Berlingo aflader batteri når der står stille ca. 4-5 dage

Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber strømmen af og til (kun sket 2 gange). Dørene kan ikke åbnes med fjerbetjeningen og bilen kan heller ikke starte, den er helt død. Når jeg herefter har ladet batteriet helt op, så er der ingen problemer et godt stykke tid.   Generatoren er skiftet juni 2017 og når jeg måler på batteriet når bilen køre i tomgang er spændinger ca. 14,4 Volt så det er vel ok. Batteriet 60AH er fra december 2016. Nogen der har forslag til hvad det er der aflader eller hvordan jeg finder ud af fejlen?  



Med venlig hilsen







GBN
Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg læste lige at din radio ikke tændes og slukkes med tænding.

Det er et tegn på fejlmontering/hjemmefusk. Radioen har et større strømforbrug ved at være forbundet permanent til batteriet, sammenlignet med en radio som er forbundet korrekt til bilens tændingssignal, hvor den kun får konstant strøm til at holde hukommelseskreds og urkreds i live. Jeg ville kigge lidt på den radio. Selv om den måske ikke sluger meget, kan den alligevel godt være årsag med den frekvens i benytter bilen, kombineret med et slapt batteri.


Elektronikteknikeren
gbn skrev den 01-02-2018 16:58:18

Så skete det igen, min kone kunne ikke starte en morgen for 2 dage siden tirsdag. Hun kunne godt låse op med fjernbetjeningen, men kunne ikke starte. Jeg prøve så selv at starte, men den var helt død og ingen lys i instrumentpanelet, men jeg opdagede at de forreste vinduesviskere forsøgte at bevæge sig uden held.  Jeg målte herefter spændingen til 8,8 volt på batteriet. Jeg satte en oplader til batteriet og ganske hurtigt voksede spændingen stille og roligt. Jeg prøvede om jeg kunne starte med det var for tidligt. Men jeg opdagede senere at vinduesviskerne  kunne køre et stykke tid efter at jeg havde taget nøglen ud af tændingen, det synes jeg er mærkeligt, skal den kunne det? Men ellers har  bilen startet uden problemer efter at batteriet blev ladet helt op i tirsdags. Måske har det noget med vinduesviskerne at gøre, men der er vist ikke noget viskerrelæ? for når jeg ser på diagrammet i Owners Workshop Manual er der kun selve viskerarmen hvor ledningerne er forbundet dels til viskermotoren og dels til built-in system interface, og så må jeg give fortabt.   Nogen gode forslag, for jeg har tjekke alt det som I her i forummet  har foreslået vdr. spænding med og uden belastning og også stelforbindelsen fra generator til minus pol.   

Nu er det lidt forskelligt hvordan vinduesviskerne er koblet i biler. Mener de fleste nyere er koblet sådan, at spændingen tages fra viskermotoren når nøglen tages ud af tændingslåsen. Det betyder at viskerne stopper på det sted hvor de står tændingen tages fra. Andre køre ned til deres hvilestilling og der tager man normalt kun spændingen fra kontakten der afbryder når viskeren kommer ned i hvilestilling. Nu ved jeg ikke hvilken type der sidder på din citroen ?

Kunne det tænkes der er en fejl på viskermotoren så den pludselig kan finde på og starte i løbet af natten og dermed aflade batteriet. ? 

En viskermotor trækker trods alt 10-20 Amp under drift, så batteriet holder ikke strøm i mere end 2-3 timer hvis ..........

Et blybatteri kan sagtens holde til at stå med en spænding på kun 8,8 Volt natten over, bare det bliver ladet fuldt op hurtigst muligt. Man bør dog sigte mod at ens batteri altid er fuldt opladet hele tiden, da det derved surfere mindst og derved holder længst.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det lyder rigtig fornuftigt Leif, jeg hælder også til at det kan være viskermotor/styring der laver kludder.  Jeg kan godt læse et eldiagram, men det meget vanskeligt vide hvad der foregår i Bult-in interface for det er her at både viskermotor og viskerarms kontakt er tilsluttet. Se  


Med venlig hilsen







GBN
gbn skrev den 02-02-2018 14:35:30

Det lyder rigtig fornuftigt Leif, jeg hælder også til at det kan være viskermotor/styring der laver kludder.  Jeg kan godt læse et eldiagram, men det meget vanskeligt vide hvad der foregår i Bult-in interface for det er her at både viskermotor og viskerarms kontakt er tilsluttet. Se  


 Nej, ved heller ikke hvad/hvor og hvorledes fabrikanten har tænkt sig spændingerne skal komme. Men har faktisk engang været ude for et et "sjovt" eksempel på en autocamper, hvor vinduesviskerns fugtsensor kunne stå og tændte for bilens blæser.      Det tog en halv dag for tre kloge mænd og finde ud af hvordan det hang sammen. Faktisk gik det først op for os da ejeren henkastet nævnte at batteriet kun blev tømt når bilen stod ude om natten og det samtidig havde regnet. Det viste sig så det var ejeren, der selv havde været ved og reparere på elnettet nede bag ved relæ og sikringsboksen.    

Nå historiefortælling hjælper ikke på dit problem. Men hvis der "kun" drænes 0,02 Amp fra batteriet, hvilket faktisk er ret meget, svarer det i en hurtig hovedregning til der tappes 1/2 Amp i døgnet fra dit batteri og derfor skulle batteriet godt kunne holde strøm og stadig starte bilen efter en måneds stilstand.

Kan ikke se anden udvej end du installere en sådanne lille fiks sag i kabinen så den måler direkte over batteriet: https://www.dkvolt.dk/produkt/digit...voltmeter/  så bilens chauffør kan sidde og følge med i batteriets ladetilstand før opstart/under og efter kørslen.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Kom der nogen sinde en happy ending op denne tråd. Hvad var fejlen....


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Nej, ikke en hel happy ending. Fejlen fandt jeg aldrig. Men da Berlingoen igen var helt død den 21. februar, blev jeg så tosset at jeg for ud og købte et batteri som var  dobbelt så dyrt (599 kr) som det der sad i og var kun fra december 2016. Måske var det et for billigt et batteri jeg købte i 2016 (299kr). Det nye batteri har virket uden problemer indtil videre hvor det har været meget frostvejr.  Om problemet er løst helt det vil tiden vise, men tak til alle som har deltaget her.


Med venlig hilsen







GBN

Det var da en lang kamp, inden du gav dig, og købte et nyt batteri.   


Vi prøver igen, i morgen --

Der må vel stadig være garanti på dit "gamle" batteri, så du kan sikkert "hente lidt der".


Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis