Kommentarer til projekt: Total renovering af 60'er hus

Her samles kommentarer til projektet: Total renovering af 60'er hus

Kommentarer vises både her og på projektet.

Christian
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser ud som om du er i gang med at fjerne en stor del af stivheden i huset (lofter og skillevægge), så du har sandsynligvis ingen forsikringsdækning hvis huset kollapser (evt i stormvejr).

Jeg har ikke kontrolleret U-værdierne, men 45 mm isolering i dine ydervægge holder vist ikke.

Ved overgang til badeværelser, er der nogle specielle ting med hensyn til dampspærre så læs lige SBI 252 et par gange (både med hensyn til gulve og vægge.

Det er jo noget af et projekt. 

I fortsættelse af Orlas "bekymring" så er alle huse forsynet med skråstivere indtil skillerum er bygget op. Da du skal til at hugge beton gulve op, og skråstivere der vil genere ville jeg lave 2  i hver side ned til væggen. Det kan gøres med en lægte fra et punkt ca. 2,5 m inde på spær og ned til væg ca. 10 - 20 cm over gulv. Så får du lidt "vindstyrke" i huset igen. 

Jeg har hugget gulve op flere gange, og det bedste værktøj er faktisk en stor forhammer. Altså den type med ca. 60-70 cm skaft. Og husk at ren beton i en container, isolering i en anden og almindelig ren jord i en tredje. Der er meget forskel på bortskaffelses prisen. Og er det blandet så er det dyreste takst for alle tons. 

Men ellers så graver du ned, og får kloak lavet som det skal være. Så udlægges lidt sand så det kan vibreres og jævnes som når man lægger fliser. Højden skal naturligvis allerede nu være præcis så isolering er vandret. Lægge radondug som klæbes tæt til gennemføringer, og derefter isolering. Så kan der rilles / trækkes kold og varm vands pex rør i den øverste lag af isolering. Hvis der regnes med beton så skal rionet lægges ud og løftes op på "elefantfødder" Der skal monteres jordforbindelse imellem og fra rionet. 

Eventuel elkabler kan trækkes ude ved sider. 

Få endelig fra starten placeret et stativ som holder fordeler rør til varm og kold vand og til gulvvarme slanger. Så kan rørene monteres med det samme efterhånden som de kommer frem. Det er langt det letteste og de kommer "pænest" op igennem gulvet i teknik skabet. Der skal naturligvis mærkes / skrives op hvor slanger hører hjemme samt længde på hver kreds i gulvvarme. Det er et H...…. at finde rundt i hvilke ender der hører sammen, samt udrede og montere så korte slanger. Og skulle man klippe en 2 cm for kort, så kan det oftest reddes ved at hive lidt. Fremføring af slanger til de enkelte rum skal isoleres. Det kan gøres ved at fræse dem ned i flamingo igennem de rum de går igennem. Det kan tætnes for beton med byggeskum.

Der hvor du skal have badeværelse mener jeg der kræves særskilt sokkel på 40-50 cm dybde, medens resten af huset kan have 1 beton plade. Husk ligeledes at spare på højden i bad da der skal være fald og risten skal slutte mindst 30 mm under dørtrin / færdig gulv uden for.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har os mere eller mindre total renoveret et 60’er hus, os med forsatsvægge.

Når du laver forsatsvægge, er det ALTAFGØRENDE(!!!!) at din dampspær er tæt! Den må ikke brydes pga stikkontakter eller lignende! 

Kan se du vil sætte 2 x gips op. Drop det og brug 1 lag 13 mm fermacell i stedet. Det er så meget bedre - og du slipper for at monterer 2 lag.


Er dine ydervægge af gasbeton - den gasbeton type som er blød som smør at prikke i?


PS: Bor du i/tæt på Esbjerg, så kan du da komme forbi og se mit hus :)


Mvh. Christian M
 

Har du overvejet at isolere udvendigt? 


Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis