Udskiftning af 32 år gammel fjernvarmeinstallation

Vi har en gammel fjernvarmeinstallation - indirekte fjernvarme fra 1986. Huset er i eet plan og 200 m2. Pumpen er skiftet for et par år siden. I de seneste år har radiatorerne i den yderste del af huset kun været håndvarme. Radiatorventiler er "nyere" og stiften ikke groet fast. Vi skal have gjort noget ved det, da vi betaler 1200 kr om året for manglende afkøling. 

Vi havde VVS mand på installationen i dag og han sagde at han ikke ville bruge tid på at lave diverse indstillinger, fordi der dels var lidt tæring og at anlægget muligvis var for lille. 

Nu afventer vi at få en pris på at få skiftet vores fjernvarmeunit. I grunden er det vel rimeligt at det er tid til udskiftning. Nogen forslag til hvad vi skal sætte i stedet?

Iøvrigt er min mand udlært "varmeinstallatør" ...... fra 1953   så han har da haft lidt forstand på hvordan sådan et system virker/virkede - altså det grundlæggende. Alt det finurlige der er sket de senere år kender han ikke ret meget til.  Gode råd med hensyn til udskiftning udbedes.

Mange hilsner - Ingeborg


Når lysten driver værket
Vi har en gammel fjernvarmeinstallation... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg spørger lige igen. Hvad står pumpen på. Helt konkret. Det er fint at smide et billede op i tråden.

I mangler muligvis flow.


Elektronikteknikeren

Eller der er for lidt flow...lad os nu plukke de lavt hængende frugter først.


Elektronikteknikeren

Gregersen: Det er desværre ikke gulvvarme, men radiatorer der skal afgive varme. Hvis fremløbstemperatur fra varmeveksler kun er 32o C, hvad skulle det så hjælpe at skrue op for pumpen? 


Søren O

Jeg tror desværre at vi kommer til at bruge nedfaldsfrugterne først.  Her er billede af pumpen og indstillingen på brugsvandet. Vores hus er 200 m2 - i vinkel - 17 m mod nord/syd  og 17 m mod øst/vest i et plan, bortset fra en tilbygning med 5 trin op på grund af tærænnet. Vi er 2 voksne. Der er 2 badeværelser, 1 i hver ende af huset. + gæstetoilet. Det yderste, længst fra varmekilden har intet brugsvand fra fjernvarmen, fordi rørene er ført over loftet da der blev bygget til. Disse rør frøs engang, så de er proppet af. Her har vi en gennemstrømningsvandvarmer som leverer vand til 2 håndvaske og brus. Brusebadet har ikke været i brug i flere år, da det ene badeværelse ligger meget tæt på varmekilden. Bader dagligt. I køkkenet, ca. 17 m fra varmekilden bruger jeg aldrig varmt vand, nøjes med elkedel og opvaskemaskine. Kun gulvvarme i det nærmeste badeværelse. 


Når lysten driver værket
Annonce

Tryk lige en gang på pilen så stregen flytter sig en gang til højre.


Elektronikteknikeren
Søren O skrev den 15-02-2019 16:18:48

Gregersen: Det er desværre ikke gulvvarme, men radiatorer der skal afgive varme. Hvis fremløbstemperatur fra varmeveksler kun er 32o C, hvad skulle det så hjælpe at skrue op for pumpen? 

 Hvordan vil du overføre varme i en veksler hvis der mangler flow? Hele princippet bygger på flow i to modsatrettede retninger.

Jeg siger ikke at det er 100% sikkert her problemet ligger, men det er gratis at undersøge.

Endvidere bliver man også klogere af at finde ud af hvad det ikke er.


Elektronikteknikeren

32° som fremløbs temperatur er alt for lidt. Prøv at skrue op for fremløbstemperaturen, så der f.eks. er på 45°. Kan vi få et billede af hele varmeveksleren at se? Så der måske kan gives nogle råd om, hvilke ventiler der skal skrues på. Helst mens kameraet holdes stille, så billedet bliver skarpt.


fase

Hvad skulle der ske ved at trykke på pilen? Hvis der kunne skrues op for fremløbstemperaturen vil min mand sikkert have gjort det. Når jeg i det hele taget har spurgt her, var det mest for at høre om rimeligheden i at skifte til nyt. Der er jo som skrevet også nogle steder, hvor det omløbende rør udviser hvide pletter = tegn på tæring. Jeg tror jo ikke på at VVS Andresen vil tage fusen på os. Vi har altid fået ordentlig og kvalificeret hjælp der.  Vi er i den alder, hvor det er ok at betale sig fra ting vi ikke har forstand på. 

Søren O bor et stenkast fra os og han har åbenbart haft nogle tilsvarende problemer?



Når lysten driver værket

Når du skruer op på pilen skruer i op på pumpens ydelse. Så vil bjælken til højre for lyse op i stedet for den nuværende.

Dette for at undersøge om i har et problem med flowet. Som sagt.

Dette er ikke farligt at gøre, og stilles let tilbage til udgangspunktet ved at trykke et par gange yderligere på pilen. Der er intet Microsoft over det, så det er bare at gå til den. 

Hvis i altså er klar på lidt "action" her fredag aften?

Jeg siger ikke at jeres VVS mand er ude på at snyde jer. Med vilje...

Men måske vi sammen kunne finde ud af om i kunne spare de penge?


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis