HPFI relæ slår ud periodevis

For kort tid siden begyndte mit HFI relæ at slå ud, der var ikke noget mønster og det skete bare i perioder med flere timer mellemrum og i enkelte tilfælde kunne der gå en dag.
Jeg kunne uden problemer slå relæet til men det blev lidt irriterende i længden så jeg tilkaldte en elektriker.

Elektriker kiggede på tavlen og slog ganske let på relæet der slog ud med det samme, vi blev så enige om at det nok trængte til en udskiftning, ikke mindst da det nok var + 30 år gammelt.

Relæet blev skiftet og jeg fik en regning på ca. 1.500,00 med det hele, fint nok.

Dagen efter slog det nye HPFI relæ ud......, fat i elektrikeren der sendte en mand.

Han brugte ca. 3½ time men uden at finde fejlen, det eneste han kunne sige var at der er en fejl på en fase? og hvis det skete igen kunne jeg skrue den ene sikring ud??? Ja, godt nok men det betyder så at der er noget udendørs der ikke virker, b.l.a. mit springvand samt lyset i garagen.

Der er 4 grupper på tavlen, 2 stk. enfaset og 2 stk. 3 faset hvoraf det er den 3 faset gruppe der dækker mit bryggers den er gal med.

Jeg har endnu ikke modtaget en regning for det sidste besøg og jeg tør ikke rigtig bestille et nyt besøg da jeg jo ikke er millionær:-)

Er der nogen bud på mulige årsager?



Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

For kort tid siden begyndte mit HFI relæ at slå ud... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

OK, Når du har et 5 leder kabel med, lad os sige et kvadrat på 2,5 mm2, og en sikring i gruppetavlen på 10A, ville jeg skifte denne ud med en 16A sikring. Det medfører, at du måske skal have andre bundskruer i. Det kan medføre, at du lige skal have elektrikeren til at skifte dem ud. 

I din garage har du nu en tavle med følgende bestykning: 1 stk. 4 polet HPFI relæ, 1 stk. 4 polet gruppeafbryder og 1 stk. 2 polet gruppeafbryder.

Dit 5 leder kabel forbinder du til tilgangen på HPFI relæet med de 3 faser og nul. Den gulgrønne afslutter du i en klemme til jordforbindelser (det findes til DIN skinne forbindelse).

Fra afgangen af HPFI relæet forbinder du de 3 faser og nul til indgangen på din 4 polede gruppeafbryder. Afgangen har du styr på?

Desuden forbinder du din 2 polede gruppeafbryder fra afgangen af HPFI relæet med en af faserne og nul. Afgangen har du styr på?

Jordforbindelserne fra dine afgange tilslutter du til den jordklemme, du afsluttede jordledningen fra dit tilgangskabel i.

Når du ændrer/får ændret dine bundskruer i gruppeafbryderen til 16A, får du samtidig ændret tilgangen til den gruppeafbryder, der forsyner garagen, så tilgangen tages før HPFI relæet i  din gruppetavle. Det skal gøres for, at du ikke skal have 2 HPFI relæer i serie.

Gruppeafbryderen skal mærkes: IKKE HPFI BESKYTTET.

Hvis beskrivelsen ikke er fyldesgørende, skriver du bare igen.



fase

Mange tak til S. Fabrin for et særdeles fyldestgørende svar/beskrivelse.

Også mange tak til andre der har bidraget med svar og forslag/løsninger.

Jeg mangler stadig at få søsat min hjemkomne pumpe og håber alt virker, skulle det ikke være tilfældet vil jeg vende tilbage.

Med venlig hilsen,
icepirat


Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis