Berlingo aflader batteri når der står stille ca. 4-5 dage

Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber strømmen af og til (kun sket 2 gange). Dørene kan ikke åbnes med fjerbetjeningen og bilen kan heller ikke starte, den er helt død. Når jeg herefter har ladet batteriet helt op, så er der ingen problemer et godt stykke tid.   Generatoren er skiftet juni 2017 og når jeg måler på batteriet når bilen køre i tomgang er spændinger ca. 14,4 Volt så det er vel ok. Batteriet 60AH er fra december 2016. Nogen der har forslag til hvad det er der aflader eller hvordan jeg finder ud af fejlen?  



Med venlig hilsen







GBN
Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
gbn skrev den 09-01-2018 00:26:43

Jeg har tjekket med en ekstra stelforbindelse (startkabel) fra minus pol og til generator, men jeg kunne ikke se nogen spændingsforskel med og uden ekstra stelforbindelse hverken når motoren var standset eller kørte i tomgang. Jeg har pillet CDén ud af CD afspilleren, for jeg fandt ud af at den så ikke tænder når strømmen tilslutte igen efter at have været afbrudt, men det har nok ingen betydning. Så skulle det være fordi der kunne opstå en impuls afbrydelse af batteriet og herefter vil CD afspilleren tappe batteriet måske?

 Det er hverken i tomgang eller med stoppet motor du skal måle, derimod når motoren løber 3-4 tusinde omdrejninger og med fuldt forbrug på bilen (elbagrude/spejlvarmer on , visker kørende alle steder og overhalingslyset tændt).

Det kan godt være radioen/CD afspiller der nogle gange tænder eksv. på grund af en dårlig stelforbindelse mellem generatoren og batteriets minuspol. Eller bare fordi generatoren begynder at lade kraftigt på et godt afladet batteri. Lad alle muligheder stå åben og træk stikket fra radioen og til bilens elnet !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så skete det igen, min kone kunne ikke starte en morgen for 2 dage siden tirsdag. Hun kunne godt låse op med fjernbetjeningen, men kunne ikke starte. Jeg prøve så selv at starte, men den var helt død og ingen lys i instrumentpanelet, men jeg opdagede at de forreste vinduesviskere forsøgte at bevæge sig uden held.  Jeg målte herefter spændingen til 8,8 volt på batteriet. Jeg satte en oplader til batteriet og ganske hurtigt voksede spændingen stille og roligt. Jeg prøvede om jeg kunne starte med det var for tidligt. Men jeg opdagede senere at vinduesviskerne  kunne køre et stykke tid efter at jeg havde taget nøglen ud af tændingen, det synes jeg er mærkeligt, skal den kunne det? Men ellers har  bilen startet uden problemer efter at batteriet blev ladet helt op i tirsdags. Måske har det noget med vinduesviskerne at gøre, men der er vist ikke noget viskerrelæ? for når jeg ser på diagrammet i Owners Workshop Manual er der kun selve viskerarmen hvor ledningerne er forbundet dels til viskermotoren og dels til built-in system interface, og så må jeg give fortabt.   Nogen gode forslag, for jeg har tjekke alt det som I her i forummet  har foreslået vdr. spænding med og uden belastning og også stelforbindelsen fra generator til minus pol.   


Med venlig hilsen







GBN

Har du ikke en ven du kan bytte batteri med midlertidigt.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Jeg påstår at det ikke er batterie der er noget i vejen med, jeg har ingen problemer med at lade det op igen og for øvrigt har jeg 2 andre batterier stående, men de vil sikker også bare blive afladt på et tidspunkt.  


Med venlig hilsen







GBN

Jeg ville nu også prøve med et andet batteri.

Min arbejds bil tabte strømmen et par gange, da der stadig var garanti, forhandleren kom med en lang søforklaring, uden at gøre noget, mente bla. at jeg jævnligt skulle lade det op.

2 gang den svigtede, tog jeg op til forhandleren, og forlangte de tjekkede batteriet, de satte testeren på, og så måtte det skifte batteriet, nu har der ikke været problemer efterfølgende.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Hvis dit batteri har været nede på 8,8v er det dødsdømt uanset hvad, for det kan et startbatteri slet ikke tåle. Og med tanke på at det har været flat flere gange, er det helt sikkert så kollapset nu, at der kun er meget begrænset kapacitet tilbage i det.

Du kan sagtens ririkere at batteriet er i så dårlig stand at det selvaflader og problemet ligger i selve batteriet. Så du kan lige så godt få det skiftet og se om det er her fejlen ligger.


Elektronikteknikeren

Da jeg fik testet batteriet på min firmabil, var kapaciteten nede på lidt under 60% i forhold til et nyt, så skal der ikke meget til, før man løber tør, såsom småture osv.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis i læser de tidligere indlæg, så vil i se at jeg har udskiftet batteriet med et helt nyt på grund af den samme fejl 02 dec. 2016. Så jeg kan da ikke blive ved med at skifte batteri, årsagen til at det pludselig aflader skal findes. I øvrigt er mit batteri forsynet med et øje som lyser grønt, hvilket indikere at batteriet er ok.   Jeg har også tjekket det efter følgende: https://dk-dfu.dk/forsta-dit-batteri/  i flere dage.


Med venlig hilsen







GBN

Du kan kun tjekke standen af batteriet ved en load test, og ikke syreindikatoren alene.

Du har selvfølgelig et andet problem samtidig med, som gør at dit batteri aflader. 

Men det laver ikke om på at der ikke er meget liv tilbage i dit nye batteri, det skal nok nå at dø helt i løbet af vinteren. 

Hvis du fortsat vil have nogen nytte ud af det, vil jeg foreslå dig at have en lader på permanent når du holder hjemme. Det kan strække levetiden på det til du finder fejlen i bilens elnet.

Nu har jeg ikke læst alle post her på siden, men har du prøvet at ohme dig gennem ledningsnettet med ECUen koblet fra?


Elektronikteknikeren

Jeg ved ikke hvad ECU er,  men jeg har målt afladestrøm på batteriet (se tidligere afsnit 0,02a) og haft alle sikringer ude en efter en uden det ændre på afladestrømmen.


Med venlig hilsen







GBN
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis