Ændring i bryggers af vand. Kan isolering i gulv betale sig

Hej kære forum.

Jeg har mange gange været her inde og læse om spændene projekter som forgår rundt omkring :).

Min hustru og jeg har fået købt os et hus fra 1972

I vores bryggers er isoleret med 100mm leca. I forbindelse med vi skulle have lidt nye skabe op og have flyttet et par vandrør til vask og vaskemaskine. Er jeg blevet i tvivl om det kan betale sig og rykke hele gulvet op der ude og få isoleret med nogle flamingo plader og lagt gulv varme ud istedet for den ene radiator som er der ude. Det er ca 9m2 det drejer sig om.


En som har nogle råd


Mvh Kasper

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på siden.

Det kan næppe betale sig at brække gulvet op. Hvis i alligevel skulle have ændret på afløb m.m, var det en helt anden sag.

Gulvvarme, ja det er behageligt, særligt under klinker. Det kommer helt an på hvad i vil ofre for at få denne komfort, for regnestykket med tilbagebetalingstid tror jeg ikke i skal lave.


Søren O

Afløb skifter vi i samme omgang så beton rundt om der er allerede fjernet .

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Lidt dårligt billede

Når i er "så langt", så ville jeg gøre som du selv foreslår, og "gå hele vejen".

Gør dog dig selv den tjeneste, hvis i gør det, at få isoleret nok. Det er sq så trels at få på puklen på energi mærkning og salgbarhed, for at spare 50mm isolering, nu man er igang.

Mener det er 300mm man vil have som isolering nu, for at følge 2010 isolerings reglerne, men kig hellere i 2020 A+ reglerne, og så gå "all the way" med radon spærer, jording af rionet, fugt spærer, rigeligt med isolering og så den behagelige gulvvarme.

Så det er ikke helt gratis, som du nok kan gætte dig frem til, men du er et godt stykke af vejen allerede, så måske din murer mester og bliktud ikke skal have så vildt meget ekstra for at gøre de mere.


 

Tænkte nok det måske var en god ide.


Fandt disse oplysninger

De konkrete isoleringskrav for et 2020 hus er følgende:

Gulv: 400 mm
Vægge let kontruktion: 400 mm
Hulmur tung konstruktion: 400 mm
Loft/tag: 500 mm
Evt. Ekstra gode isoleringsprodukter

Der er ikke andet for at komme i gang så

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej igen. Er gået i gang med at rykke det hele op. Har kigget lidt videre på hvad der skal ske. 

Har derfor et spørgsmål ang radon spærre.

Vil den korrekte måde at lave det på være

100 mm stabil grus

400 mm flamingo

Radon dug (som er sat fast på vægten med butyl.

Rivnet

Rør til gulvvarme 

Beton


Eller skal der dampspærre imellem grus og isolering

Mvh Kasper 

Radon spærring og damp spærre kan fås som en enkelt enhed.

Kan ikke huske om de 100mm stabilgrus er "kapilar brydende lag" der er tykt/effektivt nok.

Du kan også bruge leka kugler i stedet for flamingo, så har de både isolerings og kapilar brydende egenskaber.

Men jeg er ikke sikker nok i min hukommelse, til at kunne sige god for det hele, så der må der en tredie på banen.


 

Du må for Guds skyld ikke bytte EPS ud med Leca. 

Du skal næsten have dobbelt så tyk lag leca nødder for at matche u-værdien på f.eks. Grafit EPS.

Det ville være en ekstrem dårlig byttehandel.

Tror os jeg holder mig til flamingo


Her ses den oprindelige tegning. En som evt kan se ud fra den om det er muligt at lægge 150mm grus 400 mm flamingo rivnet rør til gulvvarme samt cement og stadig ramme den orignale gulv højde i hytten

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også