Jordforbindelse på netværks patchpanel i krydsfelt

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
æ trikker skrev den 10-10-2018 16:48:26

når han siger elektronik jord så er det en seperart jordspyd kun til elektronik. det ville være noget i overkandten for en hjemme i nstallation

Du skal ikke være sikker på, at det er i overkanten. Hvis du kobler din stelforbindelse til din installationsjord, kan du i værste tilfælde få op tin 50 V AC på stel. Hvis der er installeret HPFI beskyttelse, må jordelektroden have op til 1666 Ohm som overgangsmodstand til neutral jord ( nul i transfomerstation). For øvrigt bærer skærmen i netværkskablet ingen signaler, så du får ikke brumsløjfer.

fase
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg oplevede i øvrigt noget "sjovt " for nylig på arbejde. Vi var i færd med at flytte maskiner og operatøren havde god tid så han gjorde rent. Pludselig siger han " Av for …….. hvad har du gang i elektriker jeg fik sgi stød af bordet"

Ok det måtte jo undersøges med det samme. Jeg målte fra hans metalbord og over til et par maskin elskabe ( som er jordforbundet ) 112 V 

Det er en gammel industrihal med nulling som beskyttelse. 

Jeg bad ham afbryde diverse computere m.m. han havde på bordet. Da flad skærmen blev afbrudt forsvandt det. 

Under foden af skærmen er der metalplade som har 4 små tynde gummi/filt dutter. De har sikkert fungeret udmærket som isolering indtil rengøringen. 

Både skærm og PC var blevet sat til stikkontakt med jord, men et lille stykke forlænger med tristik havde ikke jord. Så da det var monteret korrekt bad bag ham kigge på min voltmeter "    ØH hvad F-----  nu er der 640 V siger han " Jeg kigger og siger til ham at han lige skal lægge mærke til komma på display. Så der stod i virkeligheden 0,640 V efter at det var forbundet korrekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:
DetBliverGodt skrev den 10-10-2018 14:18:33

1. Hvordan tilslutter man skærmen på kablerne i de to ender? Er det ikke bedst kun at tilslutte kablets skærm til stikket i den ende - oppe ved patchpanelet - og ikke i den anden ende? Ellers risikerer vi vel at få jordkredse, hvis eksempelvis en jordet PC bliver tilsluttet i den anden ende

Hvis du bruger skærmede installationskabler (S/FTP), skal du have skærmede net-udtag i væggene. Disse skal have skærm i begge ender.

MaDah
MaDah
Postnr: 2650
MaDah MaDah

At bruge skærmede kabler virker også til at være lidt overdrevent til opgaven. Og ligegyldigt hvis der så ikke også er skærmede patchkabler. 

Men hvis bare switchen er tilsluttet strøm med jord, og så også patchet op med skærmede patchkabler, burde det hele være jordet. Kabinettet på switchen er som regel udlignet med jordforbindelsen, og det vil gå med ud i kappen på kablerne. Dog ikke hvis det er en billig plastik switch med ekstern strømforsyning. 

Vil du være med? Log ind for at svare.