Billigste tag på et større udhus?

Hvad er den billigste løsning til at erstatte eternit-tag på en "nedlagt" staldbygning?

Udseendet har lav prioritet.

Jeg formoder det må være noget lignende pandeplader?

At lægge tagpap direkte oven på bølge-eternit er en dyr og dårlig løsning, og nok heller ikke helt efter bogen.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Pandeplader er heller ikke så dårlig en løsning, men eternitten skal vel ned. Men skal det være endnu billigere så har man disse bølge tagpap plader Jeg mener de hedder onduline plader eller lign. Men de har vist ikke så lang holdbarhed. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu skriver elmand at eternitten skal ned. hvorfor nu det? Det har da været meget brugt med at lade eternitten ligge og så lave nyt pladetag ovenpå. jeg ville aldrig gøre det på et beboelseshus, men på en lade synes jeg det giver god mening. man slipper for at bortskaffe eternitten, man undgår kondensdryp fra pandepladerne. det er klart at den gamle lægtning skal være sund og levedygtig de næste mange år.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 17-07-2018 08:01:42

Nu skriver elmand at eternitten skal ned. hvorfor nu det? 

Han skriver "vel ned", og det er da også det jeg har tænkt mig, men er bestemt åben for andre ideer.

Det har da været meget brugt med at lade eternitten ligge og så lave nyt pladetag ovenpå. jeg ville aldrig gøre det på et beboelseshus, men på en lade synes jeg det giver god mening. man slipper for at bortskaffe eternitten, man undgår kondensdryp fra pandepladerne. det er klart at den gamle lægtning skal være sund og levedygtig de næste mange år.

Jeg havde tænkt forsigtig at skrue eternitpladerne af en våd dag, da de nok ikke er helt asbestfri.

Dernæst en type billige plader på.

Hvis man lader eternitten blive liggende, så skal der vel skrues lægter oven på eternitten, med lange skruer ned i de oprindelige lægter. 

Regmos skrev den 16-07-2018 14:16:55

Det har du ganske ret i. Hvis man bruger dem til andet end børnenes legehus, er man selv ude om det.

 

Prisen er ikke engang god, ca. 90 kr for en 1*2 meter onduline plade, det er jo mindst 45 kr pr. m2, og det er jo næsten det samme som for bliktag.

Man kan vel gå på et bliktag? Det kan man vel slet ikke på onduline.

Annonce

Så er der ingen tvivl onduline er "noget lort" 

Bliktag over eternit er da en udmærket løsning men så er det i min optik nødvendig med lægtning over eternitten, og dermed højere tag. Der må man så se om det giver problemer ved gavle - skotrender og tagfod. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-07-2018 08:50:40

Bliktag over eternit er da en udmærket løsning men så er det i min optik nødvendig med lægtning over eternitten, og dermed højere tag. Der må man så se om det giver problemer ved gavle - skotrender og tagfod. 

 Nu har jeg set nærmere på de eternitplader, og jeg tro de er for dårlige til at man kan bruge dem som underlag for et  bliktag. De er nok fra midten af 50erne, så de er mere end 60 år gamle.

Og det er et ganske stort tag, 30 plader henad, og 4 plader op til rygningen, så 30x4x2=240 plader ialt.

Så det er meget vigtig at finde en god løsning, da arbejdet er betydeligt.

En ny eternitplade koster ca. 100 kr ser det ud til, så bare pladerne kommer til at koste 24.000 kr, hvis man nu bare ville udskifte eternitten.

Er de gamle plader helt færdige ?

Nye eternitplader har jo langtfra et godt rygte..

Det billigste er stålprofilplader, vil jeg mene.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 27-07-2018 13:59:55

Er de gamle plader helt færdige ?

Nye eternitplader har jo langtfra et godt rygte..

Det billigste er stålprofilplader, vil jeg mene.

 Ja, jeg tror godt man kan sige at de er færdige, men det er ikke noget jeg ved 100%. Taget er ikke så det løber lige igennem, men der er steder (ikke mange) hvor jeg tror det bare trænger igennem smuldret plade

Her er 3 billeder af grusomhederne:

jeg har lagt stålplader på 2 udhuse på hhv 50 og 35 kvm for 10-12 år siden. de er som nye, og skal ikke lægtes sås tæt. de fåes i store længder. Prøv at google Karl Molin. Han leverer plader i rigtig god kvalitet. det er restproduktioner.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis