gbn skrev den 01-02-2018 16:58:18
Så skete det igen, min kone kunne ikke starte en morgen for 2 dage siden tirsdag. Hun kunne godt låse op med fjernbetjeningen, men kunne ikke starte. Jeg prøve så selv at starte, men den var helt død og ingen lys i instrumentpanelet, men jeg opdagede at de forreste vinduesviskere forsøgte at bevæge sig uden held. Jeg målte herefter spændingen til 8,8 volt på batteriet. Jeg satte en oplader til batteriet og ganske hurtigt voksede spændingen stille og roligt. Jeg prøvede om jeg kunne starte med det var for tidligt. Men jeg opdagede senere at vinduesviskerne kunne køre et stykke tid efter at jeg havde taget nøglen ud af tændingen, det synes jeg er mærkeligt, skal den kunne det? Men ellers har bilen startet uden problemer efter at batteriet blev ladet helt op i tirsdags. Måske har det noget med vinduesviskerne at gøre, men der er vist ikke noget viskerrelæ? for når jeg ser på diagrammet i Owners Workshop Manual er der kun selve viskerarmen hvor ledningerne er forbundet dels til viskermotoren og dels til built-in system interface, og så må jeg give fortabt. Nogen gode forslag, for jeg har tjekke alt det som I her i forummet har foreslået vdr. spænding med og uden belastning og også stelforbindelsen fra generator til minus pol.
Nu er det lidt forskelligt hvordan vinduesviskerne er koblet i biler. Mener de fleste nyere er koblet sådan, at spændingen tages fra viskermotoren når nøglen tages ud af tændingslåsen. Det betyder at viskerne stopper på det sted hvor de står tændingen tages fra. Andre køre ned til deres hvilestilling og der tager man normalt kun spændingen fra kontakten der afbryder når viskeren kommer ned i hvilestilling. Nu ved jeg ikke hvilken type der sidder på din citroen ?
Kunne det tænkes der er en fejl på viskermotoren så den pludselig kan finde på og starte i løbet af natten og dermed aflade batteriet. ?
En viskermotor trækker trods alt 10-20 Amp under drift, så batteriet holder ikke strøm i mere end 2-3 timer hvis ..........
Et blybatteri kan sagtens holde til at stå med en spænding på kun 8,8 Volt natten over, bare det bliver ladet fuldt op hurtigst muligt. Man bør dog sigte mod at ens batteri altid er fuldt opladet hele tiden, da det derved surfere mindst og derved holder længst.