Spots og isolering

Er ved at isolere på 1. sal. Der er en række spots i gulvet til gang og bad i stueetagen. Hvordan forholder jeg mig til dem?

1. Er det tilstrækkeligt at anvende keramikpotter til afskærmning af spots fra isolering (se foto)?

2. Må jeg isolere oven på disse potter med spots i?
Er ved at isolere på 1. sal. Der er en række spots... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Jeg er klar over, at det her er en lidt ældre tråd, men mit spørgsmål er i... Ja, "tråd" med det

Da vi overtog vores hus, var der installeret en stor mængde halogenspots som loftsbelysning. Over dem, var der bare skåret hul gennem isoleringen, så spotsne kom af med varmen denne vej... Uden tvivl en lorteløsning.

Vi er nu igang med at udskifte til LED, ligesom selve spot-indsatsen skiftes, da vi ville have nogle andre.

Vi vil nu lave en afskærmning med omtalte lerpotter, men jeg kom i den forbindelse til at tænke på, om den løsning der er et billede af i starten af denne tråd, også er holdbar. Jeg tænker her i forhold til varmen og ledninger ud gennem toppen af potten... Der burde vel ikke blive noget problem, når det nu er LED, eller hvad siger I?
De her plastickasser som byggemarkederne vil have 50 kr. for pr. stk (produktionspris 1 kr.) har hverken huller eller er særligt varmeledende. Så; hvis de er lovlige, må man også med god ro kunne bruge lerpotter, urtepotter osv. hvad man nu har lyst til. Lerpotter er trods alt brændt ved 800 grader eller sådan noget, så de må næsten være sikrere end plastic
Jeg kan godt se, at jeg måske ikke var helt tydelig med mit spgs, så jeg omformulerer lige

Er der noget i vejen for at føre ledningerne ud gennem toppen af lerpotten, når det nu er LED-belysning (minimal varmeudledning)?
Er dine nye spots lavet/mærket, så der kun kan monteres led i dem? Ellers får du et problem dem dag en pære blive udskiftet med en halogenpære. Så er det sådan set ligegyldigt, hvor meget varme en led udvikler.
Heej Rene

Jeg vil da rigtig gerne se, hvor der står at man ikke må bruge urtepotter til sine spots, sålænge fabrikantens afstande til isolering mv. er opfyldt ?
Annonce
Hvis du alligevel skal skifte spotten ud, hvorfor så ikke købe en der er lavet til indbygning direkte i isolering? Det kan da ikke være prisen der er problemet her, da der ikke er den store forskel. SÅ slipper du helt for at skulle tænke på urtepotte løsningen som ikke er helt efter bogen, og får samtidig en lovlig installation.
Nå, jeg tog den lige med elektrikeren. Løsningen bliver at føre ledningen ud under lerpotten, da hullet i toppen (ret beset bunden) er for skarpt til at det er særlig godt for ledningen.

Afstandene til spottet jf. indlægsseddel i kassen holder på den måde. Og så er det ligegyldigt om der smides halogen i, så længe den max er 35w, som selve spottet er mærket med.
Iøvrigt skifttede vi ikke til spot der kunne installeres i isoleringen, da de gamle spot krævede rimelig bredde huller... En bredde der ikke kunne findes til indbygning i isoleringen. Mao. ville det kræve et nyt loft
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis