Forankring af rem på sokkel af syldsten / kampesten

Mr B
Mr B
Postnr:
Mr B Mr B

Hej,

Jeg har en sokkel af syldsten / kampesten hvorpå jeg skal lave en trævæg. Men hvordan forankrer jeg min bundrem på soklen? Jeg kan jo ikke nedstøbe gevindstænger som man normalt ville gøre hvis man støbte soklen i beton.

Fiahgt
Fiahgt
Postnr: 9240
Fiahgt Fiahgt

Bor et hul og lim i med beton lim

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Tradionelt blev jern fastgjort i sten med smeltet bly. Metoden forhalede også gennemrustning af beslagene.

maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

"Tradionelt blev jern fastgjort i sten med smeltet bly. Metoden forhalede også gennemrustning af beslagene"

Lyder som en fremragende løsning, bly har jo vist sig at være særdeles godt for helbredet 🙄

Mr B
Mr B
Postnr:
Mr B Mr B

Hej alle og tak for jeres svar.

Spændende information med den traditionelle løsning, som jeg dog nok ikke kommer til at bruge her.

Vedr den forankringsmasse der linkes til, så står der at den kan bruges til beton og letbeton, men det er jo ikke helt det samme som kampesten. Kan jeg være sikker på at den også kan bruges her? Hvis ja, hvor langt bør jeg så bore ned i stenen?

maf
maf
maf maf

Tror du skal ud og finde special diamantbor til den opgave. Kampesten er ikke sjove at bore huller i. Har du værktøj der kan klare belastningen?

Regmos
Regmos
Postnr: 2700
Regmos Regmos

Jeg fandt bare det billigste, men til lidt flere penge, skriver de også natursten i beskrivelsen.

https://www.carl-ras.dk/e-shop/befa...xtremepro/

Hvis du borer 15 - 20 cm ned, og sørger for at fjerne alt støvet, får du det aldrig op igen.

Støvet kan evt. fjernes med denne, men HUSK at vende ansigtet væk, når du blæser   

https://www.carl-ras.dk/e-shop/befa...ct&level=5

Mvh Regmos
Tømrersvend af guds nåde, med ret til at bære sabel i krigstid.
Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

"Lyder som en fremragende løsning, bly har jo vist sig at være særdeles godt for helbredet"

Det betyder intet udendørs - for øvrigt har jeg ikke tænkt mig at blive det sundeste lig på kirkegården.  

maf
maf
maf maf

Sikke noget vrøvl. Af samme årsag er man også gået fra diverse blyinddækninger på tage. Iøvrigt er det kun i u-lande man stadig kører med blyholdig benzin, der blev forbudt i Danmark for 25 år siden pga af de høje skadevirkninger

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Angående støv i borehuller: Brug et sugerør med flexmundstykke så støvet ikke står op i ansigtet - husk at lukke øjenene når der pustes.

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

maf: Bly bruges stadig og kan stadig købes til bl.a. kuglestøbning.

Blyindækninger til tage er udfaset af helt andre grunde, men bibeholdes stadig på historiske bygninger..

maf
maf
maf maf

taginddækninger i bly blev forbudt i 2001 pga skadelige virkninger på mennesker og miljø, det er rigtigt stadig tilladt på historiske og fredede bygninger

Fordi der er nogle der stadig bruger det, er ikke ensbetydende med at det ikke er skadeligt, det vidner kun om at nogle ikke er særligt oplyste

https://www.bfa-ba.dk/media/2386711...r-tryk.pdf

knudr
knudr
Postnr: 8585
knudr knudr

En mulighed: Helst på den indvendige side af soklen, bore med lille pælebor ned langs soklen, rense hulle op, så syltstenene stod rene i hullet. Stikke ankret langt ned i hullet langs soklen, fylde beton i og sørge for at betonen flyder ind mellem syltstenene.

Venlig hilsen
Knud
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Synes nu det går supernemt at bore i kampesten, med en borehammer, den skal bare have lov at arbejde sig stille og roligt ned. (har kun prøvet med kvalitets hammerbor)

Det lyder da interessant , at der blev brugt bly til forankring i gamle dage, det havde jeg aldrig hørt om. 

Hellere eje, end at leje.
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Opmuring med kampesten
    Lav-Hus
  2. Stenhegn af kampesten
    Lav-Have
  3. Kampesten til stensætning
    Køb/Salg/Bytte/Foræres
  4. søger kampesten
    Lav-Hus
  5. Dræn haven med kampesten