HPFI relæ slår ud periodevis

For kort tid siden begyndte mit HFI relæ at slå ud, der var ikke noget mønster og det skete bare i perioder med flere timer mellemrum og i enkelte tilfælde kunne der gå en dag.
Jeg kunne uden problemer slå relæet til men det blev lidt irriterende i længden så jeg tilkaldte en elektriker.

Elektriker kiggede på tavlen og slog ganske let på relæet der slog ud med det samme, vi blev så enige om at det nok trængte til en udskiftning, ikke mindst da det nok var + 30 år gammelt.

Relæet blev skiftet og jeg fik en regning på ca. 1.500,00 med det hele, fint nok.

Dagen efter slog det nye HPFI relæ ud......, fat i elektrikeren der sendte en mand.

Han brugte ca. 3½ time men uden at finde fejlen, det eneste han kunne sige var at der er en fejl på en fase? og hvis det skete igen kunne jeg skrue den ene sikring ud??? Ja, godt nok men det betyder så at der er noget udendørs der ikke virker, b.l.a. mit springvand samt lyset i garagen.

Der er 4 grupper på tavlen, 2 stk. enfaset og 2 stk. 3 faset hvoraf det er den 3 faset gruppe der dækker mit bryggers den er gal med.

Jeg har endnu ikke modtaget en regning for det sidste besøg og jeg tør ikke rigtig bestille et nyt besøg da jeg jo ikke er millionær:-)

Er der nogen bud på mulige årsager?



Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

For kort tid siden begyndte mit HFI relæ at slå ud... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jo, det er jeg "bange" for at jeg gør, der er ikke et separat kabel fra tavlen og det har jeg forstået der skal være for at give mening, desværre.

Men nu har jeg i det mindste en mulighed for at afbryde strømmen til garage og udendørs installationer og stadig have strøm i huset til fyrrum men vaskemaskine, fryser, tørretumbler og pille fyr :-) hvis problem skulle opstå igen.

Har lige siddet og læst et anden indlæg her i forum om samme problemstilling.


Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

Der er ingen selektivitet mellem, det der er lavet og den gamle måde, det var lavet på, så sandsynligheden for at frysere bliver koblet fra er der stadig. Udvidelsen burde have været foretaget i tavlen sådan, at det ny HPFI relæ var blevet tilsluttet før det nuværende.

je_ns har du et link til det specielle relæ?


fase

På arbejde fik vi tilsluttet en ekstra bygning, til en eksisterende tavle, og da der ikke var plads til en ekstra gruppe i tavlen, blev den tilsluttet en 35 amperes gruppe i tavlen.

Vi fik sådan et relæ i den nye bygning, mener det er noget med reaktionstider..

Det der sad blev kasseret, ved eftersyn afprøvning af hpfi relæer, og det var pga selektiviteten.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har som tidligere nævnt afleveret pumpen til forhandeleren og nu fået svar, de siger at der ikke er fejl på pumpen, ok, det må jeg så tage til efterretning.

Jeg har så efterfølgende fundet at fejlen muligvis ligger i den transformer der er opsat ved siden af bassinet idet jeg i forbindelse med at remontere ledninger fik lavet en afledning og hpfi relæet slog ud.

Det utrolige er at det var det nyligt op satte hpfi relæ i garagen der slog ud mens hpfi relæet i huset ikke gjorde det.

Dette til information hvor flere gjorde opmærksom på at BEGGE relæer sandsynligvis vil udkoble.

PS. Jeg stillede nedenstående spørgsmål i et af mine tidligere indlæg og mangler stadig et forslag/svar.

"Jeg har imidlertid også købt en automatsikring 1P+NC som jeg vil sætte op men er i tvivl om hvordan jeg skal forbinde den.
Spørgsmål: Skal jeg føre en fase og nul gennem automatsikringen 1P+NC og videre til automatsikringen 3P+NC? bare et gæt."

Med venlig hilsen,
icepirat


Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

Det utrolige er at det var det nyligt op satte hpfi relæ i garagen der slog ud mens hpfi relæet i huset ikke gjorde det.

Dette til information hvor flere gjorde opmærksom på at BEGGE relæer sandsynligvis vil udkoble.

Der er ikke noget mærkeligt i at dit nye HPFI relæ koblede ud først. Det har bare en lavere udkoblingsstrøm end det gamle. Der indgår flere faktorer i det forløb, så man er må sige at der ikke er selektivitet mellem de to relæer. En af faktorerne er udløsestrømmen, som er angivet til at være maks. 30 mA, men må gerne være mindre.

Med hensyn til din automat sikring afhænger monteringen af, hvor den er placeret. Hvis du placerer automaten i din gruppetavle, skal du forbinde den så tilgangen er forbundet med udgangen af dit HPFI relæ. Kablet til din garage forbindes så til afgangen. I garagen forbinder du kablet til tilgangen på dit ny HPFI relæ. Afgangen på HPFI relæet forbinder du så til tilgangen til din trepolede automatsikring.

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår din opstilling med to automatsikringer i serie med hinanden, eller har jeg misforstået opstillingen?



fase

En afsluttende bemærkning vedrørende mit indlæg.

Jeg har nu fået min pumpe retur efter leverandøren har testet den i 2 uger, jeg rykkede dem flere gange og fik på et tidspunkt at vide at der ikke var nogen fejl, dette viste sig dog ikke at være helt korrekt.

Ved optagning af pumpen fra deres bassin bemærkede operatøren at ledningen på et stykke var meget varm!

På baggrund af dette ville de så ombytte pumpen og jeg mangler så bare at få "søsat" den, håber at den virker :-)

Svar til S.FABRIN:

Jeg har muligvis udtryk mig lidt uklart og skal forsøge at gøre det bedre.
Tanken med 2 automat sikringer var at få de 230v der går til havelamper m.v., "isoleret fra de 380v, derfor 2 sikringer.
Jeg har jo også 4 grupper inde i huset, 2 x 3 faset (hhv. til køkken og fyrrum) 0g 2 x 1 fase (hhv. husets øvrige lamper m.v.), netop med henblik på at adskille de forskellige belastninger.
Det giver vel mening at jeg forsøger at gøre det samme i garagen.
Så spørgsmålet er: Hvordan kobler jeg det???

Med venlig hilsen,
icepirat



Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

Hvor mange ledere og hvilken dimension er dit kabel fra din gruppetavle og til garagen? Hvor store er sikringen foran kablet til garagen, og er der andet, der bliver forsynet fra den gruppe?


fase

Svar til S. Fabrin men andre må godt læse med.

Der er ført et 5 leder kabel ud til garagen husker ikke præcist men mener det er 5x2,5.

Sikringerne i gruppetavlen i huset er på 10 amp.

Gruppen til garagen forsyner vaskemaskine, fryser, pillefyr samt tørretumbler men jeg vil understrege at ingen af disse kører samtidig, lige bortset fra pillefyret når det er koldt.

Med venlig hilsen,
icepirat


Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis