HPFI relæ slår ud periodevis

icepirat
icepirat
Postnr: 2650 Hvidovre
icepirat icepirat

Jeg har som tidligere nævnt afleveret pumpen til forhandeleren og nu fået svar, de siger at der ikke er fejl på pumpen, ok, det må jeg så tage til efterretning.

Jeg har så efterfølgende fundet at fejlen muligvis ligger i den transformer der er opsat ved siden af bassinet idet jeg i forbindelse med at remontere ledninger fik lavet en afledning og hpfi relæet slog ud.

Det utrolige er at det var det nyligt op satte hpfi relæ i garagen der slog ud mens hpfi relæet i huset ikke gjorde det.

Dette til information hvor flere gjorde opmærksom på at BEGGE relæer sandsynligvis vil udkoble.

PS. Jeg stillede nedenstående spørgsmål i et af mine tidligere indlæg og mangler stadig et forslag/svar.

"Jeg har imidlertid også købt en automatsikring 1P+NC som jeg vil sætte op men er i tvivl om hvordan jeg skal forbinde den.
Spørgsmål: Skal jeg føre en fase og nul gennem automatsikringen 1P+NC og videre til automatsikringen 3P+NC? bare et gæt."

Med venlig hilsen,
icepirat

Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Det utrolige er at det var det nyligt op satte hpfi relæ i garagen der slog ud mens hpfi relæet i huset ikke gjorde det.

Dette til information hvor flere gjorde opmærksom på at BEGGE relæer sandsynligvis vil udkoble.

Der er ikke noget mærkeligt i at dit nye HPFI relæ koblede ud først. Det har bare en lavere udkoblingsstrøm end det gamle. Der indgår flere faktorer i det forløb, så man er må sige at der ikke er selektivitet mellem de to relæer. En af faktorerne er udløsestrømmen, som er angivet til at være maks. 30 mA, men må gerne være mindre.

Med hensyn til din automat sikring afhænger monteringen af, hvor den er placeret. Hvis du placerer automaten i din gruppetavle, skal du forbinde den så tilgangen er forbundet med udgangen af dit HPFI relæ. Kablet til din garage forbindes så til afgangen. I garagen forbinder du kablet til tilgangen på dit ny HPFI relæ. Afgangen på HPFI relæet forbinder du så til tilgangen til din trepolede automatsikring.

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår din opstilling med to automatsikringer i serie med hinanden, eller har jeg misforstået opstillingen?

fase
icepirat
icepirat
icepirat icepirat

En afsluttende bemærkning vedrørende mit indlæg.

Jeg har nu fået min pumpe retur efter leverandøren har testet den i 2 uger, jeg rykkede dem flere gange og fik på et tidspunkt at vide at der ikke var nogen fejl, dette viste sig dog ikke at være helt korrekt.

Ved optagning af pumpen fra deres bassin bemærkede operatøren at ledningen på et stykke var meget varm!

På baggrund af dette ville de så ombytte pumpen og jeg mangler så bare at få "søsat" den, håber at den virker :-)

Svar til S.FABRIN:

Jeg har muligvis udtryk mig lidt uklart og skal forsøge at gøre det bedre.
Tanken med 2 automat sikringer var at få de 230v der går til havelamper m.v., "isoleret fra de 380v, derfor 2 sikringer.
Jeg har jo også 4 grupper inde i huset, 2 x 3 faset (hhv. til køkken og fyrrum) 0g 2 x 1 fase (hhv. husets øvrige lamper m.v.), netop med henblik på at adskille de forskellige belastninger.
Det giver vel mening at jeg forsøger at gøre det samme i garagen.
Så spørgsmålet er: Hvordan kobler jeg det???

Med venlig hilsen,
icepirat

Med venlig hilsen,
icepirat

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Hvor mange ledere og hvilken dimension er dit kabel fra din gruppetavle og til garagen? Hvor store er sikringen foran kablet til garagen, og er der andet, der bliver forsynet fra den gruppe?

fase
icepirat
icepirat
icepirat icepirat

Svar til S. Fabrin men andre må godt læse med.

Der er ført et 5 leder kabel ud til garagen husker ikke præcist men mener det er 5x2,5.

Sikringerne i gruppetavlen i huset er på 10 amp.

Gruppen til garagen forsyner vaskemaskine, fryser, pillefyr samt tørretumbler men jeg vil understrege at ingen af disse kører samtidig, lige bortset fra pillefyret når det er koldt.

Med venlig hilsen,
icepirat

Med venlig hilsen,
icepirat

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

OK, Når du har et 5 leder kabel med, lad os sige et kvadrat på 2,5 mm2, og en sikring i gruppetavlen på 10A, ville jeg skifte denne ud med en 16A sikring. Det medfører, at du måske skal have andre bundskruer i. Det kan medføre, at du lige skal have elektrikeren til at skifte dem ud. 

I din garage har du nu en tavle med følgende bestykning: 1 stk. 4 polet HPFI relæ, 1 stk. 4 polet gruppeafbryder og 1 stk. 2 polet gruppeafbryder.

Dit 5 leder kabel forbinder du til tilgangen på HPFI relæet med de 3 faser og nul. Den gulgrønne afslutter du i en klemme til jordforbindelser (det findes til DIN skinne forbindelse).

Fra afgangen af HPFI relæet forbinder du de 3 faser og nul til indgangen på din 4 polede gruppeafbryder. Afgangen har du styr på?

Desuden forbinder du din 2 polede gruppeafbryder fra afgangen af HPFI relæet med en af faserne og nul. Afgangen har du styr på?

Jordforbindelserne fra dine afgange tilslutter du til den jordklemme, du afsluttede jordledningen fra dit tilgangskabel i.

Når du ændrer/får ændret dine bundskruer i gruppeafbryderen til 16A, får du samtidig ændret tilgangen til den gruppeafbryder, der forsyner garagen, så tilgangen tages før HPFI relæet i  din gruppetavle. Det skal gøres for, at du ikke skal have 2 HPFI relæer i serie.

Gruppeafbryderen skal mærkes: IKKE HPFI BESKYTTET.

Hvis beskrivelsen ikke er fyldesgørende, skriver du bare igen.

fase
icepirat
icepirat
icepirat icepirat

Mange tak til S. Fabrin for et særdeles fyldestgørende svar/beskrivelse.

Også mange tak til andre der har bidraget med svar og forslag/løsninger.

Jeg mangler stadig at få søsat min hjemkomne pumpe og håber alt virker, skulle det ikke være tilfældet vil jeg vende tilbage.

Med venlig hilsen,
icepirat

Med venlig hilsen,
icepirat

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hpfi!
    Belysning
  2. HPFI slog umotiveret fra
    Lav-Hus
  3. HPFI Slog fra