ned for indblæsningen for at hindre tilisning i veksleren. Når udetemperaturen er under frostsikringsniveauet over en længere tidsperiode vil indblæsningsventilatoren stoppe, og der vil kun være udsugning på anlægget.

på hjemmesiden www.linknordic.dk kan man downloade et kalkulationsprogram, der angiver genvindsgraden ved ønsket driftpunkt.

Ren Luft er Sund Fornuft.

www.linknordic.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis