Højt støjhegn - råd til stolpesætning if. til vind

Hej Alle...og godt nytår

Jeg skal have bygget et 50 meter langt og ca. 3 meter højt støjhegn. Jeg vil bygge med træskelet og terrænbatts imellem ståltrapezplader udvendigt og fibercementplader ind mod haven.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg får konstrueret skelettet - dvs. stolper - så det er robust og modstandsdygtig if. til vind? Jeg tænker at bruge 125x125 stolper og støbe dem i godt 1 meter dybe huller. Hvilken afstand mellem stolperne skal jeg have? De 30 meter afskærmer huset mod nord/nord-vest og de resterende 20 meter mod øst (østenvinden tages af nabohuset og vestenvinden af mit eget hus). Hegnet vil således primært være udsat for nordenvind og fra syd og sydvest. Kan jeg evt. benytte en 100x100 stolpe og i så fald hvilken afstand skal jeg have imellem stolperne for at hegnet kan klare de voldsomme vindstød, der vil prøve at vælte hegnet?

Er der - udover de nævnte spørgsmål yderligere forslag, kommentarer eller råd, vil jeg være meget taknemmelig. På forhånd tak.

Mvh Steffen

Hej Alle...og godt nytår Jeg skal have bygget et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Uanset om stolperne bliver støbt eller ej er det som rigtigt skrevet ved overgangen til jord/beton problemerne vil være med hensyn til nedbrydning.

Jeg har stolper som jeg har "hevet" op af jorden og banket betonen af og efterfølgende nedstøbt dem igen (enkelte endda 2 gange).

Den del der har været indstøbt i beton en bemærkelsesværdigt friskt.

Den del af mit hegn der ikke knækkede i en storm for en del år siden, står der stadig og er fra sidste halvdel af 1980'erne (75 x 75 mm stolper)

Fik du nogensinde rejst dit støjhegn? Hvad endte du med at gøre og hvordan fungerer det?
Venlig hilsen
Katten

Kitt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis