Hjælp til timer-relæ

Jeg har sådan et her:

og har fundet følgende PDF om den

http://brodersen.com/wordpress/wp-content/uploads/40309-Electronic_Timers_Data_Book.pdf

Jeg vil gerne bare have den til at "release delay"

Jeg har en socket til den som man kan placere de 11 pinde i, men jeg har ikke lige kunnet finde den på nettet. Hvis det er en standard socket kan nogen så hjælpe med at placere ledninger?

jeg formoder det blot er 3 ledninger, nul, fase og out?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har sådan et her: og har fundet følgende PDF... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det har ingen betydning på hvilken side modstand sidder. 

Jeg kan se du har målt modstanden med multimeter kl. 13,15 og det viste 2,21 Kohm Tidligere ejer har skrevet 2k21 Så det harmonerer jo fint

Ohms lov U = I x R altså spænding = strøm x modstand. Ved at flytte lidt på faktorer fås at 

I = U / R  altså 21,1 V / 2210 Ohm Det giver så 0,009458 A Vi vil hellere have det i mA så der divideres med 1000 og så er resultatet 9,458 mA 

I elektronik er det mere almindeligt at skrive modstanden ind i kohm, så kommer resultatet direkte ud i mA altså I = 21,1 / 2,210 = 9,458 mA 

I en serieforbindelse er strømmen altid ens igennem alle komponenter, så de 9,5 mA går også igennem lysdiode. Husk konklusion fra tidligere med serieforbindelse hvis du vil have 2 modstande ind foran samme lysdiode. Så vil du få ca. 10,5 V over hver modstand og udregningen siger I = 10,5 / 2,210 = 4,84 mA


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har de lysdioder samme karakteristik. Og det med styrken på lyset har jo også noget med farve at gøre.

Jeg ville tage den nemme løsning ( og den man lærer af)  sæt 5 - 6 modstande i serie med din lysdiode, ( så er den forhåbentlig for svag, og kortslut med en stump ledning over først 1 så 2 o.s.v. indtil du ser at lysstyrken er tilfredsstillende. 

Derefter tæller du resterende og ganger med 2,210 kOhm så kender du den rette modstand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Lysdioderne er fra sådan et sortiment... Jeg har set man kan få sådan et modstands-sortiment. Det kan være jeg skulle købe sådan et.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Prøv først med min opskrift "den nemme løsning" Men ellers ja vil man eksperimentere med elektronik så er det et must. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg tror jeg vil gemme de 2K21 modstande jeg har til de andre lysdioder i sortimentet og så købe een eller vælge een fra et modstandssortiment jeg køber.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Modstande kan både snoes og loddes sammen til forsøg, og det tager de ingen skade af.   Du er generelt lidt vanskelig at "lokke" til noget  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du behøver ikke at klippe noget af modstandenes tilledninger af. Bare lodde dem sammen i en "fuglerede" opstilling. Så kan du altid lodde dem fra hinanden og bruge dem igen. Det tager de ingen skade af. Ellers gør som Erik skriver sno dem sammen. 


fase
ev elmand skrev den 11-03-2018 15:55:13

Ja det har ingen betydning på hvilken side modstand sidder. 

Jeg kan se du har målt modstanden med multimeter kl. 13,15 og det viste 2,21 Kohm Tidligere ejer har skrevet 2k21 Så det harmonerer jo fint

Ohms lov U = I x R altså spænding = strøm x modstand. Ved at flytte lidt på faktorer fås at 

I = U / R  altså 21,1 V / 2210 Ohm Det giver så 0,009458 A Vi vil hellere have det i mA så der divideres med 1000 og så er resultatet 9,458 mA 

I elektronik er det mere almindeligt at skrive modstanden ind i kohm, så kommer resultatet direkte ud i mA altså I = 21,1 / 2,210 = 9,458 mA 

I en serieforbindelse er strømmen altid ens igennem alle komponenter, så de 9,5 mA går også igennem lysdiode. Husk konklusion fra tidligere med serieforbindelse hvis du vil have 2 modstande ind foran samme lysdiode. Så vil du få ca. 10,5 V over hver modstand og udregningen siger I = 10,5 / 2,210 = 4,84 mA

 Så med min 2210 ohm så burde de passer perfekt til mine lysdioder som trækker 10mA. 

Så bare af nysgerrighed

Hvis  modstanden fordobles til 4420 ohm så strømstyrken er på kun 5,43 mA

Er det så ikke mærkeligt at man stort set ikke kan se forskel? Jeg mener så er der meget stor forskel på dioderne i det sortimentssæt jeg har købt: https://softgenie.dk/lysdioder/1480-lysdiode-sortiment-1480.html


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Prøv at sætte en modstand mere i serie så du kommer op på 2210*3= 6630 Ohm, så bliver strømmen I = (24-2)/6630 => I= 3,32mA. Din beregning af strømmen med en modstand på 4420 Ohm giver en strøm på 4,9mA, Du har sikkert begået den fejl, at du ikke har trukket de 2V over dioden fra de 24 V, inden du beregner strømmen.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis