to udtag i stedet for en kontakt

Jeg vil installere to stikudtag i et hul hvor der plejede at sidde en stikkontakt med afbryder. Der var samtidig en parallelforbindelse til en lignende stikkontakt med afbryder i den anden ende af lokalet. Alle forbindelser er selvfølgelig med installationskabel, omend der ikke var brugt jordforbindelse.


De nye udtag har jordforbindelse og skal sidde ovenover hinanden. Skal de bare parallelforbindes, og kan jeg uden videre tilslutte yderligere to udtag i den anden ende af lokalet?


Der skal sidde en mikrobølgeovn og en sous vide maskine permanent tilsluttet i to af de fire nye udtag.



VH Christoffer

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der jord ledning i din installation ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Hvis ikke der er en jordledning er det ikke tilladt at opsætte stikkontakter med jord, da det giver falsk tryghed.
Du kan ikke få plads til 2 stikdåser(grisetryner) i et underlag hvor der før sad en stikkontakt med afbryder. Stikkontakten er 1,5 modul og grisetrynerne fylder hvert 1 modul, så du skal skifte underlaget/dåsen for at det kan lade sig gøre.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nej kan du ikke medmindre du vil til og hugge i muren, da den du har nu er 1,5 modul - mens de 2 du vil sætte op giver 2modul - samt de kræver der er jordledning i din installation..

Tak for svarene - jeg udtrykte mig vist ikke godt nok. Der er jordledning i den eksisterende installation, den er bare ikke tilknyttet noget. Underlaget er ikke besværligt at tilskære, der kan sagtens blive plads til et 2'er modul. 

Mit spørgsmål er hvordan ledningerne skal forbindes for at der er strøm til alle udtagene ☺️

Fantastisk, lige hvad jeg skulle bruge! 

Christoffer_G skrev den 10-11-2017 20:24:32

Tak for svarene - jeg udtrykte mig vist ikke godt nok. Der er jordledning i den eksisterende installation, den er bare ikke tilknyttet noget. Underlaget er ikke besværligt at tilskære, der kan sagtens blive plads til et 2'er modul. 

Mit spørgsmål er hvordan ledningerne skal forbindes for at der er strøm til alle udtagene ☺️

 Det er ikke tilladt at ændre underlaget fra 1½ modul til 2 modul. du bliver nødt til at skifte underlaget.


fase

Det bliver det vi herude kalde noget  "lampaniværk." Altså det man også kan kalde 1.kl. fusk


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-11-2017 01:55:55

Det bliver det vi herude kalde noget  "lampaniværk." Altså det man også kan kalde 1.kl. fusk

 Vil du uddybe det? 

Du kan være jeg misforstår hvad der menes med "underlag"... Jeg troede I mente at det er den flade (væg eller lignende) som installationen sidder på/i. Jeg forestillede mig at det hul som det gamle 1 1/2 modul har efterladt kan udvides til at kunne rumme et 2'er modul? Det er forhåbentlig ikke ulovligt? 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis