Marstal 2 takts motor

Hej med jer.

Jeg har netop erhvervet en ældre Marstal motor, det er den solgt som.
Den skulle ligge med en ydelse på 3-4 hk.
Motoren er en cylindret med en rund cylkinder og en lille stempelpumpe, til kølevandet, foran cylinderen.
Tændings anlæget er et Bosch anlæg.
Der er ikke revers på motoren men kun "til/fra"

Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om hvordan man indstiller tændingen på en sådan maskine ?? Tændings anlæget er afmonteret !

Og hvilken olieblanding skal den have 2% - 4% eller ???

Har du kendskab til andre steder hvor oplysninger om marsytal motorer kan findes hører jeg gerne om det, også historiske oplysninger om motorfabrikken. Eller de mange små motorfabrikker, vi havde engang, rundt omkring i hele danmark. Måske var der specielt mange i det sydfynske område...

Der kommer et par billeder senere :wink:

MVH Njord
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er jo ikke fordi jeg ved noget om emnet, men når vi bevæger os ind i hjemlige farvande omkring Fyn osv. bliver jeg nysgerrig. Her er lidt jeg har fundet til dig, håber det kan hjælpe i den videre færd med den lille motor.

http://www.sitecenter.dk/marstalmaritime/linkstoshipyardsonr/ - videre linkning til et firma med speciale i Marstalmotorrenovering.
http://users.bestweb.net/~taramar/interest.htm - én som har en original hollandsk manual, som sikkert kunne afkodes.
http://www.lillebaeltvaerftet.dk/energi.htm - denne indeholder kun en eller to oplysninger, men det kunne jo være de kunne bruges.

Motorfabrikken Marstal
Havnegade 11
5960 Marstal
tlf. 62 53 12 19
fax 62 53 12 62

Mvh. Carsten
hejsa

tror du skal ringe til marstal og snakke med dem om dem tænding...mener heller ikke der skal olie i det benzin da der da er olie ved selv krumtapen i dem motor der....men ellers nogle sjove motor de kan spytte og sprutte som som bare fan,,,,,,,,,men når man så får dem til at går så har de en dejlig lyd...men kan desvære ikke lide benzin i en båd .......


mhv tobak
Hej Tobak..

Motoren er en ganske "simpel" maskine og den er to takts.

Hej Carsten

Det var da hurtigt du fandt nogle links... TAK for det..

Men kender du så også noget til en Asaa motor ??
Det er en gamske simpel stationær motor, der efter sigende skulle eksporteres som en del af forskellige ulandsprojekter...

MVH Njord
Nej desværre, og jeg kan heller ikke finde noget på den sad

Mvh. Carsten
Så fik jeg taget et par enkelte billeder af motoren.

Har du informationer om motoren hører jeg gerne fra dig.

MVH Njord
Annonce
Hvordan starter man egentligt denne maskine ???

Der er to mindre hulle ri svinghjulet. En på selve banen og en ind fra fronten. Mit eget gæt er at man lægger en læderrem omkring svinghjulet og der i enden af denne er en stift der lægges ind i hullet på banen og som så falder ud når remmen trækkes. Og motoren tager omdrejninger.

Men er det rigtigt ???

MVH Njord
hej du har ganske ret i at den startes med en rem,og her er det vigtigt at sætte tændingen korrekt "lavt", da den eller kan finde på at gå baglæns rundt. og rive remmen fra dig, hvilket kan gøre noget ondt, tænding er normalt stilbar. jeg tror ikke det er den originale karburator, mener at det var en snøfte, der sad på
hilsen Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har en motor magen til (næsten) Det er rigtignok en totaktmotor med magnettænding. Hullet udvendigt på svinghjulet er til "knoppen" på læderremmen og hullet sidder og følger stemplet, altså når stemplet er i top er hullet øverst. Denne placering kan selvfølgelig være ændret i årenes løb. Drej svinghjulet så hullet er 3-4 cm før toppunktet -tag magneten i hånden og drej tandhjulet til et sted hvor "knikseren" lige netop begynder at åbne sig -hold fast og placer nu magneten inde over tandhjulet på krumtapakslen og skru den fast nedefra. Så er tændtidspunktet nogenlunde og motoren kan starte. Pladen og kransen som magneten skrues fat på kan drejes om krumtapakslen for at finjustere tændingstidspunktet, og i nogle magneter er også en justeringsmulighed.
På siden af cylinderen er en messingplade med mange oplysninger, din er vist overmalet.
Blandingsforholdet er 4%.
Jeg har faktisk to motorer af denne type og den ene, som er fra 1976 har vist nøjagtig samme karburator som på dine billeder.

Venlig hilsen
Knud
Hej med jer.

Min Bosch magnet har en arm på bagenden og det tror jeg er til at justere tændingstidspunktet med. :wink:

Min plade på motoren er ganske rigtigt malet over, og det ligner faktisk lidt en aluplade, og der er ikke noget umiddelbart synligt i form af skrift, men den vil blive afrukket for malling for at se hvad der står.

Egentligt har jeg jo bare anskaffet motoren fordi det er noget dejlig enkelt mekanik.... Men den skal jo kunne starte og køre... Måske kan der så findes en lille jolle til den en dag i fremtiden....

MVH Njord
Ja, armen bagpå magneten er til at indstille tændingstidspunktet. Så kan man stille tændingen lidt senere ved starten af motoren.
På dine billeder kan jeg se at koblingen er anderledes end min, -den fylder mere, er der måske alligevel et bakgear derinde?

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også