LK AIR dåse montage

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god plads i dem til montage. Forbindelser har jeg forestillet mig med kabler eller enkeltledere i 16 mm rør der bliver støbt i væggen, enten flexrør altså "rillerør" eller plast rør, der varmes og bukkes med en bukkefjeder for at have muligheden for at trække nye forbindelser uden at spolere tapet og væg helt. Forbindelsen gennem rør er 2 meter lang, så der kan nok hives et tyndt 5 leder kabel gennem røret. Er det en anvendelig metode med kabel i stedet for at anvende 5 enkeltledere i rør, eller er det en metode, som en elektriker aldrig ville anvende? Fordelen ved kabel er, at et kabel på sin vej videre frem, kan monteres med bøjler og kabelclips

Hvordan skal flexrør eller stive 16 mm plastrør monteres i en AIR dåse. Skal man pille 16 mm membranen ud med en skruetrækker og montere røret i hullet. Jeg har set på LK´s video, at der først skal monteres et "vindtæt ende stykke" på rillerøret, gælder det også, hvis der anvendes et stift 16 mm plastrør. Der findes også dobbelte "horn" hvad bruges de til? Skal slanger eller rør monteres i dem og hvordan? Jeg har ikke behov for en vindtæt løsning, det er indendørs montage, men metoden kan ses på LK´s video

1 modul AIR dåsen har tilsyneladende ingen eller en lille membran i bunden, det ser ud som om der er støbt en meget lille udslags blanket over denne membran. Må der føres ledninger eller kabler gennem bunden på en 1 modul AIR dåse? 2 modul AIR dåsen er forsynet med 2 membraner i bunden

Hvis der anvendes kabler, der bliver indstøbt, skal de så blot stikkes gennem membranen på AIR dåsen? 

Så findes der en skillevæg til 2 modul dåserne, skal den altid monteres, hvis indmuringsdåsen monteres vandret?

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, så længe de kan være der. Er du i gang med en uddannelse som elektriker   ?


fase

Undskyld forsinkelsen. Der skal være jordforbindelse til alle stik (i tidligere tegning). Stikkene X, S2, S3 kommer i nærheden af nogle andre stik, der er uden jordforbindelse, fordi disse andre stik stammer fra en tidligere installation fra før jordtilslutning blev lovbefalet. Kan der komme jordforbindelse på nogle af de tidligere installerede stikkontakter, der er uden jord, uden at fjerne stikkene og lave hele installationen om? Den tidligere installation uden jordtilslutning tilhører en anden sikringsgruppe end stik X, S2, S3. Stik bliver 3 huls stik med jordkontakt

Det kommer an på, hvordan installationen er lavet. Her tænker jeg på, om du kan skifte ledninger ud eller ej. Hvis installationen er lavet med rør med ledninger i, kan du trække en jordledning i ved at binde f.eks. en lyseblå og en gulgrøn ledning i den ledning, der er nulleder og på den måde få en leder mere i røret. Er din installation lavet med indmurede kabler, kan du ikke ændre installationen uden at udskifte kablerne.

Hvis stikkontakterne ikke har forbindelse med hinanden, behøver du ikke tænke på at etablere jord på dem, der ikke har jordforbindelse.


fase

Vil det sige, at der ikke findes alternativ til enten ny gul/grøn jord ledning i de gamle rør eller nye kabler?

hvad menes med: Hvis stikkontakterne ikke har forbindelse med hinanden, behøver du ikke tænke på at etablere jord på dem, der ikke har jordforbindelse. De "gamle" tidligere stikkontakter uden jord er vel forbundet et sted med hinanden i en eller anden forgreningsdåse.

Jeg ville flytte de Jordløse stik, der er monteret i pladevæg, og sætte dem i en dåse. Er det lovbefalet at montere nye installationer i dåse i pladevæg, i dag? Men bliver flytningen så til en "ny" installation, der skal følge nugældende lovregler og jordforbindes?

Dette iflg en kommentar fra SIK, jeg husker ikke hvor jeg har set den, men er det rigtigt, at en flytning af et stik, eller andet- om det så blot er én enkelt cm- er at betragte som en ny installation og skal følge ny lovgivning om jordforbindelse m.v.?

Annonce

Vil det sige, at der ikke findes alternativ til enten ny gul/grøn jord ledning i de gamle rør eller nye kabler?

Hvilke alternativer kunne du forstille dig til at få en gulgrøn ført frem? Så nej der er ingen alternativer, hvis der ikke er ført en gulgrøn frem ved installationen af stikkontakten.

hvad menes med: Hvis stikkontakterne ikke har forbindelse med hinanden, behøver du ikke tænke på at etablere jord på dem, der ikke har jordforbindelse.

Hvis du ikke tager strømmen til de ny stikkontakter fra de gamle stikkontakter, har de ikke forbindelse med de ny. Og er de yderligere på en anden gruppe er det helt oplagt, at de ikke har forbindelse med hinanden.

Hvis du flytter de Jordløse stikkontakter, skal de monteres i en forfra dåse og forsynes med jordledning, idet det betragtes som en ny installation.



fase

mange tak, og det gælder vel også selvom flytningen af installationen er få cm evt. kun 1 cm?

og kan man montere den i forfra dåse uden at flytte installationens fysiske placering, er det så stadigvæk den "gamle" installation blot uden jordforbindelse, men monteret i forfra dåse, eller bevirker montering i dåse, at installationen bliver en "ny" installation, som skal være med jordleder?

gælder reglen om, at en installation bliver ny ved flytning af installationen også, hvis installationen bliver repareret eller der sættes en forgreningsdåse op stort set samme sted til erstatning for en anden dåse?

Du kan flytte en afbryder eller stikkontakt nogle få cm. uden, at det betragtes som ny installation.

Ja, du kan godt sætte en forfra dåse i væggen på samme sted. Det er en reparation. Hvis du flytter en afbryder eller stikkontakt er det en "ny" installation, ellers er det en reparation.


fase

og nogle få cm er altså ikke f. eks flytningen af  2½ modul ( afbryder og stik)?

tak for info

Hvis der har været et 2½ modul i forvejen, så gælder samme regler som ved et 1modul.


fase
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også