muret garage skal renoveres til atelier!

Jeg er ny her på siten og indehaver af en muret garage fra 1930, med ondulinetag og aluport! Der er fliser på "gulvet". Den skal nu laves om til et helårsanvendeligt atelier. Jeg har følgende krav: der skal være et godt arbejdslys, der skal ikke være for store udsving i temperaturen og der må ikke være fugtigt (dette pgr. af lærrederne der jo skal "bo" der). Desuden har jeg ikke så mange midler at gøre godt med , da kunstnere som bekendt først bliver anerkendte(læs rige) når de efter mange år i glemsel dør, tubekuløse og forarmede. Så billige forslag foretrækkes!
der er kun et lille staldvindue, så mere lys er helt nødvendigt.
Jeg har allerede købt en terressedør og et butiksvindue, så der kan komme lys ind i indgangspartiet, men det er ikke nok. Derfor må der ovenlys til. Jeg har overvejet et isoleret termoplastmotag, da det vil give et kanongodt lys uden skygger, men det koster meget og jeg hører at det bliver for varmt om sommeren. Mine egne tanker omkring det var, at jeg måske kunne finde nogle billigere plader i den blå avis eller her, samt at en muret bygning, der ligger i skygge på vestsiden af huset ikke bliver så varm som de udestuer o.l der ellers har sådanne tage. Garagen ligger fri af huset, og der er ikke varm derinde nu hvor den har de sorte onluneplader på, som jo også er gode varmemodtagere. Alternativt kunne det være plader med tagpap og så mindst 3 ovenlysvinduer eller eternit med nogle af plader i klart materiale. Det er billigt men eternitten er godt nok grim!
Der skal jo være et godt indeklima til billiedrammerne og migsmile så opvarming med brændeovn, som jeg ellers ville elske kan også blive problematisk. Har I nogle gode ideer? Det hænger jo sammen med valg af tag og gulv. Mht. Gulv, så har jeg nok ikke råd til at lægge gulv lige nu, men på sigt skal det jo til, så forslag modtages med kyshånd.
Puha et langt indlæg- gad vide om nogen for læst alt dette
Tak for´et, hvis I har nået hertil og venlig hilsen!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vipsen.
Det lyder godt nok som noget af et projekt du vil igang med der. Dit tag kunne du lave af stål trapetzplader eller de der nye i glasfiber der ligner et tegltag, der skal naturligvis isoleres under taget ellers vil varme / kulde virkningen være for stor. Og som "kunstner" burde du vide at dine store vinduer skal vende mod Nord, herfra er lyset mest ensartet. Andre vinduer ind til ateliet skal være små så solens lys ikke kan påvirke rummets belysning.
Som varme skal du have noget der er ensartet døgnet rundt, hertil ville jeg anvende en varmepumpe. Den er elektrisk, men er mindre omkostnings krævende end blot at sætte elvarme paneler op.

Så er det jo bare at komme igang med projektet !
Held og lykke.

V.h. Håndværkeren
Tak for svaret!
Ja, det med lyset har du principelt ret i, og så er det alligevel ikke så ligetil. Måden du med elektrisk lys nemmest "fylder" rummet så der ikke dannes skygger, er med lysstofrør, og selv de bedste med den mindste frekvens gengiver ikke farverne nær godt nok. Så kan man godt give sig ud i en diskusion om hvorvidt glødepærer eller halogen er bedst, det er for mig at se nærmest en smags sag, under alle omstændigheder kræver det mange lamper for at skabe en optimal arbejdsbelysning. Dagslys er for mig det optimale, og nordlys det bedste ingen tvivl om det. Nu er det bare sådan at nordmuren står i skellet ind til naboen!! så vinduer i den er udelukket. Indgangspartiet ligger stik syd, så allerede der kan jeg få problemer med lys, men så må noget gardinhalløj klare det. Er der nogle der kender de nye termoplader fra Plastmo der har indbygget varmestop og er opaliserede og 32mm? De er godt nok meget dyre og sikkert ikke til at få fat i brugte, men jeg forestiller mig at de må give et rigtig godt lys!? Men jo nok ikke så god en isolering, men den vil jeg få problemer allevegne sålænge jeg ikke isolerer gulvet, men der skal sand på (så må jeg vande det når jeg skal fernisere, hvis nogle allerede ser problemer der, kan der evt. være nogle andre jeg har overset?) og det isolerer jo også, og så er det behagligere at stå på end fliser.
I det hele taget er det her projekt umuligt at løse så man tilgoderser det hele, jeg kan ihverfald ikke overskue det. Hvis man ligger de ståltrapetser på som du foreslår, så skal jeg finde en ellysordning, det bliver lige så dyrt som et ovenlystag.
Det eneste sted der kan laves vindue er mod øst, det kunne være en løsning, det må jeg lige tænke over. Det vil skulle sættes ståltegl ind i såfald, hvis det skal være stort nok. Tilgengæld kommer det til at fungere næsten som et nordvindue, da det vender ind mod "baggården" der ligger i skygge af huset og naboens hække og træer. Måske ikke så ringe en løsning endda selv om det kommer til at koste af vægpladsen, som ellers er "brugt op" af vask, bord, høvlebænk og opbevaringsplads.

Mht. varmepumpe, så lyder det som en god løsning, hvordan instalerer man sådan en? Det er noget med ind og udtræk? Flere steder? Jeg har 23 kvm.
Et lille indspark:

Jeg er selv i gang med at opgradere en garage på lige knap 30 kvm. Da jeg også er glad for dagslys valgte jeg 3 ovenlysvinduer på hver 60x120 cm fordelt i længderetningen. Taget er et "paptag" med hældning. Det er jeg blevet rigtig glad for, godt med dagslys og sidste sommer var der en dejlig temperatur selvom onde tunger mente at der ville blive som et drivhus. Når det regner "tordner" det heller ikke som f.eks. et trapez tag.

Ulempen er så at det ikke er billigt, men jeg bed det i mig og ræsonnerede at det var en langtidsholdbar ting, som ville give mig glæde mange gange fremover.

Bare mine 2 cent.
Citat fra Ham Selv

Et lille indspark:

Jeg er selv i gang med at opgradere en garage på lige knap 30 kvm. Da jeg også er glad for dagslys valgte jeg 3 ovenlysvinduer på hver 60x120 cm fordelt i længderetningen. Taget er et "paptag" med hældning. Det er jeg blevet rigtig glad for, godt med dagslys og sidste sommer var der en dejlig temperatur selvom onde tunger mente at der ville blive som et drivhus. Når det regner "tordner" det heller ikke som f.eks. et trapez tag.

Ulempen er så at det ikke er billigt, men jeg bed det i mig og ræsonnerede at det var en langtidsholdbar ting, som ville give mig glæde mange gange fremover.

Bare mine 2 cent.

Når du nu siger ovenlysvinduer- hvilken slags taler vi så om?
Når man ser dem udefra ligner det en slags plasticboble der ligger på en kasse på taget. Nedefra ser man trækanten lidt i retning af loftprofiler og så "ruden" der buler opad, ret gedigent lavet og absolut pænt at se på.
Annonce
Hej Vipsen.
En varme pumpe kaldes også et klima anlæg, de er ellers vældigt oppe i tiden og kan købes til priser helt nede fra 3000,00 Kr. i gør det selv versionen. Det består af en ude del med en kompressor ligesom i et køleskab og en ventilator. Støjmæssigt skulle lyden være lavere end dit køleskab, og så er der en indde del som er forbundet til udesystemet via et par slanger og en ledning. Det hele er lavet så man selv kan indstalere det. Jeg ville dog nok vælge en lidt større og profesionelt opsat varme pumpe, da besparelsen er bedre i den end G.D.S. modellen.
Men i princippet er en varme pumpe et apparat hvor du putter for en krone strøm i og får "udbetalt" mellem 6,00 og 8,00 Kr. i varme, når apparatet har tjent sig selv ind.

V.h. Håndværkeren
ok, sådan nogle har jeg liige fundet brugt i Køge, skulle så nok have taget dem med hjem, synes ellers de så noget voldsomme ud til en lille bygning.rolleyes
smile Ja, jeg er jo ikke proff udi det håndværksmæsige, så tak for forklaringen, det lyder jo meget godt, men lige et til ? Trækker det fra sådan en satan? Altså i stil med aircon.
Ja hvis du køber de brugte, er det stor sandsynlighed for at det trækker kraftigt fra dem, de nye er mere skånsomme og kan varieres i luftstrømmen. De nye er ikke ret store, udedelen er på størelse med en stor sports taske og den indvendige del ligner sådan en af de smalle elradiatorer du kan købe.
Og du har kun godt af at luften bevæger sig i et rum med oliemalings dunst, Eller sagt på en anden måde, hvem vil ikke gerne have et pengetrykkerei i kælderen ?
Det er stort set det du har når du bruger en varmepumpe, men kun hvis du afholder dig fra at bruge den som kølemaskine i de varme sommer måneder, for så ryger gevindsten ud af vinduet.

V.h. Håndværkeren
nu er det nu akryl. det såmen ikke så giftigt, om overhovedet. Nu har der ligget en armeret pressening på i omtrent 14 dage, lyset er herligt, temperaturen er ok. termometret siger max 30gr. min 11gr, det er vel ok i det vejr vi har haft. Men jeg tror nu det bliver tagpap, med ovenlysvinduer alligevel, selvom jeg stadig er lidt smålun på termoplasttaget efter at have haft det her fantastiske lys ind. Indrømmet når solen har været højest på himlen, så har det faktisk været for skarpt.
Tak for alle de gode råd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis