Bådbatteri - hvad er der galt?

Hejsa,

Står midt i forårsklargøringen og så får jeg batteriproblemer. Det væsentligste her er nok, at jeg ikke er en stjerne til el-systemer. Men problemet er:

Jeg har ladet begge mine to batterier, 75AH, som er forholdsvis nye. Min el-måler siger, der er strøm på dem. Jeg kan tænde lys, musikanlæg, lænspumpe etc. Alt er i den skønneste orden. Men men men:

Når jeg skal til at starte min dieselmotor (indenbords Mercedes 40hk), så siger det blot 'klik' i startmotoren. Den får altså ikke power nok?

Hvorfor mon? Sidste sommer havde jeg af og til problemet, men kunne løse det ved, at bytte lidt rundt på kablingen. Min teori er, at det ene batteri nok er røget sig en tur, men det virker jo (ifølge elmåleren)?!

Hvad er der galt, og hvordan kan jeg sikre mig, at der er den helt rigtige spænding etc i batterierne. Jeg vil blive glad for lidt hjælp omkring el-systemer!

Venligst,
Kristoffer
Hejsa, Står midt i forårsklargøringen og så får... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Stainboy

Hejsa,

Står midt i forårsklargøringen og så får jeg batteriproblemer. Det væsentligste her er nok, at jeg ikke er en stjerne til el-systemer. Men problemet er:

Jeg har ladet begge mine to batterier, 75AH, som er forholdsvis nye. Min el-måler siger, der er strøm på dem. Jeg kan tænde lys, musikanlæg, lænspumpe etc. Alt er i den skønneste orden. Men men men:

Når jeg skal til at starte min dieselmotor (indenbords Mercedes 40hk), så siger det blot 'klik' i startmotoren. Den får altså ikke power nok?

Hvorfor mon? Sidste sommer havde jeg af og til problemet, men kunne løse det ved, at bytte lidt rundt på kablingen. Min teori er, at det ene batteri nok er røget sig en tur, men det virker jo (ifølge elmåleren)?!

Hvad er der galt, og hvordan kan jeg sikre mig, at der er den helt rigtige spænding etc i batterierne. Jeg vil blive glad for lidt hjælp omkring el-systemer!

Venligst,
Kristoffer

Husk at et batteri skal måles ved belastning,du kan nogle gange redde det ved at tømme det for syre,vende det på hovedet og spule med vand og ny syre på,da alt det gamle snask kan ligge og kortslutte celler
Boss:

Gælder det også de såkaldte vedligeholdelsesfrie marinebatterier? Vi har 2 x 75 AH, som efter 2 år virker lidt trætte.

Og det er forresten ikke nødvendigt at citere hele det oprindelige indlæg, det fylder bare.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

- Og hvilken slags syre skal der i givet fald hældes på? Bare alm. svovlsyre, eller speciel batterisyre? Har planer om at prøve at redde ét af vores her i weekenden, og hvis det virker, så de to andre også.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Lars.
Det tror jeg ikke du selv skal experimentere med, det kunne gå hen og blive til stor sorg for Elizabeth. Lad hellere fagfolk der ved hvad det handler om gøre det.
Altså nok er vi LDS-er men vi må også lære at indse at visse ting skal vi holde fingrene fra.

V.h. Håndværkeren
Hej.
Som fagmand kan jeg ikke anbefale at tømme batteriet, da bundfald sættet sig mellem pladerne og kan kortslutte disse, men vil du absolut tømme, påfyldes der akkusyre, som er en 37,5 % svovlsyre. Og husk lige at du ikke bare hælder det gamle ud hvor som helst.
Mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis