Hvem ved noget om strøm i vejen og i ens hus?

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis du først lader, når du går i seng, er det OK med 35A i kabelskabet.

fase
katmus
katmus
Postnr: 2800
katmus katmus

Men ikke hvis jeg både lader med 22 kw og har div. forbrug i huset som ovn, vaskemaskine og opvasker...

Katmus
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis du har 35A i kabelskabet har du 24,22 kW til rådighed. Det betyder, at hvis du lader med 22 kW, har du 2,22 kW til rådighed til andet forbrug. Så mit konservative svar må blive, at det er på grænsen til overbelastning. Ovn eller vaskemaskine eller opvasker sammen med lys TV og andet forbrug samtidig med laderen på 22 kW er ikke anbefalingsværdigt. For at beregningerne passer, kræver det, at  belastningen er lige fordelt på alle 3 faser. Det korte svar må blive: Nej, 35A er ikke nok til 22 kW lader og brug af kogeplade, ovn eller opvaskemaskine samtidig.

fase
katmus
katmus
katmus katmus

ok... tak.

var også bare for at få det helt på det rene.

22 KW vil heller aldrig komme på tale i dagtid.

Vil netop kun kunne ske om natten.

Katmus
Mjølner
Mjølner
Postnr: 2000
Mjølner Mjølner

Nu kommer der hvor mange hvis'er. 

Radius elnet har en sikring i deres skab der beskytter din stikledning. Den skal helst ikke slå ud - får så skal Radius komme ud og mens du venter er du spændingsfrit. 

Din installation har en maksimalafbryder der er tilpasset stiklednings forsikring. Din maksimalafbryder er hurtigere end Radius' sikring -> ingen problemer. 

Så er det bare hvordan du sikrer dig at du ikke udløser maksimalafbryderen og lægger hytten sort. Hertil kan man benytte det briterne kalder en "load shedding switch" og tyskerne en "Lastabwurfschalter". Bruger du mere end xyA i din øvrige installation, bliver elbilladeren smidt af og genindkobler automatisk.
se fx. ABB LSS1/2 med EAN 8012542274407

og lad for h... være med at bygge tavlen for lille.

katmus
katmus
katmus katmus

Spørger lige igen.... 

hvis jeg sætter lader til med 22 KW og jeg så andet sted i huset bruger de sidste watt, springer sikring så ikke i min egen tavle først?

Den i vejen springer vel først hvis dem i tavlen af en eller anden grund ikke virker?

Katmus
Mjølner
Mjølner
Mjølner Mjølner

Kender du forskellen mellem en smeltesikring, en automatsikring i de forskellige kategorier og en maksimalafbryder? 

I gaden sidder en smeltesikring. Hvad sidder der i din tavle. 

Der er en grund til at sikkerhedsstyrelsen mener at tavlearbejde kun må foretages af dertil autoriserede.

katmus
katmus
katmus katmus

ved ikke lige hvad du mener... 

jeg piller ikke ved noget og tror godt jeg kender forskel.

Smelte er de gamle runde  og aut. er den nye som jeg har i min 22 kw carport grp.

i resten af min tavle har jeg de gamle runde, som jeg husker det

Katmus
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns
katmus skrev den 10-05-2019 11:53:20

25 ampere forsikring og 4x6 har jeg fået oplyst.

Det er vist ikke særlig meget kan jeg forstå :-)

Troede du havde 25 ampere sikringer "ude i vejen"

Mine er 25, og "gravstenen" er indrettet så snedigt, at der ikke kan sættes større i, så skal der byttes rundt på indføringskablet.

Så du må have tjekket hvor store sikringer du har...

Hellere eje, end at leje.
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Mjølner, hvorfor tror du, der sidder en maksimalafbryder i gruppetavlen hos katmus?

hvis jeg sætter lader til med 22 KW og jeg så andet sted i huset bruger de sidste watt, springer sikring så ikke i min egen tavle først?

Hvis du lader med 22 kW og bruger mere end de sidste watt f.eks. dit komfur er strømmen til laderen på 32A plus måske et forbrug på maks. 16A til kogeplade og ovn. Det giver 48A på mindst en af faserne. Da strømmen i huset er fordelt på to sikringer, som tilsammen kan føre de 48A, vil sikringen i kabelskabet sprænge først, fordi den jo kun er på 35A.

Den i vejen springer vel først hvis dem i tavlen af en eller anden grund ikke virker?

Nej sikringen i kabelskabet har to formål: 1. at kortslutningbeskytte din stikledning og 2. at sørge for, at du ikke kan tilslutte mere end, der er betalt tilslutningsafgift for.

fase
katmus
katmus
katmus katmus

Jeg takker for mange svar.

Er blevet meget klogere :-)

je_ns: Jo jeg har i følge elselskab 25.

Men min elektriker mener der er 35.

Han tjekker ved lejlighed.

Han sagde i øvrigt at dengang de lagde luft kabler i jorden var der ikke styr på noget som helst.

Så man kan ikke regne med hvad elselskab har stående.

Katmus
speddy
speddy
Postnr: 7430
speddy speddy

Nu kender vi jo ikke installationen, men hvis nu: Det er en ladeboks fra clever, hvor man betaler 600,00 i fast abonnement, så bør de vel have deres egen sikring i gravstenen, så de ikke belaster forbrugerens sikring?

Er der nogen, der ved hvad de gør i praksis?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Mjølner
Mjølner
Mjølner Mjølner
S. Fabrin skrev den 10-05-2019 22:38:46

Mjølner, hvorfor tror du, der sidder en maksimalafbryder i gruppetavlen hos katmus?

mea culpa. En egen OCP er bare sådan en rar tingest - men det er jo ikke i alle de installationer. 

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

mea culpa du skal være tilgivet   OCP er bare sådan en rar tingest - men det er jo ikke i alle de installationer. Det har du fuldstændig ret i og slet ikke almindelige husinstallationer.

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.