Modstrømsveksler virkemåde

Hej Folkens,

Jeg er ved at bygge hus og der er kun plads til et væghængt varmegenvindingsanlæg - Nilan 300 Top EC.

I Nilans materiale står der at der er en passiv modstrømsveksler med en virkningsgrad på 95%. Jeg har snakket med 2 Nilan montører, men ingen af dem kan forklare mig hvordan modstrømsveksleren rent teknisk virker.

Den varme indeluft (f.eks. 20 grader) suges ud af rummet og bruges til at varme den kolde udeluft (f.eks. 0 grader) op med. De 95% vil så sige at modstrømsveksleren ville kunne varme den kolde luft op til 19 grader. Hvordan kan den gøre det?
Hvis jeg har 1m3 20 grader varm luft, og skal varme 1m3 0 grader varm luft op, vil temperaturen ende på 10 grader for begge luftmængder hvis man eksempelvis bare blandede dem. Der er nemlig en fysisk lov der siger at 2 masser af forskellig temperatur, hele tiden vil forsøge at udjævne temperaturforskellen indtil begge masser har samme temperatur.

Så hvordan rent teknisk/fysik virker en modstrømsveksler?
Hej Folkens, Jeg er ved at bygge hus og der er... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mads Lund på 05 okt 2009 20:00
Hvis jeg må dreje snakken lidt...

Airvex... jeg har fået samme idé, let køling om sommeren og forvarmning om vinteren. Og jeg havde egentlig planlagt at konstruere et rørsystem i 110mm kloakrør (2 eller 3 strenget) ala det genvex har hittet på. Men... en flok tosser... øh.. entusiaster, sikkert af vestjysk oprindelse og iført lådne sweatre, har eksterimenteret med dette i årevis. Og systemet fungerer fint, men desværre med en bakteriel bagside. Betingelserne i sådan et jordført luftrør er optimale for bakterier, som dermed forurener luften. Af den årsag har jeg valgt at lave mit system væske baseret istedet. Og med den store aktivitet på jordvarme siden er anlægsomkostningerne meget begrænsede. Mit system har kostet 4000 kr incl 100m slange, en cirkulationspumpe og en varmeflade foran ventilationen.

Er der nogle bud på hvorledes Airvex håndterer problematikken med bakterier ?
Da jeg overvejer at lave samme system, vil jeg lige høre om Mads har nogle erfaringstal at dele ud af?

Forskellige forskere har advaret mod at lave systemer hvor luften trækkes igennem alm. PVC afløbsrør pga. afdampning af phthalater som bliver overført til indsugningsluften.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis