Højt støjhegn - råd til stolpesætning if. til vind

Hej Alle...og godt nytår

Jeg skal have bygget et 50 meter langt og ca. 3 meter højt støjhegn. Jeg vil bygge med træskelet og terrænbatts imellem ståltrapezplader udvendigt og fibercementplader ind mod haven.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg får konstrueret skelettet - dvs. stolper - så det er robust og modstandsdygtig if. til vind? Jeg tænker at bruge 125x125 stolper og støbe dem i godt 1 meter dybe huller. Hvilken afstand mellem stolperne skal jeg have? De 30 meter afskærmer huset mod nord/nord-vest og de resterende 20 meter mod øst (østenvinden tages af nabohuset og vestenvinden af mit eget hus). Hegnet vil således primært være udsat for nordenvind og fra syd og sydvest. Kan jeg evt. benytte en 100x100 stolpe og i så fald hvilken afstand skal jeg have imellem stolperne for at hegnet kan klare de voldsomme vindstød, der vil prøve at vælte hegnet?

Er der - udover de nævnte spørgsmål yderligere forslag, kommentarer eller råd, vil jeg være meget taknemmelig. På forhånd tak.

Mvh Steffen

Hej Alle...og godt nytår Jeg skal have bygget et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad skal du have af vandrette "regler"?

Du kan evt. lade de vandrette "regler" gå imellem de 2 stolper a 100x100 mm, derved får du en væsentlig stærke stolpekonstruktion. Med 50 mm stolpeafstand, for de 100x100, kan du godt gå op til centerafstand på 2 meter.

Hvilken centerafstand der er økonomisk bedst, må du selv afgøre.

Med højden 2,8-3 meter er du nødt til at have en flise bag stolpen, min 40x40 for at det ikke skal vælte i kraftig blæst.

Stabilt grus, som TRRA nævner, og 10-15 cm ral/sten i bunden som dræn for stolpen/træet.

GSH skrev den 09-01-2019 15:54:21

Hvad skal du have af vandrette "regler"?

Du kan evt. lade de vandrette "regler" gå imellem de 2 stolper a 100x100 mm, derved får du en væsentlig stærke stolpekonstruktion. Med 50 mm stolpeafstand, for de 100x100, kan du godt gå op til centerafstand på 2 meter.

Hvilken centerafstand der er økonomisk bedst, må du selv afgøre.

Med højden 2,8-3 meter er du nødt til at have en flise bag stolpen, min 40x40 for at det ikke skal vælte i kraftig blæst.

Stabilt grus, som TRRA nævner, og 10-15 cm ral/sten i bunden som dræn for stolpen/træet.

 Det er smukt :-D Tusind tak for din tid og svar...afstand mellem stolper til reglar havde jeg ikke overvejet, men det slår da to fluer med et smæk så ;-) Der kommer sikkert mange flere spørgsmål når projektet søsættes om et par måneder. Hvad skulle man dog gøre som amatør-gør-det-selv'er uden denne side :-)

Evt. nogle link til diverse info, hvis du ikke allerede har set dem. 

https://goerdetselv.dk/haven/hegn/hegn-saadan-bygger-du-et-stoejhegn

https://www.idenyt.dk/haven/hegn-og-hak/sat-et-stojhegn-op/

https://www.jimahegn.dk/

Jeg vil til enhver tid støbe stolperne fast, da jeg har erfaring for at vinden med tiden trykker ikke støbte stolper mere.

Husk at trykimprægneret træ fås i forskellige klasser:

http://www.traeinfo.dk/quickmenu/presse/temaartikler/trykimpraegneret-trae/


Har set nogle i nabobyen har lavet et ret højt støjskærm, de har brugt hårde bats, og 10x10 rionet, og plantet noget efeu lignende op af, nu efter et par år er det fint grønt.

Det er siden ud mod vejen, ved ikke hvad der er på siden ind mod haven..


Når nu du plaser hegnet 1 meter fra skel, kunne du jo montere nogle skråstivere, det vil stabiliserer hegnet.  


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Fordele ved støbte stolpe:

Forholdsvis let at gå til, ikke nødvendig med kraftig stampning omkring stolpen mv.

Man risikerer ikke at stampe stolpen skæv ved opfyldningen/tildækningen.

Ulempe ved støbte stolpe:

Det er et a la helvedes arbejde at skifte en stolpe, hvis uheldet er ude, af den ene eller anden grund.

Såfremt hullet, ved overfladen, ikke er bredt nok, a la tidligere anførte flisestørrelse, er der risiko for, at stærk vind, stadig rokker stolpen/cementklods løs, spec. hvis der er et forholdsvis tykt muldlag.

Et par kommentarer!

Faststøbte stolper er typisk omfattet af bygningsforsikringen, hvis der er tale om et parcelhus, men spørg lige forsikringsselskabet for en sikkerheds skyld.

Jeg har selv ca 100 m stakit med nedstøbte stolper, som jeg har fået dækket en del af under stormvejr for en del år siden.

Der er efter mine erfaringer større chance for at stolperne rokker sig løse, hvis de ikke støbes fast, men der skal selvfølgelig støbes ud mod fast jord.

Kopi af given Forsikringsvilkår:

E. Verandaer, altaner m.v. 

Verandaer, altaner, drivhuse, udvendige trapper, terrasser, balkoner, plankeværker, murede hegn, flagstænger og fritstående antenner.

Ud fra given Forsikringsvilkår er der ikke forskel på om f.eks. stolperne er støbte i eller ikke.

Formoder ikke at noget Forsikringsselskab normalt vil dække en knækket rådden stolpe. Ligeledes skal man være opmærksom på afskrivninger i Forsikringsvilkårene.

Det er en god ide, som Orla anfører, at kontakte egen forsikring, evt. få forsikringen bekræftelse på at man har giver form for "plankeværk".

Men lad nu være med at tro og satse på at given Forsikringsselskab dækker hvad som helst!

Tilbage til støbte stolper, ved Dec. storm, sidste årtusinde.

Min nabo undrede sig gevaldigt over hvorfor mit højere hegn, uden støbning af stolper, stadig stod som intet hent, hvorimod hans lidt lavere hegn, med støbte stolper nærmest stod i 45 gr. Det skortede sandeligt  ikke, på nye bandeord, da han skulle til at sloges med de forbande store uhåndterlige betonklodser.

Min erfaring/anbefaling, lad være med at støbe træstolper i, der er risiko for Ris til egen røv, 

Når det gælder andet stolpe materiale har jeg selv, for nylig, støbt stolper af IPE-stålprofiler i, da levetiden, alt andet lige, må forvente at være 2-3 gange så lang som trykimprægnerede stolper, så der er meget stor sandsynlighed for at de holder min tid ud!

Et andet fif, når man skal sætte adskillige stolper i jorden, er at lave en "4-kantet" træramme, af f.eks. lægter, med den givne afstand, for stolperne, indbygget i rammen. Når den første stolpe, står som den skal, spænder man trærammen fast, med f.eks. skruetvinger, på 1. stolpe. Næste stolpe spændes ligeledes fast på rammen, i det givne afstandsmærke. Derved har man fikserede, den næste stolpe, i afstand og lod den ene vej.

Jeg har ikke undersøgt det, men det har i hvert fald tidligere været sådan, at det der var med støbt sokkel såsom stakit, drivhuse, skure var dækket under bygningsforsikringen, men hvis der ikke var støbt sokkel, var der ingen forsikringsdækning.

Jeg takker mange gange for Jeres inputs. Umiddelbart hælder jeg mest til ikke at benytte beton...mest fordi det som GSH skriver er et helvede at arbejde med hvis uheldet er ude og der skal skiftes en stolpe. Jeg forventer at bygge det så godt at forsikringsspørgsmål er irrelevante :-) nej pjat...jeg vil prøve at høre mit forsikringsselskab hvad de tænker. Det bliver trods alt et hegn til 100 af de store alene for materialer :-o

If. til råd er min opfattelse at stolper rådner ved jordoverfladen grundet bakterier og ikke længere nede i jorden. Derfor vil jeg mene at det bedste vil være ikke at indsvøbe stolperne i beton som kan holde på fugt/vand. 

Jeg vil dog gerne have flere inputs if. til fordele og ulemper ved brug af beton vs. stabilgrus...Så hvis andre har viden eller erfaring med dette hører jeg gerne fra jer.

Igen tak til Orla og GSH for jeres hjælp. Regner med at oprette et projekt når jeg går igang med støjhegnet en gang i foråret, hvis det skulle have interesse :-)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis