Bådbatteri - hvad er der galt?

Hejsa,

Står midt i forårsklargøringen og så får jeg batteriproblemer. Det væsentligste her er nok, at jeg ikke er en stjerne til el-systemer. Men problemet er:

Jeg har ladet begge mine to batterier, 75AH, som er forholdsvis nye. Min el-måler siger, der er strøm på dem. Jeg kan tænde lys, musikanlæg, lænspumpe etc. Alt er i den skønneste orden. Men men men:

Når jeg skal til at starte min dieselmotor (indenbords Mercedes 40hk), så siger det blot 'klik' i startmotoren. Den får altså ikke power nok?

Hvorfor mon? Sidste sommer havde jeg af og til problemet, men kunne løse det ved, at bytte lidt rundt på kablingen. Min teori er, at det ene batteri nok er røget sig en tur, men det virker jo (ifølge elmåleren)?!

Hvad er der galt, og hvordan kan jeg sikre mig, at der er den helt rigtige spænding etc i batterierne. Jeg vil blive glad for lidt hjælp omkring el-systemer!

Venligst,
Kristoffer
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det lyde som om dit startrelæ er defekt,eller forbindelsen fra batteri til startrelæ er løs,eller irret, tjeck også stelforbindelsen til din motor,det kan også være den

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

umidel bart ville jeg tro at dinne start kul er ved at være slidte eller hænger afmonter den og en tur til autoelektrikeren
Jeg tror også du skal finde fejlen i dit start relæ eller stelforbindelsen.

V.h. Håndværkeren
Hej,
hvis du kan komme til det, kan du jo prøve at tage et startkabel og føre det fra startbatteriets + pol og direkte ned på startermotoren - altså uden om relæ´et. På den måde kan du checke om der er strøm nok på batteriet og at selve din startermotor kan køre.
Med venlig hilsen
Vangsoe

Vangsoe
Det skal være nogle kraftige kabler med nogle ordenlige klemmer på, der bliver smidt ret mange ampere ind i sådan en dieselstarter. Husk også nogle kraftige arbejdshandsker, hvis det hele bliver meget varmt så kan du brænde meget af hvis ikke du lige får revet kablet fra igen..
Og du skal være meget påpasselig med ikke at få smidt plus på stel.

Husk at tjekke alle dine stel forbindelser først.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hej

En en af de kabler der er en stor synder når man snakker strøm til starter er stelkablet (- pol )

Begge kabler skal selvfølgelig være iorden og meget kraftige, alle forbindelser skal være rene og ikke være irret.

Hvis de ting er iorden kan det være at din starter "hænger", den har jo ikke været igang længe, jeg ville afmontere og skille den ad, rense og smøre de væsentlige dele, med et egnet smøremiddel.
Hej
Hvis den stadig klikker når alle kabler + strøm er i orden, så prøv at give den et par dask med en hammer. Kan den så starte, skal den afmonteres og nye kul monteres. samtidig bør der monteres nye lejebøsninger.
Mvh autoole
Hej alle,

Tak for de mange fine forslag. Jeg var ude ved båden i dag og gennemgik kablerne (som er ret kraftige). Jeg fik dem skilt ad og renset og samlet i deres respektive + og - 'sko'. Nu spinder den sgu!

Der hænger dog et lille minus-kabel, som har revet sig løs et sted omkring motoren, som jeg lige skal have fundet ud af, hvad er til!?

Tak igen,
Kristoffer
Hvordan ved du at det er et minus-kabel.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vedr. det løse kabel:

Olietryksgiver ( olielampe eller olietrykmåler )
Vandtemperaturgiver
Generator
Startermotor
Stopkontakt
Gearindikator

Eller hvis der er andet som har med motoren at gøre der ikke virker.

Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis