Marstal benzinmotor

Hjælp - min nyindkøbte motorbåd skal i vandet om en uge, men lige pludselig vil motoren ikke starte.
Den er sprunget i gang hver eneste gang jeg har startet den med el-start. Indtil i dag. Masser af benzin (så meget, at det drypper fra svømmerhuset, fordi båden står skråt). Men ingen tænding. Tændrøret er vådt. Har prøvet at holde det mod stel, men stadig ingen gnist. Lige pludselig.

Hvor i elsystemet skal man søge efter fejl??? Kan det være startrelæet, som er stået af? Har checket alle ledninger og forbindelser. Mangler et måleapparat, som jeg sikkert heller ikke kan finde ud af at bruge. Elektricitet er og har altid været en gåde for mig.

Allle andre elektriske funktioner virker perfekt. Masser af strøm på batterierne. Har nogen en god idé ??? Vil være dybt taknemmelig.
Hjælp - min nyindkøbte motorbåd skal i vandet om... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pakninger - ja tak, Lynæs, det firma vil jeg prøve. Jeg forsøgte mig idag med flydende pakning, og karburatoren er nu garanteret tæt. Men da jeg åbnede for benzintilførslen, dryppede benzinen ud af luftindsugningen lige så effektivt som før.

Enten skal jeg skynde mig at starte motoren, når jeg har åbnet for benzinen. Når motoren kører, drypper der ikke benzin. Eller også skal jeg sende skidtet til reparation eet eller andet sted. Jeg har ikke mod på at skrue små dimser ud af karburatorens allerhelligste. Og jeg kan garanteret heller ikke finde nye dele.

Mon det firma, du henviser til, Lynæs, kan repararere en Solex, eller kender nogen et sted, som kan ???

Alb69 - jeg deler dine bønner. Men ventilatormotoren er selvfølgelig en børsteløs magnetmotor og helt uden gnister. Meget effektiv, men lyder som en støvsuger.
Adil's ejer's far startede Marstal fabriken, så han er vokset med motorer og løsdele til halsen. Men det lyder som om nåleventilen ikke virker, om det så er ventilen der er i uorden, eller flyderen, der ikke flyder er ikke til at sige.
Men du burde selv kunne finde ud af det.
Tag bunden af og ryst flyderen, så skulle du kunne mærke om der er benzin inden i, hvis ikke er den nok OK. Når den løfter sig på grund af benzinopfyldnig skal den trykke på en lille tap, som stikker ud af en ventil, tappen er spids i den ende som er inderst og skal kunne bevæge sig helt frit, måske har du tabt den uden at se det. Er den der, så ta' den ud og få renset ud i hullet. Få sat et brændstoffilter på et sted, hvis der ikke er det.
Det klogeste er nok at ta' karb. af , så der ikke tabes noget, og det er til at se, om det ser rigtigt ud.
Der er ingen mystik, det er samme princip, som i et toilet. Og du lærer jo at klare tingene selv, hviket kunne være rart en anden dag.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja tak Lynæs. Jeg har været meget omhygge med denne tap, så den er der endnu. Jeg har ikke haft den ude, for jeg mødte lidt modstand da jeg forsøgte, og regnede så med at den skulle jeg ikke pille ved. Jeg har haft svømmeren ude og poleret dens aksel, som virkede lidt anløben. Jeg hælder nok til at det er svømmeren, som ikke går op og lukker ordentligt. Jeg har forstået princippet i store træk, selvom en snittegning af karb. virker uoverskuelig.
Jeg tager den af igen for 4. gang og håber at problemet ligger der. Med den fart, benzinen har på, tror jeg ikke på den slidte nåleventil. Det er nok svømmeren.
Mon det er muligt at skaffe en ny nåleventil, hvis det alligevel er den?
Tak for din tålmodighed, Lynæs.
prøv nu først at ta' den nåleventil ud, blæs hullet godt sprøjt lidt rustopløser på sæt ventilen i og drej lidt rundt til den går løst. Så blæser du med munden i benzinslangen, trykker forsigtigt på ventilen, så skulle der gerne være stoppet. Det er sjældent en nåleventil er slidt, det er som regel skidt eller lidt korrosion, der er skyld i problemerne. Svømmeren skal bare kunne flyde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mine trofaste rådgivere fortjener at høre det foreløbig sidste afsnit af min båds lidelseshistorie.
Med en djævels stædighed og en engels tålmodighed skilte jeg karburatoren ad igen. Jeg fyldte benzin i svømmerhuset hjemme i mit værksted og målte med en skydelære afstanden fra maxhøjde på svømmerarmen og underkanten af den lukkede ventil. Der var knap 0,5 mm. Ikke nok ! Jeg bøjede svømmerarmen fra ca. 70 grader til knap 90 grader. Det gav 2,5 mm. Svømmeren kunne ikke bevæge sig mere end den kunne, men det gav et bedre pres via opdriften.
Jeg samlede det hele igen og åbnede optimistisk benzinhanen.
Det fossede ud hurtigere end nogen sinde før !
Jeg startede motoren for at tømme svømmerhuset, mens jeg bandede ugudeligt. Prøvede igen.
MEN denne gang åbnede jeg forsigtigt hanen halvt for at lade benzinen sive langsomt. Jeg lå på alle fire og lyste ind i indsugningen. Der skete ikke noget.
Heller ikke da jeg åbnede trekvart. Og endeligt åbnede jeg helt. Der skete stadig ikke noget.
Løsningen på mit problem er såmænd bare at give svømmeren tid til at reagere ved langsomt tilløb af benzinen.
Nu er både skuden og jeg selv lykkelig. SÅDAN skulle det gøres. Såvel ældre som yngre damer skal have kærlighed og tages med følsomhed.
TAK fordi I alle ville lytte til mine trængsler.
Annonce
Altså målene fra svømmerarmens max til underkant af den lukkede nåleventil er selvfølgelig overskydende mål.
Tak for dine tip. Ganske vist har jeg 2 cylindre, men princippet er det samme. Svømmeren har (vist) ikke siddet fast, men har tilsyneladende været for træg til at følge med strømmen af benzin.
Det er ikke en træbåd, men glasfiber med et stævnrør med faste lejer. Jeg ved, at start på land giver problemer med vandkølede gummilejer på stævnrøret. Men jeg har fedtet både rør og aksel godt ind i fedt, og jeg kunne ikke lade være med at prøve - også for at være nogenlunde sikker på motorens tilstand, når den forhåbentlig snart bliver plumpet i vandet.
Rigtig god sommer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis