Marstal benzinmotor

Hjælp - min nyindkøbte motorbåd skal i vandet om en uge, men lige pludselig vil motoren ikke starte.
Den er sprunget i gang hver eneste gang jeg har startet den med el-start. Indtil i dag. Masser af benzin (så meget, at det drypper fra svømmerhuset, fordi båden står skråt). Men ingen tænding. Tændrøret er vådt. Har prøvet at holde det mod stel, men stadig ingen gnist. Lige pludselig.

Hvor i elsystemet skal man søge efter fejl??? Kan det være startrelæet, som er stået af? Har checket alle ledninger og forbindelser. Mangler et måleapparat, som jeg sikkert heller ikke kan finde ud af at bruge. Elektricitet er og har altid været en gåde for mig.

Allle andre elektriske funktioner virker perfekt. Masser af strøm på batterierne. Har nogen en god idé ??? Vil være dybt taknemmelig.
Hjælp - min nyindkøbte motorbåd skal i vandet om... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For at tjekke om der er strøm , behøver du bare at købe en billig prøvelampe hos en autoudstyrsbutik, helst med et krokodillenæb, som sættes fast på stel, lampen vil lyse når den anden ende rør ved et sted med strøm.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
YES - fejlen blev fundet ved hjælp af en lille polsøger. Der var absolut ingen strøm til tændspolen. Den tynde ledning sporede jeg tilbage til styrepulten, hvor den tidligere ejer havde specialiseret sig i ledningsfuglereder, hvoraf de fleste var samlet med billige samleled på passende og upassende steder.

Denne ledning fra tændspolen hang løst med en afisoleret ende. Jeg er sikkert kommet til at hive den ud af eet af de tilbageværende samleled (jeg har udskiftet langt de fleste kabler og sat dem i system, men ikke alle endnu).

Mit lille problem er nu bare - hvor f... skal ledningen tilsluttes ????

Skal den til startrelæet? eller skal den forsyne tændspolen med konstant strøm via tændingslåsen? Jeg vil gætte på sidste løsning, da jeg i dag har hevet en ledning ud herfra, som var samlet flere steder med samleled, og hvor denne tynde ledning fra tændspolen godt kunne have siddet, før den faldt ud.

Men skal tændspolen have konstant strøm under kørslen?

På forhånd tak for svaret. Jeg vil blive en glad mand igen og genvinde min tillid til min dejlige gamle båd.
Den skal ha' strøm fra tændingslåsen. Når du drejer nøglet 1 hak, skal der komme strøm på 1 eller flere ben, er der flere så drejer du nøglen til startmotor og kontrollerer at der stadig er strøm på. Det ben hvor det er tilfældet, skal ledningen på. Tændsspolen skal ha konstant strøm under kørsel.
Vi kan så gå ud fra at, det du skrev i første indlæg om at, alle elektriske funtioner fungerede, ikke var helt i overensstemmelse med virkeligheden.
Jeg vil anbefale dig at få 2 adskilte batterier, som dog lades på samme tid evt. med diode.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej hans
Ja, tændspolen har nomalt spænding ( plus ) hele tiden, når tændingen er slået til. Og minus bliver "brudt" af platinerne når de åbner og det er præcis der, gnisten springer på tændrøret.
vh leif

leif-s
Jeg har i mellemtiden selv fundet ud af det, og motoren sprang i gang ved første omdrejning af svinghjulet. Jeg gjorde (instinktivt) som Lynæs foreslog, og alting virker perfekt. (karburatoren drypper stadig, men det er et pakningsspørgsmål).

Båden kan sejle. Bøgetræerne er grønne og alting er dejligt. Glæder mig afsindigt til at få båden smidt i vandet om en uge.

Tusinde tak til Jer alle for hjælpsomheden og ikke mindst til Lynæs for altid klare og lærerige svar.
Annonce
Få nu ordnet den karburator !!!!!!!!!!!!!! Skulle du være blevet int. i strøm om bord, fås der nogle gode små bøger omhandlene de fleste elting ombord. pris ca. 125 kr. i øvrigt, god sejlads.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tør godt blande mig, nu den primære fejl er funder, og tilslutter mig udråbstegnene, og vil tilføje, at havde det været diesel - så er det bare miljøet det går ud over - men benzin giver dampe, som er rimeligt lette at få ild i - kræver bare en gnist!!

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ja tak, Lynæs.

Og Gerhard - jeg har det generelt set dårligt med benzin ombord på en båd.
Også gas. Men jeg har monteret en ventilator i et skab i kahytten, som via et sindrigt system af rør til motorrummet suger eventuelle benzindampe og motorlugt iøvrigt ud i det fri. Selv med det nuværende benzinbad er der frisk luft i motorrummet.

Det siges, at man hos Taiwan-Hansen kan købe særlige papirpakninger i ark, så man selv kan fremstille de pakninger, man har brug for. Pakninger til Solex er ikke noget, man sådan lige køber.
Jeg ber en stille bøn og håber så at din sindrige ventilator drives af en gnistfri motor,iøvrigt brænder diesel dampe også ganske udemærket.
T.Hansen,Bil Tema eller lignendene butikker har det papir du skal bruge,så kan du selv banke en ny pakning ud med en hammer.
René
Vedr. pakninger.
Der er et firma, som hedder Adil, de kunne ha' de pakninger og den gamle Marstal motorfabrik findes endnu. Jeg har selv flere gange handlet med Adil, meget flinke folk. http://www.aeroe.dk/adil/, Marstal motorfab. 6253 1219

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis