Skæve gitterspær

Hej

Efter afmontering af loft og isolering i hus fra 1964 ser jeg til min bekymring, at spær står helt ude af lod. Der er tale om 20 graders taghældning, gitterspær og spids af spær står mange grader væk fra center på bund af spær. Se evt vedhæftede billeder. Man ser ligefrem at spærfoden? tilter med spær. 

I tilstandsrapporten er beskrevet manglende vindafstivning, men også skrevet at der ingen skader er at se og ej heller kan forventes. 


Hvordan vil I forholde her?


Mvh

Hej Efter afmontering af loft og isolering i hus... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er det samme vej det er skævt som spærene - så kunne det tyde på at det hele er skævt. Hvad med den anden gavl - er den trykket udad?


Søren O

Hvis der har været loft og isolering er det ikke sikkert at skønsmanden har kunne registrerer skævheder i spærrene, og det vil være hans påstand.

Men du har ret i at det ser ud som om der har været en vandret påvirkning, som taget ikke har kunne stå imod – eller rettere, som samlingen mellem spær og murværk ikke har kunne stå imod.

Der er ingen ”effektiv” vindafstivning, men der er monteret lægter mellem spærhovederne som fordeler lasterne til nabospær og videre gennem systemet. Problemet er at lasterne ikke kan komme ned til væggen uden at prøve at vælte spærret i spærfoden, så der opstår et vrid som sagtens kan have skubbet spærret ud af lod, fordi samling mellem spær og mur er utilstrækkelig. Det er dog usandsynligt at der skal være skubbet ét spær, da lægterne så også ville have deformeret. Men det betyder, at selvom at der havde siddet afstivende plader mellem spærrene, så ville det svage led stadig være overgangen mellem mur og tag, det skal du være obs på når du laver din vindafstivning; det må anbefales at der ind tænkes etablering af skot eller lignende.

Når spærrene er ude af lod, så giver det nogle tvangskræfter i spærfoden som vil virke vandret. Umiddelbart vil de typisk ikke udgøre et problem, så længde der er en effektiv LOFTSKIVE som kan optage dem(!) eller hvis spærfoden er stiv nok til at overføre disse kræfter til overgangen mellem mur og tag og at samlingen mellem disse kan overføre lasterne (som alt jo tyder på at de ikke kan). Dvs. at udover de vindlaster der virker på bygningen, så skal din vindafstivning også kunne optage de såkaldte 1. ordenseffekter der optræder fra skævheder i byggeriet.

Dette er ved vandret last på langs af bygningen. Ved vind på tværs er det loftskiven – som du har fjernet – som sikre tagets stabilitet! Bare så du er obs på at lige nu er taget meget følsomt over for vandret last på tværs, og når du genetablere loftskiven, skal du sikre at de vandrette kræfter også her kan overføres til de tværgående stabiliserende vægge (gavle etc.), i.e samlingerne skal være effektive!


 Certificeret Statiker

Tak for det omfattende og gode svar. 


Jeg får taksator på besøg torsdag - bør/kan jeg etablere noget midlertidigt som kan sikre det? 

FrederikHH skrev den 28-07-2018 12:34:58

Jeg får taksator på besøg torsdag - bør/kan jeg etablere noget midlertidigt som kan sikre det? 

 Svært at sige noget om når man ikke kender pladsen rigtigt som fx hvor langt er der mellem tværgående vægge som sidder i forbandt med facaden ol. Man kan også argumentere for om der på denne årstid og frem til du får lavet ny vindafstivning, kan forventes kraftig blæst som vil være farlig for bygværket. Nu er det jo et GDS forum så det afhænger nok mest af din egen dømmekraft, men personligt ville jeg altid være betænkelig ved at fjerne en stabiliserende skive og nok altid sætte skråstøtter på facadevæggene, medmindre jeg kunne vurdere facadens stabilitet uden.


 Certificeret Statiker

Annonce

Der er lavet stabiliserende, vandrette tiltag på facadevægge midlertidigt da ingeniøren koblet på projektet har givet grønt lys til at vælte nogle indvendige vægge imens han var på sommerferie, for så at vende retur med beregninger til endelige søjler som skal ind i konstruktionen, når denne vendte retur fra ferie. 

En midlertidig opdatering: Taksator fra ejerskifte var enig i, at det så lidt “træls” ud. Han har rekvireret en ingeniør til næste uge for en gennemgang. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis