Højt støjhegn - råd til stolpesætning if. til vind

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Har set nogle i nabobyen har lavet et ret højt støjskærm, de har brugt hårde bats, og 10x10 rionet, og plantet noget efeu lignende op af, nu efter et par år er det fint grønt.

Det er siden ud mod vejen, ved ikke hvad der er på siden ind mod haven..

Når nu du plaser hegnet 1 meter fra skel, kunne du jo montere nogle skråstivere, det vil stabiliserer hegnet.  

Hellere eje, end at leje.
GSH
GSH
Postnr: 4200
GSH GSH

Fordele ved støbte stolpe:

Forholdsvis let at gå til, ikke nødvendig med kraftig stampning omkring stolpen mv.

Man risikerer ikke at stampe stolpen skæv ved opfyldningen/tildækningen.

Ulempe ved støbte stolpe:

Det er et a la helvedes arbejde at skifte en stolpe, hvis uheldet er ude, af den ene eller anden grund.

Såfremt hullet, ved overfladen, ikke er bredt nok, a la tidligere anførte flisestørrelse, er der risiko for, at stærk vind, stadig rokker stolpen/cementklods løs, spec. hvis der er et forholdsvis tykt muldlag.

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Et par kommentarer!

Faststøbte stolper er typisk omfattet af bygningsforsikringen, hvis der er tale om et parcelhus, men spørg lige forsikringsselskabet for en sikkerheds skyld.

Jeg har selv ca 100 m stakit med nedstøbte stolper, som jeg har fået dækket en del af under stormvejr for en del år siden.

Der er efter mine erfaringer større chance for at stolperne rokker sig løse, hvis de ikke støbes fast, men der skal selvfølgelig støbes ud mod fast jord.

GSH
GSH
Postnr: 4200
GSH GSH

Kopi af given Forsikringsvilkår:

E. Verandaer, altaner m.v. 

Verandaer, altaner, drivhuse, udvendige trapper, terrasser, balkoner, plankeværker, murede hegn, flagstænger og fritstående antenner.

Ud fra given Forsikringsvilkår er der ikke forskel på om f.eks. stolperne er støbte i eller ikke.

Formoder ikke at noget Forsikringsselskab normalt vil dække en knækket rådden stolpe. Ligeledes skal man være opmærksom på afskrivninger i Forsikringsvilkårene.

Det er en god ide, som Orla anfører, at kontakte egen forsikring, evt. få forsikringen bekræftelse på at man har giver form for "plankeværk".

Men lad nu være med at tro og satse på at given Forsikringsselskab dækker hvad som helst!

Tilbage til støbte stolper, ved Dec. storm, sidste årtusinde.

Min nabo undrede sig gevaldigt over hvorfor mit højere hegn, uden støbning af stolper, stadig stod som intet hent, hvorimod hans lidt lavere hegn, med støbte stolper nærmest stod i 45 gr. Det skortede sandeligt  ikke, på nye bandeord, da han skulle til at sloges med de forbande store uhåndterlige betonklodser.

Min erfaring/anbefaling, lad være med at støbe træstolper i, der er risiko for Ris til egen røv, 

Når det gælder andet stolpe materiale har jeg selv, for nylig, støbt stolper af IPE-stålprofiler i, da levetiden, alt andet lige, må forvente at være 2-3 gange så lang som trykimprægnerede stolper, så der er meget stor sandsynlighed for at de holder min tid ud!

Et andet fif, når man skal sætte adskillige stolper i jorden, er at lave en "4-kantet" træramme, af f.eks. lægter, med den givne afstand, for stolperne, indbygget i rammen. Når den første stolpe, står som den skal, spænder man trærammen fast, med f.eks. skruetvinger, på 1. stolpe. Næste stolpe spændes ligeledes fast på rammen, i det givne afstandsmærke. Derved har man fikserede, den næste stolpe, i afstand og lod den ene vej.

Orla Nautrup
Orla Nautrup

Jeg har ikke undersøgt det, men det har i hvert fald tidligere været sådan, at det der var med støbt sokkel såsom stakit, drivhuse, skure var dækket under bygningsforsikringen, men hvis der ikke var støbt sokkel, var der ingen forsikringsdækning.

Antropologen
Antropologen
Postnr: 8382
Antropologen Antropologen

Jeg takker mange gange for Jeres inputs. Umiddelbart hælder jeg mest til ikke at benytte beton...mest fordi det som GSH skriver er et helvede at arbejde med hvis uheldet er ude og der skal skiftes en stolpe. Jeg forventer at bygge det så godt at forsikringsspørgsmål er irrelevante :-) nej pjat...jeg vil prøve at høre mit forsikringsselskab hvad de tænker. Det bliver trods alt et hegn til 100 af de store alene for materialer :-o

If. til råd er min opfattelse at stolper rådner ved jordoverfladen grundet bakterier og ikke længere nede i jorden. Derfor vil jeg mene at det bedste vil være ikke at indsvøbe stolperne i beton som kan holde på fugt/vand. 

Jeg vil dog gerne have flere inputs if. til fordele og ulemper ved brug af beton vs. stabilgrus...Så hvis andre har viden eller erfaring med dette hører jeg gerne fra jer.

Igen tak til Orla og GSH for jeres hjælp. Regner med at oprette et projekt når jeg går igang med støjhegnet en gang i foråret, hvis det skulle have interesse :-)

Orla Nautrup
Orla Nautrup

Uanset om stolperne bliver støbt eller ej er det som rigtigt skrevet ved overgangen til jord/beton problemerne vil være med hensyn til nedbrydning.

Jeg har stolper som jeg har "hevet" op af jorden og banket betonen af og efterfølgende nedstøbt dem igen (enkelte endda 2 gange).

Den del der har været indstøbt i beton en bemærkelsesværdigt friskt.

Den del af mit hegn der ikke knækkede i en storm for en del år siden, står der stadig og er fra sidste halvdel af 1980'erne (75 x 75 mm stolper)

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Læhegn med 100x100 trykimpr. stolper: hvordan
    Lav-Hus
  2. Dimensionering af stolper til hegn
    Lav-Have
  3. hegn og skel
    Lav-Have
  4. Lamper i stolper til hegn
    Belægning, udsmykning og blomster
  5. hegn i skel... nabo uenighed..
    Om Lav-det-selv