Spots og isolering

Er ved at isolere på 1. sal. Der er en række spots i gulvet til gang og bad i stueetagen. Hvordan forholder jeg mig til dem?

1. Er det tilstrækkeligt at anvende keramikpotter til afskærmning af spots fra isolering (se foto)?

2. Må jeg isolere oven på disse potter med spots i?
Er ved at isolere på 1. sal. Der er en række spots... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra www.spotvvs.dk

Nu er det jo umuligt at se på billedet, men dine ledninger ser meget tynde ud, husk det skal være min 1,5 kvd. i fast installation, tjek det lige.

Mvh

Klaus


Der kommer et gråt tykt installationskabel op fra stueetagen, som går ind i en samledåse, herfra går en lidt tyndere ledning til en transformer. Fra transformeren udgår ledninger (to tynde sammensatte ledninger) til flere spots. Der står ikke hvor meget belastning disse tynde ledninger kan klare, men transformeren (12V) har vel begrænset belastningen?
Nu er jeg ikke elektrikker, men jeg mener at det er ligegyldigt om det kun er 12 volt, så skal det være 1,5 kvd. til skjulte installationer.

Den ledning der går fra din samledåse til din transformer skal være 1,5 kvd.

Der er vist noget om at hvis det er producenten der har lavet et færdigt sæt med spot, så er det typegodkendt og derfor må ledningerne gerne være mindre, med hvis det er noget man selv(eller en elektrikker) har samlet, så skal det være 1,5 kvd.

De spots du har i, er halogen med alureflektor, så de er gode nok

Mvh

Klaus
Jo færre volt til samme watt kræver kraftigere ledning da du skal bruge flere ampere, og det er dem der "fylder" i ledningen.....
Så det at det er 12V gør faktisk at du skal have kraftihge ledninger, Og specielt med lange ledninger hvilket nemt kan blive tilfældet med skjulte instaletioner.

MVH Njord
Du skal også huske at din transformer og din samledåse skal være til at komme til bagefter. de skal også være skruet fast.

Venlig hilsen
Kris
Problemet med urtepotter oven på loftet er at de ikke beskytter mod strålevarme ned mod loftet. Jeg har set masse hvis af eksempler på at der er brænd mærker ned i lofter hvor at der er monteret spot. Til steinna nej sikkerhedsstyrelsen bad mig ikke om at banke på hr og fru jensens dør men de bad mig til gengæld om at fortælle alle dem som har spot i lofterne under urtepotter at det er en brandfælde de har på deres lofter og bør laves om selvom at man fulgte reglerne da spottene blev lavet er det stadigvæk en brandfælde det er nok derfor at reglerne blev ændret til at men ikke måtte anvedes urtepotter oven på spots og ja de to løsninger kræver et besøg af en elektrikker.
(øhh hvordan er det nu med varme er det ikke noget med at den stiger op ad og hvor er det nu man fører ledningerne ud af urtepotterne nå ja i toppen for det er jo det nemmeste gad vide om der ikke er temlig varmt i toppen af såndan en urtepotte)rolleyes
angående de ledninger som man kan se på billedet er det svært at se tykkelsen på ledningerne men når at det er 12v spot skal man passe meget på spændnings fald og stømforbruget hvor mange spot har du tilsluttet til hver transformer og hvor lange er ledningerne??
ps husk nu ikke noget med at skjule den dåse eller transformer på billedet sådan at man ikke kan komme op til den i øverigt skal transformer, dåsen og kablet værer fast gjordt da installationen ellers ikke er lovlig.
Annonce
til krisserkt ups jeg skrev på samme tid som dig og har derfor skrevet det samme
Sikke en omgang...

Linket zink_brian er kommet med svarer på de fleste spørgsmål.

Om urtepotterne er godt nok eller ej kan kun fabrikanten af selve lampen afgøre; han har nogle krav til afstande der skal overholdes og såfremt urtepotten er stor nok til at overholde disse krav er der intet (lovmæssigt) i vejen for at anvende disse.

Med hensyn til ledningerne skal de, såfremt der er tale om fast installation, være minimum 1,5 kvd (dog med en undtagelse der kan ses i førnævnte link) og er der tale om tilledninger er det minimum 0,75 kvd (med mindre producenten siger andet).

Om kablet der løber ind i urtepotten er tilledning eller fast installation kan jeg ikke umiddelbart sige, men jeg vil tro at der er tale om en tilledning, så ud fra billederne og med alle de forbehold jeg nu kan tage tror jeg at kvadratet på ledningen er iorden. Om selve typen er iorden må du undersøge via førnævnte link.

Og når vi så taler om den faste installation, skal alle komponenter naturligvis være fastgjort og let tilgængelige som krisserkt siger. Som du også kan se i linket er der dog lempet lidt på reglerne så forsyningen fra din dåse og til transformeren godt kan være 0,75 kvd.
Tak for alle jeres svar. Det har endnu en gang vist sig at det altid bliver mere kompliceret jo mere man spørger... Man kan så undre sig over hvorfor der i grunden er så få der spørger. Måske de lever i lykkelig uvidenhed biggrin

Nå, men tog en tur til den lokale elektriker med et foto og en stump af min ledning. Denne mente at min ledning var en 1,5. Han anbefalede en tykkere mellem samledåsen og transformeren afhængig af afstanden mellem dem ligesom det var vigtig at finde ud af hvor mange spots der var forbundet i samme serie. Desuden bekræftigede han at potterne var ok, fordi det var det man brugte før plastkasserne blev et krav.
Men, da jeg alligevel skal have et tilbud på elinstallationen på 1. sal, så bad jeg dem om at komme forbi og kigge mine spots også.

NB: Plaskasserne med bund koster 75 kr.
Ledningen imellem samledåsen og transformeren skal godt nok være lang før der er nogen fidus i at bruge en tykkere....

Plastkasserne er ikke noget krav... blot en mulighed.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis