Forankring af rem på sokkel af syldsten / kampesten

Hej,

Jeg har en sokkel af syldsten / kampesten hvorpå jeg skal lave en trævæg. Men hvordan forankrer jeg min bundrem på soklen? Jeg kan jo ikke nedstøbe gevindstænger som man normalt ville gøre hvis man støbte soklen i beton.

Hej, Jeg har en sokkel af syldsten / kampesten... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

maf: Bly bruges stadig og kan stadig købes til bl.a. kuglestøbning.

Blyindækninger til tage er udfaset af helt andre grunde, men bibeholdes stadig på historiske bygninger..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

taginddækninger i bly blev forbudt i 2001 pga skadelige virkninger på mennesker og miljø, det er rigtigt stadig tilladt på historiske og fredede bygninger

Fordi der er nogle der stadig bruger det, er ikke ensbetydende med at det ikke er skadeligt, det vidner kun om at nogle ikke er særligt oplyste

https://www.bfa-ba.dk/media/2386711/haandtering-bly-i-bygninger-tryk.pdf

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En mulighed: Helst på den indvendige side af soklen, bore med lille pælebor ned langs soklen, rense hulle op, så syltstenene stod rene i hullet. Stikke ankret langt ned i hullet langs soklen, fylde beton i og sørge for at betonen flyder ind mellem syltstenene.


Venlig hilsen
Knud

Synes nu det går supernemt at bore i kampesten, med en borehammer, den skal bare have lov at arbejde sig stille og roligt ned. (har kun prøvet med kvalitets hammerbor)

Det lyder da interessant , at der blev brugt bly til forankring i gamle dage, det havde jeg aldrig hørt om. 





Vi prøver igen, i morgen --

Bly skal omgås med omtanke. Alt kan læses i bl.a. den danske blybekendtgørelse.

maf's henvisning til Håndtering af bly i Bygninger, bygger på denne bekendtgørelse.

Når det er sagt er det helt ude på overdrevet at sammenligne bly i benzin med støbning under kontrollerede forhold. Udluftning og beskyttelse mod udvaskning skal naturligvis overholdes.

Der er heller intet krav om udskiftning i bygninger før ombygning, nedrivning eller renovering. Derimod fokuseres på de miljø og sundhedsmæssige forholdsregler i BAR's anvisninger.

Til yderlig oplysning skal nævnes, at nogle blyprodukter blev udfaset så tidligt som før 1970, mens andre stadig er tilladt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Kan huske da jeg gik i skole, blev vores lære syg, det tog nogen tid inden de fandt ud af hvad han fejlede, men det var blyforgiftning.

Hans en af hans hobby var at lave blyglasruder..

Så der skal måske ikke så meget til, før man kan blive syg ?


Vi prøver igen, i morgen --

En borehammer med murbor går nemt ned i en granit sten. Men en alm slagboremaskine dur ikke.til  det ankermasse som jeg har brugt skal der min være et 10mm hul for at kunne fylde hullet fra bunden af. Hvis du kan se at det bliver svært at isætte alle jern på en gang så køb ankermassen ved Biltema der kan man købe extra blanderør. Så lader man det gamle sidde til man skal videre skruer det gamle af og sætter et nyt på så køre den igen.

Havde ikke lige set jens indlæg. den der pil burde sende en til sidst læste indlæg og ikke til sidst postede. så skal man alligevel igennem det hele en gang til.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Udfasning af bly i sin nuværende form stammer fra en EU forordning om miljø- og sundhedsskadelige stoffer, herunder tungmetaller. Forordningen er flere gange revideret.

Undtagelserne i bl.a. Danmarks, skyldes de særlige bygningshistoriske traditioner som af kulturhistoriske hensyn ønskes bevaret. Nøjagtig samme begrundelse som nogle lande i Sydeuropa ønskede at beholde deres materialer, selv om vi ikke var særlig begejstrede for disse stoffer i Danmark.

Seneste tilfælde af hensyn og undtagelser er brugen af trætjære. Trætjære er notorisk giftig, men både Danmark, Sverige og i særdeleshed Finland protesterede kraftigt, da deres kulturarv kun kunne bevares med trætjære. Det gjaldt både huse og skibe.

I baggrunden stod Norge og vred hænder - de havde ingen indflydelse på EU's miljøpolitik, så de håbede på forståelse fra de andre nordiske lande. Den fik de selvfølgelig, så nu er også trætjære undtaget fra materialer der ønskes udfaset i EU.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Inden der går for meget leksikon i den, vil jeg bare sige at jeg synes det er for dumt at råde folk til at bruge bly som byggemateriale i deres hus i år 2018. Svarer lidt til at opfordre til at genanvende gamle asbestplader.  Regmos' linkede metode er vejen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Leksikon viden kontra kollektiv akkumulationerede viden og erfaringer ud fra en personlig holdning via Google søgning vil jeg ikke vil forholde mig til. Hvad er dit faglige kendskab til bly?

Tilbage står at de rette materialer til det rette brug under de rette forudsætninger giver de bedste resultater.

Erstatninger for bly som forankring er ikke altid gode. Foruden rust som forårsager slør i forankringen nedbryder erstatningerne stabiliteten. Det imødegås med tunge tømmerkonstruktioner, hvilket ikke er oplyst af trådstarter.

P.S. Jeg har svært ved at se hvordan sammenligningen med asbestplader kan sikre en holdbar fastgørelse af bundrem som trådstarter efterlyste. Maf's forslag er ren bortforklaring som risikerer at vildlede trådstarter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis