Kolonihavehus med solfanger - indvendig beklædning

Hej LDS folk

Jeg har et kolonihavehus, hvor jeg gerne vil lave ny indvendig beklædning, da vi gerne vil have tapet/glasvæv i stedet for "rustikbrædde looket" . Væggene er isoleret med 95mm rockwool, og lige nu er indvendig beklædning af rustik/profil brædder. Jeg tænker egentlig bare at lade rustikbræderne sidde, for at give et godt solidt underlag for den nye beklædning. 


Da det er et kolonihavehus, er der er derfor ingen varme eller ventilation om vinteren, og vil det nok ikke du med gipsvægge som huset er nu. Men jeg går og overvejer to løsninger, og vil gerne høre jer hvad i tænker, og også gerne hvis i har andre forslag. 

Option 1 er at acceptere at huset et fugtigt om vinteren fordi det står ubrugt, og bide i det sure æble og købe krydsfiner til beklædningen. 

Option 2 er at opsætte en solfanger. Jeg har hørt at de ofte bruges i sommerhuse, også hvor der er brugt gipsplader til væggene. Men hvad mener i, vil en solfanger være nok til at gipsplader kan holde? 


Som I nok kan tyde, så håber jeg lidt at option 2 er muligt. Men har ingen erfaring med hverken gips eller en solfanger, så hvad tænker alle jer med mere erfaring? 


På forhånd tak

Nick

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Glem alt om solfangere , men du kan sætte nogle fugtstyret ventilatorer op , eller en luft/luft varmepumpe med 8-10 gr. C funktion........................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Problemet er lidt at jeg ikke har strøm om vinteren som tingene er nu. Jeg vil måske kunne få det, men en luft-luft varmepumpe er en helt anden prisklasse end solfangere, og dermed måske lidt skudt over målet, i forhold til at indkøbe osb plader som tåler fugten. 


Er solfangere helt ubrugelige? Og de her fugtregulerede ventilatorer, hvad prisklasse snakker vi om her, og vil de gøre huset tørt nok til at man kan bruge gips? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

De små fangere med vent er intetbevendti dit tilfælde. De øger luftgennemstrømningen huset, men varmer med ca 10 watt, når de varmer, for blæseren skal jo også have strøm. Et hus uden opvarmning kan du kun redde ved at hænge saltposer op med et vaskefad under, og udlufte en gang imellem.

En anden ting er, hvis du vil have en anden beklædning, skal du nok regne med minimum at reparere på den gamle isolering og dampspærren skal skiftes. OSB plader egner sig ikke til direkte ophæng af tapeteller væv, der skal spartles først.


 

Tak for hurtigt svar uldal

Det er faktisk i forbindelse med at jeg selv er ved at udskifte isoleringen, at den her tanke om at skifte beklædningen er startet 😊


Men vil saltposer, gennemluftning hver anden uge i vintermånederne og en normal ventilationskanal (eller en solfanger, har en på hånden til 450, så er ikke væsentlig dyrere end normal ventilationskanal), være nok til at gips kan klare det? 

Eller er eneste løsning simpelthen en luft til luft varmepumpe eller osb/krydsfiner? 

Nu er luften i vinterperioden som regel knastør, ( absolut fugtighed) og det bedste er en god udluftning , døgnet rundt , og når i er der , op med alle døre og vinduer ...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvis du sørger for at der er vægventiler (15 x 15 cm) åbne i hvert rum og udluftning (15 x 15 cm) til taghætte i køkkenområdet og badeværelse (husk åbne døre mellem rummene), skulle dit hus altid kunne holdes tilstrækkeligt tørt året rundt.

Du kan sagtens anvende gips eller fibergips som indvendig beklædning, ligesom i mange nyere sommerhuse.

Luftfugtigheden inde i huset ændres selvfølgeligt til et tørt miljø, når den tages i brug og opvarmes.

Okay, det må jeg jeg indrømme overrasker mig. Vi har jo aldrig følt der var ekstraordinært fugtigt eller dårlig lugt, men gar altid fået fortalt at gips aldrig ville du i et kolonihavehus pga det står ubrugt om vinteren. 

Men det lyder til at jeg roligt kan gå i gang med at smide gips på væggene hvis jeg smider et par ventilationskanaler ind også (vi har ikke bad, og det er kun tekøkken da mad nærmest udelukkende laves på grillen)? 


Som sagt har jeg den her solfanger på hånden, men lyder ikke til at den er bedre end en passiv ventilationskanal? 

Hvis solfangeren er solcelledrevet er det en fornuftig løsning (men måske ikke rentabelt) da det altid er godt at hæve temperaturen inde i bygningen,

Det er dog vigtigt at luften kan komme ud igen, så spekuler derfor på afkast op gennem taget.

Det er den, så jeg tænker den måske er lidt bedre end en passiv ventilation. Har den på hånden til 400, så tænker lidt at det ikke kan gå helt galt. 


Men en solfanger i et af rummene og passiv ventilation i de to værelser, åbne døre mellem rummene og så lige tage turen derud og lufte ud i løbet af vinteren, så kan jeg roligt smide gips op? 😊

Et ventilator til 69 kr er lige så godt.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også