Hvad gør denne knap på vores gasfyr? Valliant vc dk 180 E H

Hej

Vi har købt et hus fra 1994, hvor der er installeret en Valliant VC DK 180 E H gasfyr.

Jeg oplever at temperaturen i huset falder voldsomt når der blæser og er koldt udenfor, og selv om radiatorene i hele huset står på fuld styrke, så bliver de aldrig rigtigt varme. De er kun svagt lunkne. Vi har brændende varmt vand i hanen, men ikke i radiatorene.
Jeg har så opdaget en knap i gasfyret som jeg har slået fra "normaldrift" over til "måleopretation" (hvis google translate oversætter korrekt). Når gasfyret står med indstillingen "måleoperation" så virker pludselig alle radiatorene igen, og der bliver varmt og dejligt at bo i huset.

Er der nogen der ved hvad denne knap er til, og kan der ske noget ved at jeg har den i denne indstilling? Har vedhæftet nogle billeder. 

P.S. Målevinduet for fremløbstemperaturen er gået i stykker, derfor står denne på 0.

Redigeret: Jeg antager at når den er trykket ind i toppen, hvor "0" ikke er synligt, så er den i "måleoperations" indstilling, og når den er trykket ned i bunden, hvor man kan se "0" på toppen af knappen, så er den i "normaldrift" (se skitse). Dog kan jeg godt komme i tvivl om det er sådan man skal læse instruktionen.


Hej Vi har købt et hus fra 1994, hvor der er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 30-11-2018 08:51:57

Du har vel ikke en shuntventil siddende i din gaskedel, så du kan regulere fremløbstemperaturen til dine radiatorer. Det er en ventil der går 3 rør til, og så en form for reguleringsenhed, evd et "drejehåndtag" på selve ventilen.

 Hmm... Ikke som jeg kan se. Jeg har taget billede af de rør der går hen til radiatoren her. Jeg har også vedhæfter et link til manualen til radiatoren. Selvfølgelig er den knap jeg refererer til her, ikke vist i manualen :-/

https://www.vaillant.dk/local-media/dokumente/manuals-everyone-access/808130-05-52290.pdf


Søren O skrev den 29-11-2018 17:44:16

Det kunne jo også være at du "blot" skulle regulere din udetemperaturstyring, så du får lidt højere fremløbstemperatur.

 Jeg kan se i manualen, at der sagtens kan være man har en rumtermostat/udeføleranlæg (!) Dog har jeg ikke set dette nogle steder. Ved du tilfældigvis hvor man typisk vil hænge/sætte et sådan et?

Udeføleren er blot en lille kasse på størrelse med en pakke cigaretter. Placeres normalt på nordsiden af huset, så den ikke bliver påvirket af solen.


Søren O

Mit tysk er lidt rustent, men hvis jeg læser denne her rigtigt.....

Zur Aktivierung des Schornsteinfeger-Betriebes gleichzeitig die Tasten „+“ und „–“ des DIA- Systems drücken
● Messungen frühestens nach 2 Minuten Betriebsdauer des Gerätes vornehmen
● Durch gleichzeitiges Drücken der Tasten „+“ und „–“ den Messbetrieb wieder verlassen oder 15 Minuten lang keine Taste betätigen.

Så er knappen til at sætte fyret i en måletilstand, hvor skorstensfejeren kan lave røggas-test.

Det er mit gæt.

Søren O skrev den 30-11-2018 12:43:54

Udeføleren er blot en lille kasse på størrelse med en pakke cigaretter. Placeres normalt på nordsiden af huset, så den ikke bliver påvirket af solen.

 Jeg kan ikke finde nogen udeføler på nogen af husets 4 sider, så jeg må vel antage vi ikke har en sådan en. Det lyder som jeg må krybe til korset, og høre med en VVS'er, om de ikke kan komme og kigge på fyret. Måske kan de fortælle mig i hvilken position den skal stå.
Du skal have tak for hjælpen.

Annonce

Hvis du ikke har nogen udeføler på huset, så sæt bare den omtalte omskifter i den stilling, hvor det giver varme i radiatorerne. Lad det ikke blive til raketvidenskab. I et tidligere indlæg er det beskrevet, at målestillingen er beregnet til, at der kan foretages røggasmåling. Så er den anden stilling til normal drift.


fase
S. Fabrin skrev den 03-12-2018 08:18:48

Hvis du ikke har nogen udeføler på huset, så sæt bare den omtalte omskifter i den stilling, hvor det giver varme i radiatorerne. Lad det ikke blive til raketvidenskab. I et tidligere indlæg er det beskrevet, at målestillingen er beregnet til, at der kan foretages røggasmåling. Så er den anden stilling til normal drift.

 Ja, det tænker jeg også. Jeg har sat den i den position hvor den giver varmen, og så må det heller stå til. Vi kan uanset ikke leve i 12 grader koldt hus, blot fordi jeg ikke tør trykke på en knap i gasfyret.
Jeg tænker der uanset skal en service på fyret her i vinter, og så spørger jeg VVSeren der.  Tak for hjælpen  (y)

Det er ikke noget med at turde. Der er to stillinger normal drift og service. Du skal have omskifteren i den stilling, hvor det giver varme i huset. :-)


fase
S. Fabrin skrev den 03-12-2018 08:29:32

Det er ikke noget med at turde. Der er to stillinger normal drift og service. Du skal have omskifteren i den stilling, hvor det giver varme i huset. :-)

 Grunden til at jeg lavet indlægget, var mest fordi jeg var i tvivl om konsekvensen af at have fyret stående i den "forkerte" position over en længere periode. Derfor mit "turde" ;-)
Men efter så lang tid med kulde, så overgår nu mit behov for et varmt hus, konsekvensen af at jeg måske skal have fyret repareret hvis det går i stykker :-)

Update til dem der er interesseret:

Jeg har lige snakket med Valliant Danmark. Og de siger at knappen skal stå trykket ind i bunden, hvor O viser, for at være i normaldrift.

Hvis radiatorene ikke virker når den står i denne position, så er det fordi printkortet er defekt.

Den må IKKE stå i længere tid i positionen for målerdrift, da dette, i følge Valliant Danmark, ødelægger hele anlægget. Dog er det, som flere skriver her inde, indstillingen den skal stå ved, når de under service, laver røggasmålinger.

Så det ser ud til at jeg skal have fat i et nyt print, eller et nyt gasfyr.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis