Kommentarer til projekt: Svensk Kolonneovn

Her samles kommentarer til projektet: Svensk Kolonneovn

Kommentarer vises både her og på projektet.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Interessant. Vi får vores varme fra en masseovn sat af Helbro for ca 15 år siden😊

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det må så være nogenlunde samtidig jeg sidst talte med Lars. Har det været nødvendigt med reparationer/vedligeholdelse af ovnen siden?
Rantzau skrev den 05-07-2025 17:21:42

Det må så være nogenlunde samtidig jeg sidst talte med Lars. Har det været nødvendigt med reparationer/vedligeholdelse af ovnen siden?

Vi fik for ca fem år siden lavet en såkaldt Isodor foring af skorstenen. Det reducerede lysningen, men fjernede ujævnhederne der forøgede ‘trækmodstanden’. Vi mener det gav bedre træk, som i sæsonstart og under visse vejrforhold gav utilstrækkeligt træk = lig risiko for røg indendørs. Tippet fik vi fra skorstensfejeren.

Desuden var der for et par år siden et par ‘utætte’ fuger i ovnens ydermur, mest kosmetisk, som jeg uden problemer selv reparerede med sand/ler.

Inden jeg byggede min ovn kontaktede jeg skorstensfejeren og han anbefalede jeg undervejs monterede skorstenen med Isokærn. De fås i færdige elemeter lige til at stable med en passende fuge og så bygge en passende skalmur.

Som jeg har forstået det, er Isodor en foring til eksisterende skorstene. Er det korrekt opfattet?
Rantzau skrev den 06-07-2025 07:14:38

Som jeg har forstået det, er Isodor en foring til eksisterende skorstene. Er det korrekt opfattet?

Ja, man tager en glat metalkugle med passende diameter, fastgjort til en wire/kæde, sænker den ned i bunden af skorstenen vha en ‘kran’. Fylder så en cement/mørtelmasse med passende konsistens ned oven i, og trækker så langsomt kuglen op mens man efterfylder med cement/mørtel. Var ikke hjemme den dag de lavede foringen, så jeg så ikke hvordan de klarede hullerne ved vores to renselemme, og om der var en ‘vibrator’ e.l. i kuglen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis